• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 تیر 1399
کد مطلب : 104417
+
-

٢١ تیر، کرونا و روز بدون پلاستیک

٢١ تیر، کرونا و روز بدون پلاستیک

اصغر بادپر:
مادر؛ تصور مادرم این است که کووید-١٩ روی یک کیسه‌ی خرید پلاستیکی نشسته و دست در دست پدر به خانه می‌آید.
مادر همه‌ی اخبار علمی و غیرعلمی مرتبط با کرونا را می‌خواند و می‌داند که این ویروس تا ٧٢ ساعت روی پلاستیک زنده می‌ماند. شاید برای همین است که خریدها را در ظرفی می‌ریزد و کیسه‌های نایلونی خرید را در سطل زباله می‌اندازد و دوباره در کیسه‌های نایلونی جدید و تمیز که از فروشگاه خریده جا می‌دهد. به این ترتیب مصرف کیسه‌ی پلاستیکی  در خانه‌ی ما دوبرابر شده است.
پدر؛ او هم اخبار را دنبال می‌کند و می‌داند عمر هرکیسه‌ی پلاستیکی در کشور ما ١٢ دقیقه است و هرخانواده‌ی ایرانی روزانه بین سه تا پنج کیسه‌ی پلاستیکی مصرف می‌کند؛ البته عمر این کیسه‌ها در خانه‌ی ما به زیر یک دقیقه رسیده است!
او می‌گوید: «باید مثل قبل، از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید استفاده کند و مادر معتقد است شست‌وشوی هرباره‌ی کیسه‌های پارچه‌ای، مصرف آب را بالا می برد.»
٢١ تیر؛ در جهان ١٣ تیر (سوم ژوئیه) روز جهانی بدون پلاستیک است و در ایران ٢١ تیر به‌عنوان روز بدون پلاستیک ثبت شده و امسال از ١٤ تا ٢١ تیر را هفته‌ی بدون پلاستیک نام‌گذاری کرده‌اند. هدف از این نام‌گذاری‌ها بالابردن آگاهی از محیط‌زیست و تشویق مردم برای منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است.
شهرداری تهران امسال شعار هفته‌ی بدون پلاستیک را «تهران بدون کیسه‌ی پلاستیک برای همه» تعیین کرده است.
گرچه شیوع کرونا همه‌ی معادلات را به‌هم ریخته و حالا بسیاری از کشورهای جهان قانون منع استفاده از پلاستیک را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید