• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10429
+
-

فوق‌العاده

جشن نوروز، خوش‌است

جواد نصرتی|روزنامه‌نگار:

 

جشن نوروز، خوش‌است

نوروز، احتمالا بزرگ‌ترین سنت و آئین سرزمین ماست که در طول هزاره‌ها و قرن‌ها، از گزند دشمنان و بدخواهانش در امان مانده و خودش را، زنده و شاداب به امروز رسانده است. بی‌دلیل نیست که ادبای بزرگ، در بزرگداشت این جشن بزرگ شعرها سروده‌اند و داستان‌ها نقل کرده‌اند. همه آن سروده‌ها و نوشته‌ها، نشانه‌ای از بزرگی این آیین در میان مردم ایران در دوره‌های گذشته بوده است. با این حال نباید اینطور فکر کنیم که نوروز هیچ‌گاه در تنگنا نبوده است. نکته دردناک این است که آنها که زبان فارسی و سنت‌های ایران‌زمین را در بهترین حالت نادیده گرفته و در شوم‌ترین حالت سعی بر زایل کردن و زدودنشان از سرزمین پدری داشته‌اند، بیشتر خود ایرانیان بوده‌اند. در قرون سوم و چهارم هجری قمری، نه‌تنها حکام ایرانی، که ادبا و شاعران کشورمان که کاملا به عربی‌دانی خود فخر می‌فروختند بیشترین دشمنی را با آیین‌های ایرانیان داشته‌اند. در کتاب ارزنده «چالش میان فارسی و عربی سده‌های نخست» به قلم دکتر آذرتاش آذرنوش، به تفصیل به تلاش‌ها برای از بین بردن زبان فارسی و آیین‌های مردم ایران که نوروز یکی از آنهاست پرداخته شده. در بخشی از این کتاب، نوشته‌ای دردناک از بدیع‌الزمان همدانی، شاعر معروف دربار صاحب بن عباد وجود دارد که نشان می‌دهد نوروز از چه دوران تاریکی گذشته و به ما رسیده است؛ «خداوند به (جشن) سده هیچ توان و اعتباری نبخشیده و هیچ نوروز و مهرگانی را شرافت نداده است.» این صحبت‌ها، از یکی از بزرگ‌ترین ادبای ایران‌زمین در سده چهارم که جایگاهی بلند در دستگاه صاحب بن عباد داشته، نشان می‌دهد حکومت‌ها در آن دوران، چه ضدیتی با نوروز داشته‌ند. نوروز اما نه‌تنها از آن 2قرن سرشار از مخالفت با زبان فارسی و آیین‌های ایرانی زنده بیرون آمد، که تاخت و تازهای ترکان و مغولان و نابسامانی‌های بعدی را هم تاب آورد و حالا، به ما رسیده است. بی‌مهری به این آیین بزرگ، بی‌مهری به مردمی‌ترین بخش از تاریخ کشورمان است. اما نوروز، به‌خاطر تاریخش نیست که عزیز است. نوروز، زمانی برای جشن‌گرفتن و بزرگداشت زندگی است. همزمانی آن با نو شدن طبیعت، می‌تواند بهانه ما برای نو کردن اندیشه‌ها و زندگی‌مان باشد. این فرصتی نیست که همیشه به ما داده شود، پس بهتر است از همین نوروز پیش رو شروع کنیم و در فرح‌بخش‌ترین قسمت سال، به امید روزهای بهتر، از زندگی لذت ببریم. خیام، شیوه لذت بردن از نوروز را، چندین قرن پیش اینطور توصیه کرده است:

بر چهره گل نسیم نوروز خوش است
در صحن چمن روی دل‌افروز خوش است
از دی که گذشت هر چه گویی خوش نیست
خوش باش و ز دی مگو که امروز خوش است

   نوروز؛ ‌روز جهانی شادی

20مارس، یا همان نوروز ما، ‌روز جهانی شادی است. سازمان ملل در سال 2013در آغاز فصل بهار، این روز را به‌عنوان روز جهانی شادی برگزیده است. ما با واسطه نوروز خودمان، انگیزه و بهانه کافی برای شاد بودن داریم اما با توجه به شعاری که برای روز جهانی شادی در سال 2018انتخاب شده، می‌توانیم به بعد دیگری از شاد بودن هم فکر کنیم؛ اشتراک شادی.

 

اگر کاربر توییتر هستید، می‌توانید با ایموجی (شکلک) #نوروز  Nowruz# شروع سال را جشن بگیرید. استفاده هر چه بیشتر از این شکلک، مسئولان دیگر شبکه‌های اجتماعی را هم ترغیب خواهد کرد تا این شکلک را به کاربران ارائه دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید