• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103313
+
-

رئیس‌جمهور در واکنش به قطعنامه آژانس انرژی اتمی:

می‌ترسیم شیادان، آژانس را آلوده کنند

ایران همچنان آماده است نظارت‌های قانونی آژانس را بپذیرد

آژانس اتمی
می‌ترسیم شیادان، آژانس را آلوده کنند


دیپلماسی و طمأنینه همچنان سیاست ضربه‌گیر دولت در دست‌انداز گزارش منفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارسال پرونده ایران به شورای‌عالی امنیت سازمان ملل است. صحبت‌های روز چهارشنبه رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت در فضای تزریق آرامش به تنوره داغ مناسبات خارجی کشور دنبال شد. علی ربیعی، سخنگوی دولت یک روز قبل از این جلسه از واکنش حقوقی ایران به قطعنامه آژانس اتمی خبر داده بود. حسن روحانی در تشریح مواضع ایران مقابل گزارش اخیر آژانس، حفظ آبرو و جایگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای نظام بین‌الملل بسیار با اهمیت دانست و گفت: مبنای کار ایران، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است اما آژانس باید با حفظ استقلال، تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی از مسیر قانونی خودش خارج نشود.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی رسما اعلام کرد «ایران همچنان آماده است نظارت‌های قانونی: آژانس را بپذیرد و با آن در چارچوب قانون همکاری کند.» او با بیان اینکه رفتار جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره رفتار دوستانه و قانونی بوده است، تصریح کرد: بازرسان آژانس همیشه در ایران حضور و فعالیت داشتند چنانچه در 17- 16 گزارش آژانس نیز صراحتا نسبت به همکاری کامل ایران اذعان شده است. روحانی با ابراز نگرانی نسبت به فعالیت‌های مخرب آمریکا و رژیم صهیونیستی در مسیر مناسبات ایران و آژانس گفت: در این اواخر رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار آوردند و می‌ترسیم که این شیادان آژانس را آلوده و آژانسی که باید همواره قضاوتش، یک قضاوت دقیق، عادلانه و صحیح باشد را وادار کردند برود دنبال نبش قبر. رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار می‌آورند و با طرح موضوعی که مربوط به حدود 20سال پیش است می‌خواهند آژانس را از مسئولیت اصلی خود خارج کنند البته پاسخ قاطع به چنین اقدامی آسان است اما مبنای ما همکاری با آژانس است لذا آژانس هم باید توجه داشته باشد تا از مسیر قانون خارج نشود.

اروپایی‌ها شرمنده هستند
روحانی همچنین با اشاره به قطعنامه 3کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد: از طرف دیگر اروپایی‌ها که شرمنده ملت ایران هستند چرا که به تعهدات خود قبل و حتی بعد از خروج آمریکا از برجام عمل نکردند و تلفنی و حضوری از این کار خود عذرخواهی می‌کنند اما امروز در شرایطی که رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد کردند اروپایی‌ها نیز وارد می‌شوند که چنین توقعی از آنها نداریم و توقع داریم زیر بار فشار آمریکا نروند و استقلال خود را حفظ کنند. آقای جدیدی که مسئولیت آژانس بین‌المللی اتمی را بر عهده گرفته باید بداند که آبروی آژانس برای نظام بین‌الملل خیلی مهم است. رئیس‌جمهور تأکید کرد: ایران همچنان آماده است که نظارت‌های قانونی آژانس را بپذیرد و با آژانس همکاری تنگاتنگی در چارچوب قانون و مقررات داشته باشد.  او همچنین در پاسخ به ادعا و تبلیغات آمریکایی‌ها مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران گفت که آمریکایی‌ها به جای تعارفات بی‌اساس برای مذاکره، هر موقع از مسیر اشتباه بازگردند، همان لحظه ما هم آماده‌ایم و ملت ایران همواره در چارچوب عدالت، انصاف، قانون و مقررات بین‌المللی عمل کرده و باز هم چنین خواهد کرد.
رئیس شورای‌عالی امنیت ملی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهتمام جدی دولت نسبت به رفع مشکلات اقتصادی مردم افزود: بخش بزرگی از این مشکلات مربوط به فرد یا قوه خاصی نیست و عمدتا ناشی از ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکاست و مطمئن هستم که در کنار یکدیگر می‌توانیم از این شرایط و مشکلات عبور کنیم. او با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم در شرایطی که مردم دچار مشکل هستند عده‌ای بخواهند سوءاستفاده کنند، تأکید کرد: اگر کسی بخواهد از قانون و مقررات تخلف کرده و ارز را برنگرداند هم بانک مرکزی اسامی آنها را منتشر خواهد کرد و هم قوه قضاییه با او برخورد خواهد‌کرد.


مکث
شرط مذاکره


رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت درباره هرگونه مذاکرات احتمالی با حضور آمریکا گفت: نکته آخر من این است که اخیرا کاخ سفید مرتب اعلام می‌کند که برای مذاکره آماده هستیم، بنشینیم مسئله و مسائل‌مان را حل‌وفصل کنیم و ایران چرا معطل انتخابات است! ما نه قبل از انتخابات و نه بعد از انتخابات معطل هیچ‌چیز نیستیم، ما همیشه آماده‌ایم. هر لحظه‌ای که آمریکا اعلام کند به قانون برگشته، اعلام کند به مقررات سازمان ملل برگشته و بگوید من به تعهدات خودم در برجام برگشتم و کنگره آمریکا و کاخ سفید با هم مصمم شدند از مسیر اشتباه خودشان برگردند و به جمع 1+5 برگردند، ما همان لحظه آماده‌ایم و این چیزی نیست که بعدا تصمیم بگیریم، تصمیم ما آشکار و واضح است. آنها بیایند تسلیم قانون بشوند و عذرخواهی کنند، صدمه‌ای که به ملت ایران زدند این صدمه را جبران کنند و غرامت پرداخت کنند و در چارچوب قانون بیایند، کسی اصلا مشکلی دارد؟ ما که مشکل نداریم، مشکل را آنها ایجاد کردند، آنها میز مذاکره را شکستند و از بین بردند و آنها آمدند به ملت ایران ظلم و جنایت کردند. این ساده است؛ عذرخواهی از ملت ایران. جبران خسارت‌ها، بازگشت به مقررات و بازگشت به چارچوب 1+5 می‌تواند باز هم راه‌حل باشد. روحانی تأکید کرد: ولی می‌دانیم این تعارفات بی‌اساس حرافی است به‌دلیل انتخابات و گرفتاری‌ای که پیدا کردند. اگر واقعی هستند، اگر دروغ نمی‌گویند اگر دنبال مشکلات خودشان نیستند، راه آسان است به‌جای این حرف‌ها عذرخواهی کنند و برگردند به قانون و مقررات و آن وقت خواهند دید که ملت ایران و دولت ایران همواره در چارچوب عدالت، انصاف، قانون و مقررات بین‌المللی حرکت کرده و باز هم این چنین خواهد بود.


صف‌‌آرایی در شورای امنیت
شورای امنیت از دیروز طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در دستور کار قرار داد، عصر دیروز به وقت تهران آمریکا با دعوت از اعضای شورای امنیت در یک نشست توجیهی دلایل خود را برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تصریح کرد.
برای تصویب قطعنامه شورای امنیت که پیش‌بینی می‌شود دهم تیرماه به رأی گذاشته شود به رأی مثبت 9عضو، بدون وتوی یکی از 5عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس نیاز است.
علاوه بر این 5کشور، 10کشور بل‍ژیک، جمهوری دومینیکن، استونی، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت وینسنت و گرانادین، آفریقای‌جنوبی، تونس و ویتنام هم 10عضو غیردائم به شمار می‌روند و هم‌اکنون استونی ریاست شورای امنیت را عهده‌دار است.
این قطعنامه مانع از فروش، انبار و انتقال تسلیحات یا کالاهای مربوطه توسط ایران خواهد شد. طبق این قطعنامه دیگر کشورها نیز بدون موافقت کمیته شورای امنیت حق انتقال، انبار و یا فروش تسلیحات به ایران را نخواهند داشت.
این قطعنامه همچنین موجب خواهد شد که کشورها هرگونه کالایی که احتمال می‌دهند حاوی اقلام ممنوعه باشد را بازرسی کنند. کشورها همچنین موظف‌ خواهند شد بنا به همین دلیل به بازرسی کشتی‌ها نیز بپردازند.
وزیر خارجه آمریکا از سال گذشته رایزنی برای مقابله با لغو تحریم تسلیحاتی ایران را آغاز کرده بود و حتی روزشماری برای زمان برچیده شدن تحریم تسلیحاتی ایران در سایت وزارت خارجه این کشور قرار گرفت که براساس آن 114روز به اتمام تحریم‌ها مانده است.
مایک پمپئو روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: اگر تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر (مهرماه) منقضی شود، ایران می‌تواند جنگنده‌های هوایی همچون SU-30 روسیه و J-10 چین را خریداری کند. با جنگنده فوق کشنده، اروپا و آسیا در چنگ ایران‌ خواهند بود. آمریکا نمی‌گذارد چنین اتفاقی بیفتد.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با لحنی کنایه‌آمیز به همتای آمریکایی واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت: آقای پمپئو آن‌قدر از گمراه کردن جهان ناامید شده که ادعا می‌کند در‌ماه اکتبر پیش‌رو، ایران هواپیماهای جنگنده می‌خرد و سپس آنها را فراتر از بُرد یکطرفه‌شان به پرواز در می‌آورد. شاید او بتواند به ما بگوید که این جنگنده‌ها چگونه حتی با اتمام سوخت‌شان به ایران باز می‌گردند! در آستانه رایزنی‌های شورای امنیت، وزیران خارجه ایران و چین به‌صورت ویدئو کنفرانس باهم گفت‌وگو کردند. وزرای امور خارجه 2کشور در این دیدار از یکجانبه‌گرایی قلدرمآبانه آمریکا انتقاد کرده و حمایت قاطع خود را از چندجانبه‌گرایی و اصول حقوق بین‌الملل اعلام کردند. وانگ‌ای، با تأکید بر حمایت قاطع چین از برجام و با اشاره به نامه اخیر خود به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: چین با هرگونه تلاش برای تغییر مفاد برجام و قطعنامه2231 شورای امنیت مخالف است و آمریکا پس از خروج از برجام حقی برای توسل به سازوکارهای پیش‌بینی شده در این رابطه را ندارد.
علاوه بر چین، مقامات روسیه هم در روزها و هفته‌های اخیر بارها مخالفت خود را با طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم تسلیحاتی ایران یا اسنپ‌بک برای بازگرداندن تحریم‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را ابراز کرده‌اند.


روسیه: نصف جمعیت جهان از قطعنامه ضدایرانی حمایت نکردند

دیروز میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در توییتی نوشت: پس از تصویب قطعنامه ضدایرانی ازسوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مخالفان برجام در آمریکا خرسند شده و گفتند که روسیه و چین بار دیگر منزوی و تنها شدند. در واقع 7 کشور دیگر از حمایت از این قطعنامه خودداری کردند. این کشورها در مجموع بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این هم از ادعای شما در مورد تنهایی.
  قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به‌رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰خرداد به تصویب رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید