• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 تیر 1399
کد مطلب : 104263
+
-

اولتیماتوم به بناهای ناایمن

شورای شهر تهران پیشنهاد داده درصورت بی‌توجهی مالکان به ایمن‌سازی، آب، گاز و برق ساختمان با حکم قضایی قطع شود

ایمنی
اولتیماتوم به بناهای ناایمن

پریسا امیرقاسم‌خانی _ خبر‌نگار

پیشنهاد زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران برای ایمن‌سازی بناهای ناایمن، جدی‌تر دنبال می‌شود. اینطور که اخبار درونی پارلمان شهری پایتخت نشان می‌دهد، بسیاری از اعضای این نهاد به‌دنبال این هستند تا شهرداری پس از اخطار به مالکان ساختمان‌های ناایمن با نصب پلاکارد، ابتدا ناایمن‌بودن ساختمان را اطلاع‌رسانی کند و درصورت بی‌توجهی مالک در گام بعدی، آب، گاز و برق آن ساختمان با حکم قضایی قطع شود. این در حالی است که پیروز حناچی، شهردار تهران نیز از طرحی با عنوان «بیمه اجباری برای بناهای ناایمن» رونمایی کرده است. همچنین امروز نیز پیگیری موضوعات ایمن‌سازی بناهای ناایمن تهران به‌خاطر اهمیت، باز هم در دستور کار شورای شهر قرار می‌گیرد و از سوی دیگر شورا میزبان علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواهد بود تا ابعاد حادثه آتش‌سوزی کلینیک معروف به سینا بیشتر بررسی شود.اینطور که نژادبهرام گفته براساس مصوبه‌های موجود در شورای شهر، سازمان آتش‌نشانی موظف به صدور اخطار و دستورالعمل ایمنی بهره‌برداری موقت و دائم، متناسب با شرایط ساختمان‌ها به‌منظور حداکثر شرایط ایمنی قابل اجرا براساس مباحث مقررات ملی ساختمان و استانداردهای مرجع است. این عضو شورای شهر تهران گفت: «آتش‌نشانی می‌تواند به مالکان و ذینفعان ساختمان‌های ناایمن مهلت حداکثر ۶‌ماهه بدهد تا دستورالعمل‌های ایمنی و تمهیدات اصلاحی به‌منظور رفع خطر صورت گیرد. ‌همچنین شهرداران مناطق ۲۲‌گانه، مکلف به صدور اخطار برای الزام مالکان به رفع خطر و ایمن‌سازی ساختمان هستند و پس از اتمام مدت اخطار درصورت همکاری‌نکردن مالک، شهرداری‌های مناطق ۲۲‌گانه می‌توانند از همه ظرفیت‌های قانونی خود و ظرفیت‌های قوه قضاییه و نیروی انتظامی بهره‌مند شوند.» او تأکید کرد: «شهرداری باید اسامی ساختمان‌های ناایمن را منتشر کند تا شاهد کاهش بی‌توجهی به اخطارها باشیم.»

جمع‌آوری سازه ناایمن محوطه بوستان دانشجو 
سازه ناایمن محوطه بوستان دانشجو که با مصالح کانکس در سال1382 احداث شده بود، به‌دلیل رفع خطرات ناشی از نقص ایمنی و شکایت‌های متعدد شهروندان به دستور مقام قضایی و با حضور ناظران قضایی و مدیران شهرداری ناحیه یک منطقه11 برچیده شد. علی‌اصغر طاهری، شهردار ناحیه یک منطقه11 با تأکید بر موضوع اهمیت حفظ ایمنی اماکن و سازه‌های سطح شهر که کاربری‌های اجتماعی و عمومی دارند، گفت: سازه مذکور در سال1382 براساس تفاهمنامه امام جماعت مسجد ولیعصر و شهرداری ناحیه یک، با مصالح کانکس به‌منظور کاربری موقت اقامه نماز تا زمان ساخت مسجد در این محدوده احداث شد. اکنون با ساخت مسجد و مجموعه فرهنگی حضرت ولیعصر در مجاورت تئاتر شهر و امکان اقامه نماز در آن، سازه موقت بوستان دانشجو عملا کارایی خود را از دست داده و به محل توزیع و طبخ غذای بیرون‌بر و دریافت هزینه از گروه‌های مردمی، برای کاربری سالن نشست‌های فرهنگی تبدیل شده بود که این موضوع ناقض تفاهم اولیه بوده و با عدم‌رعایت ایمنی و بهداشت توسط ذی‌نفعان اداره می‌شد.

     برای بهسازی ساختمان‌های ناایمن تهران نیاز به هزینه کلان داریم

رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران
تعداد ساختمان‌های ناایمن در تهران به حدی زیاد است که باید شهر را تعطیل کنیم. تمامی ساختمان‌های اطراف حسن‌آباد، بازار تهران و خیلی مراکز دیگر باید تعطیل شوند. بازار تهران همین الان باید تعطیل شود. رفع خطر از اماکن ناایمن به عزم ملی نیاز دارد. شهرداری نیز هر بار اخطار می‌دهد، ولی امکان تعطیلی آنها وجود ندارد. ۵۰درصد بیمارستان‌های تهران فرسوده هستند که امکانات و تجهیزات گران‌قیمتی در آنها قرار دارد. این ساختمان‌ها هر لحظه می‌توانند خطرآفرین باشند. باید در این قبیل موارد فرهنگسازی قوی‌تری صورت گیرد و مردم نسبت به ایمنی ساختمانی که در آن سکونت دارند، هوشیارتر و مسئول‌تر باشند. هر چند طرح بهسازی و مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌های نا‌ایمن تهران در دهه80 در مجلس مطرح شد و به مرحله اجرا هم رسید، ولی نیمه‌کاره رها شد، چون برای این کار نیاز به هزینه کلانی است.

    وضعیت ساختمان‌های ناایمن منطقه یک در یک نگاه

سیدحمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران به بهانه حادثه مرکز جراحی محدود سینا‌مهر شمیران، آماری را درباره تعداد بناهای پرخطر شمال شهر اعلام کرد. آماری که او داده نشان می‌دهد بناهای ناایمن با درجه خطر اولویت یک، اگرچه در منطقه11 و 12 بیشتر هستند، اما در دیگر مناطق شهر هم ساختمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند هرلحظه فاجعه‌ای بزرگ را رقم بزنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید