• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 26 تیر 1399
کد مطلب : 105016
+
-

حذف2 میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران عربستان

گزارش
حذف2 میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران عربستان

 به‌دنبال بحران اقتصادی ناشی از کرونا، دولت عربستان سعودی 2میلیون نفر را از فهرست کمک‌های مالی و یارانه‌ای حذف کرده‌است. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، این دومین مرحله از کاهش شمار یارانه‌بگیران در عربستان در 3ماه اخیر است.
برنامه موسوم به « حساب شهروندی» بزرگ‌ترین برنامه پرداخت یارانه در عربستان است که از 2سال پیش به‌عنوان بخشی از تغییرات اقتصادی این کشور آغاز شد. براساس این برنامه، بیش از 12میلیون شهروند سعودی، یعنی بیش از نیمی از جمعیت این کشور، ماهانه رقمی معادل 930ریال سعودی (248دلار آمریکا) به ازای هر خانواده دریافت می‌کنند. اکنون اما دولت عربستان اعلام کرده‌است که باید شمار افراد بهره‌مند از یارانه کاهش یابد تا بودجه کمکی به افراد واقعا نیازمند برسد. در مرحله قبلی 1/3میلیون نفر از شمار یارانه‌بگیران عربستانی کم شد و اکنون 2میلیون نفر از این تعداد کاهش می‌یابد. البته همزمان با کاهش شمار یارانه‌بگیران، رقم این یارانه هم در 3‌ماه گذشته از 725ریال سعودی به 930ریال افزایش یافته‌است.
این کاهش شمار یارانه‌بگیران در عربستان با بسته ویژه تدابیر ریاضتی همراه شده که افزایش مالیات بخشی از آن است. بلومبرگ نوشته‌است، این تدابیر علاوه بر آنکه موقعیت محمد‌بن‌سلمان ولیعهد سعودی را از نظر سیاسی و اجتماعی به خطر می‌اندازد، شاخص‌های اقتصادی عربستان را به‌دلیل کاهش مصرف و تضعیف قدرت مصرف‌کنندگان، تهدید می‌کند. اکنون بسیاری از سعودی‌ها با افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها روبه‌رو شده‌اند.
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده‌است که تولید ناخالص داخلی عربستان در سال‌جاری میلادی 6/8 درصد کاهش یابد. این بیشترین رقم کاهش طی 30سال گذشته است. دولت عربستان این‌ماه و به‌دنبال کاهش درآمدهای نفتی، مالیات برارزش افزوده را سه برابر کرد، تعرفه واردات را افزایش داد و کمک‌هزینه معیشتی کارمندان دولتی را حذف کرد. برخی تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی منطقه ازجمله رئیس مؤسسه تحلیل اقتصاد کلان هرمس در قاهره می‌گویند، با توجه به پیامدهای پیش‌بینی نشده اجتماعی سیاسی، ممکن است دولت عربستان مجبور شود از برخی از این تصمیماتش برگردد. این تحلیلگران می‌گویند باتوجه به شرایط ویژه اقتصادی ناشی از بحران کرونا، این تصمیمات سخت ممکن است پیامدهای جدی داشته‌باشد.
البته یارانه حساب شهروندی، بخشی از یارانه‌هایی است که شهروندان سعودی دریافت می‌کنند. مثلا برخی زنان بعد از جدا شدن از همسرانشان، یارانه‌ای معادل هزار ریال سعودی به‌عنوان زن مطلقه دریافت می‌کنند. اما باتوجه به افزایش هزینه‌ها و مثلا سه‌برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده، این یارانه‌ها اکنون کفاف ادامه زندگی را نمی‌دهد.
بعد از اعلام حذف 2 میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران، حساب کاربری برنامه حساب شهروندی در توییتر، آماج حملات و انتقادات شهروندان سعودی قرار گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید