• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104920
+
-

نجات بنگاه‌های تولیدی از حمله دوم کرونا

محرومیت دارندگان چک برگشتی دارای 50نفر شاغل برداشته شد

توسعه
نجات بنگاه‌های تولیدی از حمله دوم کرونا


همزمان با شدت گرفتن موج حملات دوباره ویروس کرونا، زنگ خطر برای تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی به صدا درآمده و سیاست‌های تسکین‌دهنده زخم‌های به‌جا مانده از موج نخست حمله کرونا در حال خنثی شدن است. در تازه‌ترین تصمیم‌گیری، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور تصمیم گرفت تا واحد‌های تولیدی دارای چک برگشتی دارای 50نفر شاغل و بیشتر بتوانند همچنان از خدمات بانکی بهره‌مند شود. همزمان بانک مرکزی گزارش داده تا 22تیرماه امسال 5هزار و550واحد کسب‌وکار موفق به دریافت کمک بانک‌ها به ارزش 575میلیارد ریال شوند. همشهری پیش از این در گزارشی نسبت به خطرات حمله دوباره کرونا به اقتصاد ایران و البته آسیب دیدن کسب‌وکارها هشدار داده و تأکید کرده بود که درصورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های تعریف شده ممکن است برخی اصناف و بازارها با محدودیت‌های جدی مواجه شده و حتی مرزهای تجاری کشور دوباره بسته شود. دولت در تازه‌ترین تصمیم خود اعلام کرده است که تامین ارز و مواد اولیه واحدهای تولیدی را با قوت ادامه می‌دهد.
به ‌گزارش همشهری، میثم زالی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به ارائه گزارشی از سوی این ستاد به سران قوا اظهار کرد: رئیس قوه قضاییه دستوراتی را به ‌منظور افزایش سطح همکاری دستگاه قضا با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید صادر کرده و نسبت به تعیین نماینده‌ه­ای ویژه برای اجرایی شدن مصوبات معطل مانده در این ستاد، قول مساعدت داد.
وی تصریح کرد: وضعیت بدهی بانکی حدود ۱۲۰واحد تولیدی بلاتکلیف است و درصورتی‌که تکلیف این واحدها هر چه زودتر مشخص نشود، با قرار گرفتن در فهرست بدهکاران غیرجاری و محرومیت از خدمات بانکی، خطر بروز مشکلات بسیار برای این واحدها وجود دارد.
او خاطرنشان کرد: تعلیق محدودیت‌‌های مندرج در مواد ۵ و ۲۱ قانون اصلاح قانون صدور چک در سال جهش تولید، محور دیگر این جلسه بود و به‌خصوص اینکه پیش‌از این، واحدهایی با حداقل ۱۰۰کارگر که به‌دلیل چک برگشتی دچار محدودیت­‌های این دو ماده ‌قانونی مثل دریافت دسته‌چک و صدور چک جدید در سامانه صیاد و استفاده از چک موردی و همچنین افتتاح حساب یا دریافت تسهیلات بانکی شده بودند، از این محدودیت‌ها مستثنا می‌شدند.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ادامه داد: اما اکنون در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مقرر شده تولیدکنندگان دارای ۵۰ شاغل به بالا نیز از این شروط مستثنا شوند که پیشنهاد مربوطه به هیأت وزیران منعکس خواهد شد تا با بهره‌مندی واحدهای تولیدی دارای چک برگشتی از خدمات بانکی، از تعطیلی این واحدها جلوگیری شود.
زالی با اشاره به ضرورت حفظ وضعیت موجود در بخش صنعت و معدن گفت: قرار است بانک مرکزی، در جلسه بعدی ستاد، درخصوص نحوه پرداخت تسهیلات تا پایان سال به تفکیک بانک­های عامل، گزارش‌های لازم را ارائه کند.

تأمین ارز و مواد اولیه تولید 
حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تأکید کرد که دولت به فعالان اقتصادی اطمینان می‌­دهد که چرخ تولید کشور با قوت و با تامین ارز و مواد اولیه مورد نیاز به حرکت خود ادامه خواهد داد. وی با بیان اینکه اداره کشور با کمترین اتکا به نفت، قدرت‌­نمایی ایران در جنگ اقتصادی است، گفت: اداره و مدیریت کشور در این شرایط بسیار سخت، توانمندی ملت برابر آمریکا در دستیابی به اهداف ضد‌ایرانی است.
وی با اشاره به مقابله با بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ که اقتصاد ایران و همه کشورهای جهان را دچار اختلال و چالش بزرگ کرده است، افزود: دولت در چنین شرایطی که حتی برخی کشورهای توسعه‌یافته نیز در تامین و توزیع نیازهای روزمره مردم با مشکل مواجه شدند، با تدابیر ویژه و آمادگی ساختارها و دستگاه‌ها با همکاری مردم از این فضا نیزعبور کرده و خواهد کرد.
رئیس‌جمهور تامین نیازهای ضروری مردم و تولید‌کنندگان را از اولویت‌های دولت عنوان کرد و با تأکید بر تلاش همه­ جانبه مسئولان در این زمینه، گفت: تاکنون نیازهای اساسی و ضروری مردم و تولید‌کنندگان تامین شده و قطعا دستگاه‌های مرتبط باید با همکاری نهادهای نظارتی، قیمت‌ها را کنترل و از نوسانات مقطعی و بدون دلیل جلوگیری کنند.


4درصد بنگاه‌ها، وام کرونا گرفتند

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره اعطای تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا نشان می‌دهد تا روز 22تیرماه امسال تعداد ۱۶۷هزار واحد کسب‌وکار مورد تأیید دستگاه اجرایی ذیربط قرار گرفته و برای اخذ تسهیلات به بانک‌­ها و مؤسسات اعتباری عامل معرفی شده‌­اند که از این تعداد، ۱۳۴هزار واحد انتخاب و به شعبه بانک یا مؤسسه عامل مربوطه معرفی شده‌اند. این گزارش می افزاید: تعداد 11هزار و100واحد به شعب مربوطه مراجعه و در حال تکمیل مدارک و وثایق خود ‌هستند که از این تعداد 5هزار و550واحد کسب ‌وکار، بالغ بر ۵۷۵میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند. به این ترتیب تاکنون کمتر از 4درصد واحدهای کسب‌وکار آسیب دیده از کرونا موفق به دریافت تسهیلات بانکی با نرخ سود 12درصد شده‌اند. به ‌گزارش همشهری، براساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده است که بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور نسبت به تأمین منابع مالی مورد نیاز به‌منظور اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر و اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا به مبلغ ۷۵۰هزار میلیارد ریال اقدام کند که از این مبلغ، ۴۹۰هزار میلیارد ریال صرف پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید