• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104069
+
-

ورود رسمی بهارستان به تقابل با پاستور

تهدید به سؤال روی میز رئیس جمهور

تهدید به سؤال روی میز رئیس جمهور

ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده فلاورجان و از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در مجلس وعده داده که امروز طرح سؤال از رئیس‌جمهوری را به جریان خواهد انداخت.
 او در حساب شخصی‌اش در توییتر با انتقاد از شرایط اقتصادی در کشور انگشت اتهام را به سمت دولت و در رأس آن رئیس‌جمهوری نشانه گرفته و نوشته است: «با توجه به تورم افسارگسیخته، افزایش روزانه قیمت طلا، سکه، ارز و مسکن، طرح سؤال از روحانی و احضارش به مجلس را آماده و در جلسه علنی روز یکشنبه 15تیر‌ماه به جریان خواهم انداخت تا اگر روحانی برنامه‌ای برای اصلاح امور ندارد، مجلس به او برنامه بدهد.»
نماینده فلاورجان البته به این توییت قناعت نکرده و در توضیحات تکمیلی در گفت‌وگو با تسنیم -از رسانه‌های همفکر با جریان سیاسی‌اش- بر طرح سؤال از رئیس‌جمهور درباره گرانی کالاهای اساسی تأکید کرده‌ و افزوده است: گرانی ارز، طلا، مسکن و تأثیر آنها بر معیشت مردم امروز نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه در چند‌ماه گذشته شاهد افزایش لجام‌گسیخته قیمت کالاهای اساسی در کشور بوده‌ایم، تأکید کرده است: آقای روحانی به‌عنوان رئیس قوه مجریه باید پاسخگوی وضعیت ایجاد شده باشد و به مجلس اعلام کند که برای مهار این گرانی‌ها چه اقداماتی را انجام داده است. این در حالی است که منتقدان فضای اقتصادی کشور و تحلیلگران این عرصه بروز گره‌های اقتصادی و نابسامانی بازار را دستاورد صرف دولت روحانی نمی‌دانند و آن را معلول بازگشت تحریم‌های آمریکا و ناکام ماندن برجام می‌دانند و معتقدند بسیاری از مشکلات موجود نتیجه عقیم ماندن برجام است که البته مخالفان داخلی دولت در آن سهیمند.
کارشناسان اقتصادی با برشمردن بروز بحران‌هایی مثل سیل، زلزله، از کار انداختن برجام، تحریم و کرونا در دولت دوازدهم عملکرد دولت در کنترل آنها را موفقیت‌آمیز می‌دانند؛ اگرچه معتقدند دولت به لحاظ کوتاه آمدن در برابر تحمیل‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و کوتاهی در جایگزین کردن نیروهای قوی به جای افراد ضعیف، مستحق سرزنش است.
موسوی‌لارگانی و همفکرانش اما بی‌توجه به بازگشت تحریم‌ها و بحران‌هایی که طی سال‌های اخیر بروز کرده با تأکید بر اینکه گرانی‌ها مربوط به برجام، تحریم‌ها و ارز نیست، عنوان کرده است: برخی سوء مدیریت‌ها باعث شده که مردم نسبت به رفتار افراد در دولت بدبین شوند و در دیدارهایی که نمایندگان با مردم در حوزه‌های انتخابیه خود دارند به وضوح می‌توان این موضوع را دید. موسوی‌لارگانی تأکید کرد که این سؤال در راستای بخش نظارتی مجلس تدوین شده و روز یکشنبه(امروز) برای این طرح امضا جمع‌آوری خواهد شد.
پیش‌تر نیز احمد امیرآبادی فراهانی، دیگر عضو هیأت‌رئیسه و نماینده قم در مجلس هم در ادبیاتی مشابه با موسوی‌لارگانی در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشته بود که دولت محترم به‌خصوص شخص رئیس‌جمهور برنامه خود را برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌های ارز، کالا، خدمات و مسکن اعلام کرده و جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند؛ درغیر این صورت با تعدادی از همکاران صحبت کردیم تا سؤال از رئیس‌جمهور را در مجلس مطرح کنیم.
براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امضای یک‌چهارم نمایندگان مجلس زیر طرح سؤال از رئیس جمهور به آن رسمیت می‌بخشد و هیأت‌رئیسه ملزوم به اعلام وصول و به جریان انداختن آن است.
تکاپوی منتقدان دولت دوازدهم برای فراخواندن حسن روحانی به صحن بهارستان و به چالش کشیدن مدیریت اقتصادی کابینه‌اش در حالی است که حسن روحانی در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم یعنی 30روز قبل خواستار تعامل 2 قوه شده و اعلام کرده بود: «دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند و از مجلس اخوت می‌خواهیم، در این سال سخت به مردم امید بیشتر و یأس بزرگی به دشمنان می‌دهیم و پیشرفت کشور را ادامه خواهیم داد.»
برخلاف تصریح و تأکید روحانی در رأس دولت برای برقراری تعامل با قوه مقننه اما منتقدانش با کلید واژه‌های «معیشت مردم»، «گرانی»  و «سؤال از رئیس‌جمهور» در رسانه‌ها و فضای مجازی به میدان آمده‌اند و در کنار سکوت بی‌سابقه‌شان در قانونگذاری و به جریان انداختن بررسی طرح یا لایحه‌ای در بهارستان یقه دولت و در رأس آن رئیس جمهور را گرفته‌اند.
چنانچه روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس یازدهم که هنوز فرصت تشکیل جلسات منظم و مستمر کمیسیون‌های مربوطشان را به‌دست نیاورده‌اند، فردای روز انتخابات هیأت‌رئیسه کمیسیون‌های مجلس دست به قلم شده‌اند و در اقدامی کم‌سابقه طی نامه مشترک و سرگشاده از شرایط اقتصادی کشور انتقاد کردند.
به‌نظر می‌رسد آنها در پی آنند که همه کاستی‌های معیشتی و اقتصادی بروز یافته را بدون درنظر گرفتن تأثیرات تحریم‌های آمریکا و سوء‌مدیریت‌های 4دهه اخیر از دولت فعلی طلب کنند.
البته نکته مهم و قابل اعتنا در به جریان انداختن طرح سؤال از رئیس‌جمهوری به اوضاع سخت اقتصادی و کوچک شدن سفره‌های مردم به‌ویژه طبقه ضعیف و کارگران روزمزد در گوشه و کنار کشور برمی‌گردد که گفته می‌شود حجم گلایه و اعتراضات آنها به نمایندگان در هفته گذشته که فرصت سرکشی نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه‌شان بوده به اوج خود رسیده و نمایندگان را به سمت سؤال از رئیس‌جمهور سوق داده است تا با احضار او به بهارستان، پاسخی به اعتراضات و نارضایتی مردم داده باشند.

   دومین سؤال
هشدارهای گاه و بی‌گاه اصولگرایان منتقد دولت حاضر در بهارستان به روحانی برای به جریان انداختن طرح سؤال از او در حالی است که همین جریان که در اقلیت مجلس دهم قرار داشتند و در پی نوسانات بازار طلا و ارز در اردیبهشت‌ماه 2سال گذشته که انتقادات از رویه اقتصادی دولت تدبیر و امید به اوج خود رسیده بود با امضای 80نماینده طرح سؤال از حسن روحانی را کلید زدند و در شهریورماه 97 او را برای پاسخگویی به مجلس کشاندند. عدم‌موفقیت دولت در مدیریت قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم‌موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری، رکود شدید اقتصادی چند ساله و افزایش روزافزون نرخ ارز محور 5سؤال مجلس دهم از روحانی بود که در 4 مورد پاسخ‌های رئیس‌جمهور را قانع‌کننده ندانست. پایداری‌های مجلس دهم البته به این طرح سؤال قانع نشدند و سودای استیضاح روحانی را با تأکید بر ناکارآمدی برجام در سر داشتند؛ سودایی که به جد از سوی مجتبی ذوالنوری در مجلس دهم پیگیری می‌شد، اما اکثریت مجلس به آن اقبالی نداشتند و استیضاح روحانی را فقط عاملی در تشدید نابسامانی شرایط می‌دانستند. حال باید دید این طیف در مجلسی که اکثریت آن را در اختیار دارند، در آستانه انتخابات 1400به مرادشان خواهند رسید؟

این خبر را به اشتراک بگذارید