اولین فیلمبردار
خانبابا معتضدی فیلمی گرفت که دامنه شهرتش به دربار قاجار هم رسید
سعید مروتی
نامش بهعنوان نخستین فیلمبردار حرفهای ایران ثبت شده است. البته پیش از او میرزا ابراهیمخان عکاسباشی و روسیخان و پیش از آنها مظفرالدین شاه هم پشت دوربین فیلمبرداری رفته بودند ولی خانبابا معتضدی نخستین ایرانیای بود که بهصورت تقریبا حرفهای فیلمبرداری آموخت و از مرحله آشنایی سطحی با دوربین فراتر رفت. فرزند سردار معتضدی توانست قبل از ورود به ۱۸سالگی سر از اروپا دربیاورد و در فرانسه با پسر مالک کمپانی گومون طرح دوستی بریزد. به این ترتیب خانبابا معتضدی کنار تحصیل در رشته الکترومکانیک، در استودیو گومون حاضر شد و کار با دوربین فیلمبرداری و چاپ و ظهور فیلم را هم آموخت. آنقدر که دست پر به وطن بازگشت؛ با گواهی کار و دیپلمی به نشانه رضایت رئیس کمپانی گومون و مهمتر از همه همراه با دوربین فیلمبرداری و پروژکتور و متعلقاتش. هرچند بعدها گفت بخشی از وسایل کارش را در تهران خریداری کرده است. همکاری با سینمادارانی چون علی وکیلی و اردشیرخان از طریق نمایش فیلمهایی که از فرانسه آورده بود، فقط یکی از ماجراهای خانبابا بود. داستان اصلی، فیلمبرداری از اطراف و اکناف تهران و راهاندازی تاریکخانه بود. آنقدر فیلم گرفت که دامنه شهرتش به دربار قاجار هم رسید و نتیجه فیلمبرداری از محمدحسن میرزا، فرزند احمدشاه و آخرین ولیعهد قاجار بود. انقراض قاجار و آمدن پهلوی تنها تغییری که در داستان خانبابا بهوجود آورد فعالتر شدنش بود و مهمترینش ثبت تاجگذاری رضاشاه، که رضایت پهلوی اول را هم به همراه داشت. خانبابا با همان دوربین گومون وقایع زیادی را ثبت کرد که بیشترشان از بین رفتند جز اینها: رضاشاه در مجلس مؤسسان، مراسم کلنگ نخست بنای راهآهن تهران، رژه قشون لشکری، راهآهن شمال، تاجگذاری در کاخ گلستان و یکی دو فیلم دیگر. خانبابا معتضدی، نخستین فیلمبردار حرفهای ایران، از فعالیت ذوقی و شخصی به مقام فیلمبرداری دربار رسیده بود و برای هر اتفاق مهمی، او با دوربین و سهپایهاش زودتر از همه در مجلس حاضر میشد. سندهای تصویری فراوانی که ثبت کرد اغلب از میان رفتند جز چند رپرتاژ درباری و حکومتی. دوربین گومون با تمام نقصها و ایرادهای فنیاش و شیوه ظهور فیلمها در لابراتوار شخصی خانبابا، تصویری از تلاش و کوشش فردی را نمایان میکند که در ثبت واقعه بهانهای بود برای ذوقورزی با دوربین و عشقورزی در چاپ و ظهور. « آبی و رابی » (آوانس اوگانیانس، ۱۳۰۹) نخستین فیلم سینمای ایران را هم او فیلمبرداری کرد. معتضدی با عمر طولانیاش (متولد ۱۲۷۱- متوفی ۱۳۶۵) آنقدر ماند تا کار اسلافش را با امکانات و احتمالا استعداد بیشتر ببیند. پیشقدم بودنش او را در صف اول قرار میداد ولی حیف که چیز زیادی از آن همه فیلمی که گرفت و با امکاناتی اولیه شست و ظاهر کرد باقی نمانده است.