• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104058
+
-

بازی اینترنت موبایل با گرانی

گران شدن بسته‌های اینترنت‌موبایل و حذف برخی بسته‌های بلندمدت و به‌صرفه باعث اعتراض گسترده کاربران شد و واکنش وزارت ارتباطات را به‌دنبال داشت

حدود 69 میلیون نفر از مردم کشور براساس آمار وزارت ارتباطات مشترک اینترنت پهن‌باند موبایل هستند و مشخص است با این شرایط گران کردن بسته‌های اینترنت حتی اگر قرار باشد چراغ خاموش پیش برود میان مردم مثل بمب سر و صدا به‌پا می‌کند.  طی روزهای اخیر شبکه‌های اجتماعی پر از تصاویر جدول قیمت‌ها و بسته‌های جدید اینترنت‌موبایل اپراتورهای کشور شده است. این جدول‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که به‌خاطر شیوع کرونا مردم بیشتر از هر وقت دیگری به اینترنت نیاز دارند 2 اپراتور اصلی تلفن همراه در برخی بسته‌ها قیمت‌ها را حتی حدود دوبرابر افزایش داد‌ه‌اند. همچنین بسیاری از بسته‌های بلندمدت اینترنت‌موبایل هم که معمولا برای کاربران به‌صرفه است از سبد ارائه اپراتورها حذف شده است. در برخی بسته‌ها هم به‌شدت سهم ترافیک اینترنت کاهش یافته بود و بخش عمده‌ای از بسته به ترافیک شبکه داخلی کشور اختصاص پیدا کرده است.

 با افزایش اعتراض‌ها به این افزایش قیمت ناگهانی، سرانجام روز گذشته حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در توییتی نسبت به افزایش‌یافتن قیمت بسته‌های اینترنت‌موبایل واکنش نشان داد. او در توییت خود نوشت:
«بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، درحالی‌که مردم به‌دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم مقررات با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.» در لحظه تنظیم خبر، براساس سایت ایرانسل قیمت‌های اینترنت‌ موبایل این اپراتور به حالت سابق بازگشته است و مثلا شما می‌توانید بسته یکساله با ترافیک ۷۲گیگابایت را از این اپراتور خریداری کنید. در همراه اول اما بسته مدت یکساله با ۳۵گیگابایت اینترنت و ۷۰گیگابایت ترافیک شبکه ملی اطلاعات با قیمت ۱۵۹هزار تومان دیده می‌شود.

موج گرانی قیمت 
گران شدن ناگهانی اینترنت موبایل و تغییر بسته‌های اینترنت مسئله جدیدی در کشور نیست. چندی پیش هم به‌صورت ناگهانی اپراتورهای موبایل قیمت اینترنت خود را افزایش دادند و بسته‌های بلندمدت خود را حذف کردند. بسته‌های بلندمدت هر چند برای کاربران به‌صرفه‌ است اما به‌نظر می‌رسد اپراتورها دل خوشی از آن ندارند. در آن زمان هم با دستور وزیر ارتباطات پس از چند روز قیمت‌ها به حالت قبل و تعرفه بسته‌های بلندمدت به سرجایشان بازگشتند. این روند اما هنوز هم ادامه دارد. اپراتورهای موبایل هم در مقابل از این ماجرا به‌صورت غیررسمی دفاع می‌کنند. 
بخش عمده درآمد اپراتورهای موبایل برخلاف گذشته به‌جای مکالمه اکنون مربوط به اینترنت است و مقام‌های اپراتورها می‌گویند بسیاری از هزینه‌های آنها دلاری و درآمدشان ریالی است. گفته می‌شود افزایش قیمت دلار و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز اپراتورها آنها را درنهایت پس از مدتها مقاومت، مجبور به افزایش قیمت می‌کند. در مقابل هم اما مشکلات معیشتی مردم و افزایش هزینه‌ها باعث شده که آنها تاب افزایش قیمت اینترنت موبایل را نداشته باشند. در ماه‌های اخیر و با شیوع کرونا بسیاری از مردم حتی در روستاها نیاز به استفاده از گوشی‌های هوشمند و اینترنت را به خوبی حس کرده‌اند. گران‌شدن اینترنت اما مسئله‌ای نیست که بشود با آن شوخی کرد و ممکن است حتی باعث خارج شدن بسته‌های اینترنت از سبد هزینه خانوارها شود که یک عقبگرد برای کشور در حوزه فناوری‌ به ‌حساب می‌آید و عملا تحول دیجیتال را زیر سؤال خواهد برد.

فنر فشرده گرانی اینترنت
به گفته مقام‌های وزارت ارتباطات بخشی از ماجرا هم به صداوسیما بازمی‌گردد که حاضر به آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای استفاده اپراتورهای موبایل نیست. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه گفته بود: 
ما با بحران ارزی روبه‌رو هستیم. درآمد بخش آی‌سی‌تی کشور ۱۰۰درصد ریالی است اما ۷۰درصد هزینه بخش تلکام ما ارزی است. زمانی که ۷۰درصد هزینه ارزی باشد و ارز چند برابر شده باشد چه بلایی سر اقتصاد بخش می‌آید؟ ما باید بتوانیم کنترل هزینه کنیم. یا باید تعرفه را بالا ببریم یا باید کنترل هزینه صورت بگیرد. برای کنترل هزینه باید هزینه‌ها و مخارج توسعه را پایین آورد. وقتی هزینه توسعه باند ۷۰۰ یا ۸۰۰نصف هزینه توسعه در باند فرکانسی ۲۱۰۰ است ما نباید به‌دنبال این قضیه برویم؟ وقتی باند ۷۰۰ و ۸۰۰ را صداوسیما نگه می‌دارد به‌معنای آن است که برای توسعه باید دستمان را در جیب مردم بکنیم. در صورتی که باندهای مورد نیاز براساس پالایش‌های ما بلااستفاده است. او تأکید می‌کند: ما با این چارچوب مواجه هستیم که استفاده از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ برایمان تبدیل به یک موضوع حیاتی شده است و ماجرایی مستحب نیست. اگر نتوانیم به هر شیوه‌ای از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده کنیم اتفاقی که درنهایت می‌افتد افزایش تعرفه‌های ارتباطات مردم است. من باید به مردم جواب دهم. می‌توانم بیایم و بگویم دلار بالا رفته و من هم هزینه را افزایش دادم. می‌توانم هم کنترل هزینه کنم. این کاری است که ما کرده‌ایم و اجازه نداده‌ایم هزینه ارتباطات مردم بالا برود با اینکه اپراتورهای کشور دچار بحران‌های جدی نقدینگی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید