• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 31 تیر 1399
کد مطلب : 105431
+
-

نخستین واکنش رئیس قوه قضاییه به اعتراضات به حکم اعدام 3متهم حوادث آبان‌ماه:

اغتشاش، خط قرمز ماست

رئیس قوه قضاییه: اعتراض را باید شنید و با آن منطقی برخورد کرد، اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است

اغتشاش، خط قرمز ماست

پس از گذشت یک هفته از انتشار درخواست‌ها برای توقف و بازنگری در اجرای  حکم اعدام برای 3نفر از متهمان حوادث بنزینی آبان‌ماه سال98، رئیس قوه قضاییه به‌طور تلویحی، درباره این پرونده اظهارنظر کرد.
سیدابراهیم رئیسی روز گذشته طی سخنانی در جلسه شورای‌عالی قضایی با تأکید بر اینکه نظام دادرسی و فرایند دادرسی در دستگاه قضایی مبتنی بر کار کارشناسی دقیق و حرفه‎ای و قانون و عدالت است، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در انجام وظایف خود تحت‎تأثیر فضاسازی‎ها قرار نمی‌گیرد. به گزارش میزان، رئیس قوه قضاییه گفت: تمام مراحل و فرایند دادرسی مبتنی بر موازین شرعی و ادله موجود در پرونده‎های قضایی و اقتضای حق و عدل است و جوسازی‎ها هرگز در تصمیم قضات مؤمن و مخلص و فرایند دادرسی و صدور احکام قضایی اثرگذار نخواهد بود. رئیسی متذکر شد که روند حاکم بر دستگاه قضا ضامن حقوق عامه، حقوق اصحاب دعوا و حتی حقوق متهم است و فرایند دادرسی در نظام قضایی حقوق همگان را تضمین می‌کند.

منشأ فضاسازی‎ها به روایت رئیسی
رئیس قوه قضاییه با تقسیم‌بندی و تفکیک مبنای فضاسازی‎ها علیه احکام و تصمیمات قضایی اظهار داشت: فضاسازی‎ها گاهی ناشی از بی‌اطلاعی و کم‌اطلاعی نسبت به پرونده‌هاست که باید آحاد جامعه را از آن آگاه و مطلع کرد، اما گاهی این تحرکات از روی غرض‌ورزی صورت می‌گیرد. رئیسی افزود: گاهی جوسازی‌ها از سوی آمریکا که مظهر تضییع حقوق انسان است، اسرائیل کودک‌کش، منافقین که دست‎شان تا مرفق آلوده به خون انسان‎های بی‌گناه است و جریانات سلطنت‎طلب و ضد‌انقلاب صورت می‌گیرد که ماهیت آنها برای ملت روشن است و اینها نمی‌توانند کوچک‎ترین رخنه‎ای در اراده دستگاه قضا برای اجرای حق و عدالت ایجاد کنند.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم به‌رسمیت‌شناختن حق اعتراض در جامعه، گفت: ما اعتراض را قبول داریم و باید اعتراض را شنید و با آن منطقی برخورد کرد، اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است و اغتشاش و آشوب، خط قرمز دستگاه قضایی است و نباید اجازه داد کسی در کشور ناامنی ایجاد کند. رئیسی همچنین از همکاران قضایی در سراسر کشور خواست که نسبت به جرایم خشن حساس باشند و با برخورد قاطع اجازه ندهند افراد شرور و متجاسر به قانون میدان پیدا کنند.

امید به نقض احکام اعدام
سه‌شنبه هفته گذشته، در پی اعلام خبر تأیید حکم اعدام 3متهم حوادث آبان‌ماه98 در دیوان عالی کشور، برخی از شخصیت‌ها و فعالان رسانه‌ای و اجتماعی خواستار توقف اجرای احکام اعدام و اعاده دادرسی شدند. طی هفته گذشته، تعداد پرشماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ «اعدام نکنید» اعتراض خود را به رأی دیوان عالی کشور اعلام کردند. اما پیوستن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به این کمپین، با موج واکنش کاربران و فعالان سیاسی مواجه شد که مواضع دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو را به دو‌رویی و نقض حقوق بشر توسط خود آنها متهم می‌کردند.
روز یکشنبه گذشته، 4وکیل محکومان این پرونده اعلام کردند که درخواست بررسی مجدد پرونده از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و پرونده جهت بررسی مجدد به یکی از شعب دیوان عالی ارجاع شده است و باتوجه به موازین قانونی و رویه جاری قضایی هم‌اکنون اجرای حکم اعدام موکلین تا زمان تعیین تکلیف نهایی قضایی در این پرونده، متوقف است.‌وکلای متهمان اظهار امیدواری کرده بودند که با توجه به رویکردهای امیدبرانگیز دوران تحول در دستگاه قضا و در چارچوب عدل و انصاف، این پرونده مورد بررسی مجدد قرار گرفته و رأی قبلی نقض شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید