• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103931
+
-

انسان و جامعه

انسان و جامعه

 تاکنون کتب و رساله‌های متعددی درباره موضوع «بررسی تاریخ اندیشه سیاسی غرب» به چاپ رسیده و بسیاری از آنها نیز ادعای تحلیل بی‌طرفانه و کامل اندیشه‌های متفکران کلیدی اندیشه سیاسی غرب را داشته‌اند. اما به جهت نشستن غبار زمان و اجراشدن پاره‌ای از اندیشه‌های برخی از این متفکران در عمل (همچون بخشی از نظریات مارکس و قرائت خاصی از اندیشه‌های هگل) و تبدیل این اندیشه‌ها به نوعی ایدئولوژی، عملاً تحلیل و شرح «بی‌طرفانه» آرای ایشان به امری بس دشوار بدل شده است. از سوی دیگر، مراجعه به منابع دست اول نیز در پاره‌ای موارد به جهت پرنویس بودن برخی متفکران به مشکلی دیگر مبدل می‌شود. در نهایت، ارائه شرح ساده از پیچیدگی‌های اندیشه متفکران در عین نیفتادن به دام ساده‌سازی این اندیشه‌ها نیز در چنین آثاری مشکلی همیشگی است.
پروفسور جان پلامناتز، استاد شاخص دانشگاه آکسفورد در اثر ستایش‌شده خود «انسان و جامعه» تلاش کرده است با رویکردی آکادمیک و با اتکا به تجربه سال‌ها تدریس، از مشکلات فوق بپرهیزد و به گواهی تجدید چاپ‌های مکرر کتاب به زبان انگلیسی و ترجمه آن به بسیاری زبان‌ها در این مهم موفق بوده است.
کتاب 2جلدی حاضر (که از روی آخرین ویرایش نسخه انگلیسی به چاپ رسیده است) تاریخ اندیشه سیاسی غرب و بررسی آرای اندیشمندان و فلاسفه سیاسی، از طلوع این اندیشه در دولت‌شهرهای یونان باستان تا کارل مارکس – که به روایتی می‌توان او را آخرین اندیشمند کلاسیک در این حوزه دانست – را دربرگرفته و به‌عنوان منبع درسی دوره‌های فوق‌لیسانس و دکتری در بسیاری دانشگاه‌های معتبر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کتاب انسان و جامعه، با زیر عنوان نظریه سیاسی و اجتماعی؛ از ماکیاولی تا مارکس را کاظم فیروزمند به فارسی برگردانده است. این اثر 2جلدی را که ترجمه خوش‌خوانی هم دارد، انتشارات روزنه با شمارگان 2هزار نسخه به چاپ رسانده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید