• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103427
+
-

مرز، گره‌گشای بیکاری در کرمانشاه

با نمایندگان
مرز، گره‌گشای بیکاری در کرمانشاه

فرحناز چراغی- کرمانشاه-خبرنگار

   بهبود اقتصاد، معیشت و اشتغال‌زایی، مهم‌ترین خواسته مردم کرمانشاه از نمایندگان تازه نفسی است که این روزها به مجلس شورای اسلامی فرستاده‌اند. کرمانشاه سال‌هاست در رده‌های اول نرخ بیکاری کشور قرار دارد. آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این استان در زمستان سال گذشته هم با 8/17 در رده‌های بالایی جدول قرار داشت و حالا نمایندگان کرمانشاه، کشاورزی، مرز و توسعه صنایع کوچک را راهی برای بهبود این وضع می‌دانند. 

صنایع کوچک، راه اشتغال‌زایی
نماینده کرمانشاه در یازدهمین مجلس شورای اسلامی معتقد است توجه به ظرفیت‌های استان از جمله کشاورزی و دامپروری می‌تواند بخشی از مشکل بیکاری را حل کند. سید محمد رشیدی با بیان اینکه صنایع بزرگ استان نتوانسته‌اند مشکل بیکاری را حل کنند، می‎گوید: ایجاد صنایع کوچک و تبدیلی با توجه به ظرفیت‎های کشاورزی و دامی استان می‎تواند زمینه توسعه و اشتغال‎زایی را افزایش دهد. نگاهی مقایسه‌ای به عملکرد استان‎های همجوار هم نشان می‌دهد با وجود اینکه از داشتن صنایع بزرگ محروم هستند، اما با ایجاد صنایع کوچک، از نظر بیکاری نسبت به کرمانشاه شرایط بهتری دارند. 
وی توسعه تعاون روستایی و تقویت آن را یکی دیگر از برنامه‌هایی عنوان می‌کند که می‌تواند در ایجاد اشتغال موثر واقع شود، اما لازمه آن را توجه به فرهنگ کار  و خصوصی‎سازی می‎داند که باید به طور جدی دنبال شود تا با حداقل سرمایه امکان اشتغال‌زایی در استان باشد.
رشیدی در ادامه تاکید می‎کند که با توجه به رتبه کرمانشاه در زمینه فعالیت‎های کشاورزی کشور، شبکه تعاون روستایی باید به سوی ایجاد واحد فرآوری، سورت و بسته‎بندی محصولات در استان گام نهد.
وی با تاکید بر این ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که ‌‌اولویت مجلس یازدهم ‌بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی ‌‌مردم خواهد بود، اضافه می‎کند: حل نیازهای معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم نیازمند برنامه‌های کوتاه‎مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

تلاش برای بازگشایی مرزهای تجاری
نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‎غرب هم با اشاره به ظرفیت‎های مرزی و کشاورزی شهرستان‎های حوزه استحفاظی خود می‎گوید: اگر فقط کشاورزی و مرز مدیریت شود، بسیاری از مشکلات بیکاری استان حل خواهد شد.
شهریار حیدری با بیان اینکه با برنامه‎ریزی و بهره‎مندی از توان مدیران استانی و تلاش نمایندگان می‎توان در کمتر از یک سال بخش زیادی از مشکلات استان را رفع کرد، به منابع آبی کافی و زمین‌های کشاورزی مرغوب اشاره می‌کند و معتقد است در صورت استفاده بهینه از این ظرفیت‎ها می‌توان اشتغال خوبی در این مناطق ایجاد و بخش عمده‌ای از مشکلات مردم را رفع کرد. 
وی با بیان اینکه مرز خسروی، پرویزخان و سومار در صورت رفع مشکلات می‎توانند منطقه و حتی استان را از نظر اقتصادی متحول کنند، به بازارچه تیله‌کوه در سرپل ذهاب هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برای مجوز بازگشایی این مرز تلاش خواهیم کرد.
بازگشت روستاییان به روستاهای مرزی یکی دیگر از برنامه‌ها برای رونق زندگی در منطقه است که می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی، امنیت را به مرزهای استان بیاورد. حیدری در این باره توضیح می‌دهد: برای بازگشت روستاییان به روستاهای بازسازی نشده نوار مرز در گذشته رایزنی‎هایی با ستاد کل نیروهای مسلح انجام دادیم و در حال حاضر هم این موضوع را پیگیری می‎کنیم و هیچ محدودیتی از نظر قانونی برای این کار نداریم.
وی به رونق گردشگری در مناطق تحت حوزه انتخابیه خود نیز اشاره می‎کند و می‎گوید: نقاط گردشگری منحصر به‎فردی در منطقه وجود دارد که نیازمند احیاست. به عنوان نمونه قصرشیرین فقط دارای ظرفیت مرزهای پرویزخان و خسروی نیست و آثار تاریخی این شهرستان معرف تمدن‎های هخامنشیان، اشکانی، ساسانیان و اسلامی است و با توجه به برنامه ششم توسعه که درآمدهای دولت در حوزه گردشگری پیش‌بینی شده، قصرشیرین می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. همچنین این شهرستان با توجه به آب و هوای مناسب در فصل پاییز و زمستان می‌تواند محور گردشگری زمستانی و میزبان گردشگران شود.

انباشت مشکلات در کرمانشاه
نماینده قصرشیرین و سر پل ذهاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات در منطقه انباشت شده است، اضافه می‌کند: با داشتن منابع فراوان، زمین‌های حاصلخیز کشاورزی، جاذبه‌های توریستی، منابع نفتی فراوان و  معادن کم‌نظیر قیر طبیعی متاسفانه هنوز رتبه اول بیکاری را در کشور داریم. ۷۰ درصد قیر طبیعی کشور در گیلانغرب وجود دارد و باید با استفاده و ایجاد صنایع تبدیلی از خام‌فروشی این محصول ارزشمند جلوگیری کنیم تا شاهد رونق این صنعت در منطقه باشیم.
شهریار حیدری درباره مشکلات مردم زلزله‌زده سرپل ذهاب هم می‌گوید: بازسازی‌ها به دلیل تسهیلات محدود دولتی و نبود مدیریت بر مردم کماکان هنوز کند پیش می‌رود. بازسازی منازل عده‌ای هنوز در حد ۵ درصد است و عده‌ای نیز در حال بازسازی هستند و نتوانسته‌اند کار خود را به اتمام برسانند. در این باره نیازمند تصمیم جدی دولت و مجلس هستیم. وام‌های ۵ و ۱۰ میلیون تومانی به علت تورم و گرانی هیچ دردی از مردم دوا نمی‌کند و حل مشکلات آسیب‌دیدگان سرپل ذهاب نیازمند تسهیلات بیشتر است و وام‌های اعطایی باید امهال شوند.
نماینده قصر شیرین و سرپل ذهاب درباره مشکل آب آشامیدنی روستاهای منطقه هم توضیح می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد روستاهای منطقه منابع آب آشامیدنی مطمئن ندارند و برای تامین اعتبار و تکمیل شبکه آبیاری پیگیری می‌شود. همچنین شبکه بهداشت و درمان بیمارستان‌های حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب نیاز به تکمیل کادر درمانی و تجهیزات پزشکی دارد.

نماینده قصرشیرین: پیگیری برای فراهم کردن امکان بازگشت روستاییان به روستاهای بازسازی نشده نوار مرزی صورت گرفته  و محدودیت قانونی برای این کار نداریم

نماینده کرمانشاه: ایجاد صنایع کوچک و تبدیلی با توجه به ظرفیت‎های کشاورزی و دامی استان می‎تواند زمینه توسعه و اشتغال‎زایی را افزایش دهد

این خبر را به اشتراک بگذارید