• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105017
+
-

توفان دروغ در باغ رز

انتخابات آمریکا
توفان دروغ در باغ رز

هیچ‌کس در آمریکا یا خارج از آن، ‌از دروغگویی دونالد ترامپ تعجب نمی‌کند؛ با این حال گاهی میزان دروغ‌ها و ادعاهای گمراه‌کننده رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا چنان متحیرکننده است که حتی در روند دروغگویی‌های خود او هم یک اتفاق ویژه به شمار می‌رود.
دیگر عادت ناپسند ترامپ، استفاده از ظرفیت رویدادهای ریاست‌جمهوری برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود است. جلسه سه‌شنبه او با خبرنگاران در باغ رز کاخ سفید، حتی با استانداردهای خود ترامپ هم از هر دو نظر بسیار افراطی بود.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ قرار بود در «کنفرانس خبری» در جمع خبرنگاران درباره شرایط چین و اقدامات آمریکا در این‌باره صحبت کند اما به جای سؤال و جواب‌های مرسوم، یک تک‌گویی 54دقیقه‌ای به خبرنگاران تحویل داد که سرشار از حملات و نسبت‌های نادرست و دروغ به جو بایدن، رقیب دمکراتش در انتخابات ریاست‌جمهوری در پاییز و اقدامات خودش بود.
این دروغ‌ها و صحبت‌های نادرست و گمراه‌کننده که با هدف تخریب رقیب انتخاباتی اظهار شده‌اند، از آن روز در آمریکا مورد توجه زیادی قرار گرفته و رسانه‌ها به تحلیل جمله به جمله سخنان ترامپ پرداخته‌اند و دروغ‌های او را فاش کرده‌اند. برخی از اظهارات نادرست و روایت درست آنها اینها هستند:

ساختمان‌های بایدن
ترامپ در صحبت‌هایش به طرحی که توسط کارگروه اتحاد بایدن و برنی سندرز ارائه شده و براساس آن انتشار کربن تا سال2030 در آمریکا به صفر می‌رسد اشاره کرده و گفته است که این طرح به این معناست که ساختمان‌ها در آمریکا دیگر «پنجره» نخواهند داشت.
واقعیت: این ادعا مشخصا نادرست است. حذف کربن ربطی به تعداد پنجره‌ها در ساختمان ندارد و مسئله اصلی در اینجا نه پنجره که استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر است.

مهاجرت
ترامپ مدعی شده است که طرح پیشنهادی این کارگروه درباره مهاجرت، لغو بازداشت‌های مربوط به مسئله مهاجرت است.
واقعیت: پیشنهاد این کارگروه، برخلاف ادعای ترامپ، درباره کمپ‌های بازداشت جمعی مهاجران بوده است و نه مسئله بازداشت آنها. کارگروه بایدن توصیه کرده که استفاده از بازداشت مهاجران غیرقانونی کم شود نه اینکه متوقف شود.

اوباما، بایدن، H1N1
ترامپ در جمع خبرنگاران مدعی شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و بایدن معاون او، درنظرسنجی‌ها درباره مدیریت همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی (که در زمان دولت پیشین آمریکا را به چالش کشید) نمرات پایینی از سوی مردم گرفته‌اند.
واقعیت: نظرسنجی‌های دولت اوباما درباره مدیریت همه‌گیریH1N1 اصلا از سؤال‌ شوندگان درباره بایدن چیزی نپرسیده بود. در ضمن، میزان رضایت مردم از اوباما در مسئله مدیریت همه‌گیری H1N1 به‌مراتب بیشتر از میزان رضایت آنها در دوران همه‌گیری کرونا از ترامپ بوده است.

فساد در رای‌گیری
ترامپ که یکی از مخالفان بزرگ رای‌گیری پستی در آمریکاست در صحبت‌هایش مدعی شد که در روند رای‌گیری پستی، فساد زیادی وجود دارد.
واقعیت: تمامی شواهد نشان‌دهنده این است که به‌صورت کلی، فساد و خراب‌کاری در پروسه رای‌گیری در آمریکا، ‌به جز موارد اندکی، بسیار نادر است.

دیوار مرزی
ترامپ مدعی شده است که پروژه دیوار مرزی با مکزیک با اصرار شخص او و به‌عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش ساخته شده، «تقریبا کامل» شده است.
واقعیت: ترامپ مشخصا اغراق کرده است. حتی با روایت خود ترامپ، ‌کار ساخت دیوار تقریبا به نیمه رسیده است. او یکشنبه در توییتر نوشت که 240مایل دیوار ساخته شده است اما طول نهایی دیوار مرزی 450مایل خواهد بود. او حتی پیش‌تر گفته بود که تمایل دارد طول دیوار بیشتر و نزدیک به 500مایل باشد.

منع ورود اروپایی‌ها
ترامپ مدعی شده است که در همه‌گیری کرونا، ورود افرادی که از اروپا به آمریکا مسافرت می‌کردند را ممنوع کرده است.
واقعیت: این ادعا هم بزرگ‌نمایی است. محدودیت‌های سفر به آمریکا استثناهای زیادی داشت ازجمله برای شهروندان آمریکا، افرادی که کارت سبز دارند، خانواده‌های هردو گروه و برخی از کشورهای اروپایی ازجمله رومانی، بلغارستان، کرواسی و صربستان.

نانسی پلوسی و چین
ترامپ در صحبت‌هایش ادعا کرد بعد از آنکه او سفر از چین به آمریکا را ممنوع کرد، نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان «در خیابان‌های محله چینی‌ها در سن‌فرانسیسکو» می‌رقصد.
واقعیت: چیزی که ترامپ از ممنوعیت سفر یاد می‌کند اصلا ممنوعیت سفر نبوده است. همچون قانون مربوط به اروپا، این مورد هم استثناهای زیادی داشت. مسئله دیگر اینکه پلوسی، آنطور که ترامپ مدعی شده، اصلا نرقصیده است. او فوریه به محله‌چینی‌ها رفت تا مردم را دعوت کند که از این منطقه دیدن کنند. هدف او هم مقابله با نژادپرستی بوده است چون بعد از انتشار ویروس کرونا، احساسات ضدآسیایی در آمریکا بالا گرفت و برخی آسیایی‌تبارها در این کشور از رفتارهای تبعیض‌آمیز گله کرده بودند.

چین و تعرفه‌ها
ترامپ، مثل همیشه در صحبت‌هایش ادعا کرد که تصمیم‌های تجاری او در رابطه با چین، پکن را مجبور کرده است که پول زیادی بابت تعرفه به آمریکا بپردازد.
واقعیت: برخلاف ادعای ترامپ، این واردکنندگان آمریکایی هستند که پول تعرفه واردات از چین را به دولت آمریکا می‌پردازند. تحقیق‌های متعدد هم نشان داده که هزینه اصلی تعرفه‌ها، نه بر دوش مردم و شرکت‌های چینی، ‌که بر دوش آمریکایی‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید