• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103352
+
-

با اعلام ستاد تنظیم بازار

گرانی گوشت مرغ، شیر و لبنیات رسمی شد

گرانی گوشت مرغ، شیر و لبنیات رسمی شد

در جلسه دیروز، ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش 20درصدی قیمت گوشت مرغ، 21درصدی قیمت شیر خام و 22تا 28درصدی قیمت محصولات لبنی را صادر کرد. به گزارش همشهری، در جریان افزایش هزینه تولید، تغییر قیمت نهاده‌های دامی و حذف ارز دولتی برای واردات این محصولات، ستاد تنظیم بازار نیز برای به‌روزرسانی قیمت محصولات تولیدی این حوزه وارد عمل شد و در جلسه دیروز مجوز افزایش قیمت مصرف‌کننده این کالاها را صادر کرد.

یک کیلو مرغ 15هزار تومان
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در جلسه صبح دیروز این ستاد قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم آماده پخت 15هزار تومان تعیین شد که البته به اختیار استانداران می‌تواند تا 5درصد بالاتر یا پایین‌تر تغییر کند. براساس اظهارات محمدرضا کلامی، قیمت مصرف‌کننده گوشت مرغ در استان‌های مختلف می‌تواند در دامنه 14هزار و 250تومان تا 15هزار و 750تومان متغیر باشد.

شیر و لبنیات گران شد
کلامی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار درباره دیگر مصوبات این جلسه افزود: ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام را نیز به ازای هر کیلوگرم 2هزار و 900تومان تعیین کرده و اجازه داده است بنا بر شرایط، این محصول 7 درصد بالاتر یا پایین‌تر از این نرخ به فروش برسد. 
با توجه به اینکه نرخ مصوب هر کیلوگرم شیر خام در سال گذشته 2هزار و 390تومان درنظر گرفته شده بود، با مجوز اخیر ستاد تنظیم بازار، قیمت پایه این محصول نسبت به قیمت مصوب قبلی 21درصد افزایش می‌یابد و البته بسته به شرایط می‌تواند در دامنه 2هزار و 697تومان تا 3هزار و 100تومان معامله شود که در این صورت سقف مجاز افزایش قیمت شیر خام تا 28درصد افزایش می‌یابد. به گفته او، به‌دنبال تغییر قیمت شیر خام در سایه افزایش هزینه تولید و رشد قیمت نهاده‌های دامی، مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول نرخ‌گذاری نیز از 22درصد تا 28درصد صادر شده است.

وعده برخورد با قیمت‌های نامتعارف
آنگونه که دبیر ستاد تنظیم بازار می‌گوید در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار تأکید شده است که باید قیمت مصرف‌کننده تمام اجناس روی آن درج شود و نهادهای نظارتی نیز باید بر اینکه افزایش قیمت‌ها بیش از نرخ مصوب نباشد نظارت مستمر داشته باشند. کلامی از مردم خواسته است هرگونه افزایش قیمت نامتعارف و خارج از چارچوب نرخ مصوب را برای پیگیری به سازمان حمایت اطلاع‌رسانی کنند. به گزارش همشهری، بررسی‌های آماری و اظهارات تولیدکنندگان محصولات لبنی حاکی از این است که در جریان رشد فزاینده تورم در 2-3 سال اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، سهم لبنیات از سبد مصرفی خانوارها به‌شدت کاهش پیدا کرده و همین مسئله به کسادی بازار لبنیات دامن زده است. با این تفاصیل، به‌نظر می‌رسد افزایش اخیر قیمت لبنیات که البته برای کمک به تولید و جبران هزینه این حوزه اعمال شده است، حذف این اقلام از سفره خانوارها با شدت بیشتری ادامه پیدا کند و رکود بازار فروشندگان لبنیات بیش‌ازپیش تعمیق شود. به‌خصوص که در تازه‌ترین آمارهای وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت مسکن با سهم 33درصدی در سبد تورم معادل 12.1درصد در خردادماه افزایش یافته است و این یعنی بخش بیشتری از درآمدهای خانوارها باید صرف هزینه مسکن شود. در این شرایط، به‌واسطه ثابت بودن درآمد اغلب خانوارهای کارگری و حقوق‌بگیر، بسیاری از مصرف‌کنندگان لبنیات مجبور هستند سهم کمتری از درآمد ماهانه را به خرید این محصولات اختصاص دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید