• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10323
+
-

مراسم ‌سنتی «سرناو» در شاهین دژ

مردم شاهین‌دژ با مراسم آیینی و سنتی سرناو به استقبال نوروز می‌روند.‌
«جلیل جباری» مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: مردم شهرمحمود آباد در شاهین‌دژ همه ساله با برگزاری مراسم آیینی و سنتی سرناو به استقبال نوروز می‌روند. وی ادامه داد: مراسم آیینی سرناو هر ساله قبل از نوروز در محمود آباد شاهین دژ با حضور پر شور مردم، باهمکاری اداره میراث فرهنگی این شهرستان برگزار می‌شود. جباری افزود: سرناو نام محلی مراسم ویژه نوروز این منطقه به معنی سر چشمه است که از زمان‌های قدیم مردم این منطقه با اجرای چنین مراسماتی به استقبال نوروز می‌روند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: مراسم سرناو در شهر تاریخی محمودآباد با اجرای موسیقی محلی، برگزاری مسابقه اسب سواری با لباس‌های محلی، قیچی کردن آب، برعکس کردن سبزه، پخت غذا و آش محلی برگزار شد.وی یادآور شد: بر اساس این آیین طبق آیین‌های سنتی و کهن مردم این منطقه با در دست داشتن کوزه‌های سفالی به کنار چشمه‌ها و رودخانه‌ها رفته و به تبرک آب پاک از چشمه‌ها پر کرده و به خانه آورده و بر در خانه و چند گوشه از حیاط به نشانه روزی و روشنایی پاشیده وافرادی  که در این مراسم حضورنداشتند ازاین آب خورده وبه دست وصورت خود می پاشند.


یئددی برکت

این فعال فرهنگی با اشاره به رسم قدیمی سفره هفت برکت، تاکید می کند: از قدیم الایام ترک ها سفره ای باز می کردند که در آن هفت برکت را بر سر سفره که کاملا عرفانی بود، قرار می دادند. واحدی بیان می کند: سفره «یئددی برکت» در آذربایجان از جمله رسومات گذشته مردم آذربایجان است، جمع کردن هفت برکت از برکات آفرینش که خداوند به مردم بخشیده با این باور که آن ها را از سال قبل به سال جدید منتقل کند، این هفت برکت را درون سفره ای چیده و آن را با مضمون «یئر گوی آرتیملاریندان یئددی سین قویماق» می خواندند. وی با اشاره به این برکات عنوان می کند:

اولین برکت: برکت زمین شامل: قوورقا، بوغدا، مرجیمک، سمنی ( گندم تفت داده شده یا عدس یا سمنو )
دومین برکت درخت: آلما، اییده ( سیب یا سنجد )
سومین برکت آسمان: قورآن، گئوزگؤ ( قرآن یا آینه )
چهارمین برکت سرسبزی و رشد: بوغدا گؤوتمک ( سبزه )
پنجمین برکت دادوستد: سکه
ششمین برکت حیوان: یومورتا ( تخم مرغ )
آب هفتمین برکت شامل: سو و بالیق ( آب و ماهی ) است.

این خبر را به اشتراک بگذارید