• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10322
+
-

ایمن سازی جاده‌ها برای مسافران

کنترل سرعت خودرو‌ها در جاده‌های اصلی قزوین با شبکه دوربین‌های کنترل سرعت انجام می‌شود

جاده
ایمن سازی جاده‌ها برای مسافران




محمد دادار| قزوین- خبرنگار: 

استان قزوین به‌عنوان یک محور مواصلاتی در مسیر کریدور شمال‌ـ جنوب و شرق‌ـ غرب شناخته می‌شود که همین باعث شده است با حجم عظیمی از‌ تردد خودروها تا نزدیک به یک میلیون مسافر در نوروز روبه‌رو باشیم. 

به‌طور حتم ایمن‌سازی این مسیر و نظم ‌بخشیدن به خودروها از مواردی است که باید در اولویت قرار گیرد و در کنار این موضوعات مسائل و مشکلاتی از قبیل در راه‌ماندگی، نابسامانی شرایط آب و هوایی، تصادفات و تلفات جاده‌ای و یا حتی اتفاقات غیرمترقبه، زنجیره‌ای از مشکلات ایجاد می‌کند که سبب‌ از بین رفتن وقت و هزینه شهروندان می‌شود و ‌‌نارضایتی مردم را دوچندان می‌کند. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در این‌باره می‌گوید: با توجه به در پیش رو بودن تعطیلات نوروزی، عوامل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین، تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند. به‌عنوان مثال در بخش مسافر، 992 دستگاه خودرو از ناوگان حمل‌ونقل آماده فعالیت هستند. ‌220 دستگاه اتوبوس با میانگین سنی 10 سال، 188 دستگاه مینی‌بوس با میانگین سنی 26 سال و 588 دستگاه سواری با میانگین سنی 9 سال این ناوگان را تشکیل می‌دهند. 
«افشین پیرنون» می‌گوید: تشدید نظارت بر مدیریت‌های فنی و ایمنی شرکت‌های حمل‌ونقل از اول اسفندماه آغاز شده است و همکاران بنده و پلیس راه در قالب گروه‌های مشترک در پایانه‌های حمل‌ونقل مسافر حضور دارند و کنترل‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهند. 


حضور نامحسوس پلیس تحت پوشش مسافر اتوبوس

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان می‌افزاید: برای کنترل‌های محسوس و نامحسوس تدابیر خاصی اتخاذ کردیم و بر این اساس کنترل نامحسوس از سوی پلیس راه انجام می‌شود. در بعضی از مسیرها همکاران پلیس‌راه در پوشش مسافر درون اتوبوس‌ها قرار می‌گیرند و در طول مسیر اگر با تخلفی برخورد کنند، سریعاً مراتب را گزارش می‌دهند یا شخصاً برای اعمال قانون اقدام می‌کنند. 
وی ‌می‌گوید: در خصوص کنترل‌های محسوس نیز همکاران اداره راهداری از ابتدا تا انتها ضمن ایست و بازرسی موارد لازم را کنترل می‌کنند. همچنین مراکز معاینه فنی در کل استان آماده ارائه خدمات به خودروهای شخصی و باری هستند و تجهیزات و دستگاه‌های لازم همگی به‌روزرسانی شده‌اند. 


نوسازی خط‌کشی و نصب 13 تابلوی پیام‌رسان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در‌باره نوسازی خطوط راه‌های ارتباطی ‌ می‌گوید: به محض اینکه بارش‌های زمستانی قطع شد، عوامل راهداری برای خط‌کشی مسیرهای مواصلاتی اقدام کردند و در حال حاضر نیز 2 دستگاه خودرو‌ خط‌کش در مسیر قزوین به کرج درحال به‌روزرسانی خطوط جاده‌ای هستند.پیرنون ‌می‌افزاید: در مواقع بارانی ‌این عملیات مشکل‌ و ‌ادامه روند متوقف می‌شود، اما براساس اولویت‌ها تصمیم داریم تمام بزرگراه‌های استان از خط‌کشی تازه‌ای برخوردار شوند. 
وی می‌افزاید: تابلوهای پیام متغیر که در سال گذشته از کار افتاده بود، اکنون مجدداً برای مسافران نوروزی فعال شده است و نزدیک به 13 تابلو در حال حاضر به انتشار پیام‌ مشغولند. 


ارسال پیامک تخلف به رانندگان و پاسگاه

این مقام مسئول می‌افزاید: در طول مسیرهای مواصلاتی که تحت کنترل دوربین‌های سنجش سرعت است 23 دستگاه سامانه‌ هوشمند ثبت تخلفات در کل استان به‌صورت پراکنده نصب و به قرارگاه پلیس راه استان تحویل شده است. پیرنون می‌افزاید: از این میان 6 دستگاه دوربین میانگین‌سنج و لحظه‌ای را‌ در مسیرهای پر‌خطر مثل کیلومتر 36 آزادراه قزوین‌ـ رشت قرار داده‌ایم تا پس از ثبت سرعت لحظه‌ای و راداری باز هم روی کنترل سرعت تأثیر داشته باشیم. 

وی شرح می‌دهد: به‌عنوان مثال یک دستگاه دقیقاً بعد از عوارضی قزوین رشت قرار گرفته و دستگاه بعدی در انتهای حوزه استحفاظی قزوین قرار دارد و به ثبت لحظه‌ای و میانگین سرعت بالای 120 کیلومتر اقدام می‌کند.  پیرنون می‌گوید: در مکاتباتی که با پلیس راه استان انجام دادیم، قرار است شماره تلفن همراه رانندگان در اختیار این سامانه هوشمند قرار گیرد و به محض ثبت تخلف و جریمه، به سرعت به راننده از طریق پیامک گزارش شود. البته یک نسخه از این گزارش نیز به پاسگاه پلیس راه مربوطه ارسال می‌شود، تا عوامل پلیس از ادامه سفر مخاطره‌آمیز خودرو جلوگیری کنند. 


آمادگی 25 راهدارخانه با 400 نیرو

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با با اشاره به اینکه 25 باب راهدارخانه مجهز به 300 دستگاه ماشین‌آلات در کل استان به‌صورت پراکنده قرار دارند، می‌افزاید: برای نوروز سال 97‌ همه راهدارخانه‌های استان قزوین را تجهیز کرده‌ایم و ‌‌نیروهای امدادی، آماده پذیرایی از رانندگان در راه مانده هستند. 

وی تاکید می‌کند: این راهدارخانه‌ها به سامانه گرمایشی و سرمایشی مجهز است و 400 نفر از نیروهای راهداری نیز در این زمینه آماده خدمت‌رسانی هستند. پیرنون در ادامه می‌گوید: نزدیک به 132 کیومتر خط روشنایی طولی در کل مسیر آزادراه قزوین قرار دارد که سرویس و نگهداری آن انجام شده است و به جرأت می‌توان گفت در کل کشور وضعیت خوبی داریم. فقط در مواردی که سرقت سیم کابل اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود در برخی مواقع خاموشی صورت گیرد و از این نظر نیز به‌طور کلی نسبت به دیگر استان‌ها مشکل خاصی نداریم. 


امنیت مسافران گردشگر

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین یادآوری می‌کند: برای اینکه محورهای گردشگری استان از امنیت لازم برخوردار باشد، برای مسافران نوروزی 72 نقطه پرحادثه شناسایی شده و ضمن اعلام خطر به راننده، در برخی موارد برای رفع آنها اقدام شده است. همچنین در محور جاده الموت بیش از 20 کیلومتر گاردریل در نزدیکی مناطق پرتگاه استان نصب شده است.


کاهش تصادفات

کل تصادفات در 11 ماه‌ سال 96 نسبت به سال گذشته، 8‌درصد کاهش داشته است. در بخش تلفات جاده‌ای نیز 288 نفر در سال 95 کشته شدند که این مقدار امسال به 258 کشته رسید و نشان می‌دهد 10‌درصد در این بخش کاهش آمار داشته‌ایم. همچنین 1420 نفر در سال 95 مجروح شدند که این رقم در سال 96 به 1227 نفر رسید که با کاهش 13‌درصدی روبه‌رو بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید