• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 تیر 1399
کد مطلب : 103207
+
-

کمک شورا به اقتصاد رستوران‌ها

در پی تصویب طرح تسهیلات تشویقی شورای شهر تهران به رستوران‌ها و مراکز خرید اجازه داده می‌شود تا ساعت 2بامداد فعالیت داشته باشند

شورا
کمک شورا به اقتصاد رستوران‌ها

محمود مولایی _ خبرنگار

به موازات بحران بیماری کرونا، فشار اقتصادی در جامعه بیشتر شده است. در این شرایط به‌نظر می‌رسد رستوران‌ها و مراکز خرید بیشتر متضرر شده‌اند و اکنون با تصویب طرح تسهیلات تشویقی شورای شهر تهران، مسیری برای بُرون‌رفت این کسب‌وکارها فراهم شده است. بدین‌ترتیب، به برخی از کسب‌وکارها مانند رستوران‌ها و مراکز خرید اجازه داده می‌شود تا با تأیید نیروی انتظامی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و صنفی تا ساعت ۲ بامداد فعالیت داشته باشند. 

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در این رابطه به همشهری گفت: «بحث فاصله اجتماعی مطرح است و اجرای این طرح هم در همین مسیر قرار می‌گیرد. با شیوع بیماری کرونا همچنان محدودیت‌ها هست و فشار اقتصادی به‌ویژه روی بخش گردشگری و رستوران‌ها وجود دارد. در این بخش فشار اقتصادی بیشتری نسبت به بقیه بخش‌ها وجود دارد. حالا فضای برخی از رستوران‌ها به این شکل نیست که ظرفیت به یک سوم تبدیل شود و محدودیت ایجاد کنیم. زیرا رستورانی ممکن است 7تا صندلی داشته باشد و یک سوم آن 2صندلی می‌شود. اگر این موضوع را بتوانیم با طولانی‌ کردن زمان این ظرفیت دوبرابر کنیم، به‌نظر می‌رسد فرصت خوبی است.» عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: «اصل این است که بهداشت و پروتکل‌ها رعایت شود. در عین حال، هم اقتصاد و هم نان و جان مردم درنظر گرفته شود. اجرای این طرح می‌تواند در راستای این شعار باشد. منعی هم برای آن وجود ندارد و می‌توانیم چنین کاری کنیم. یعنی تراکم جمعیت را به جای یک فاصله به 2فاصله توزیع کنیم و در 2شیفت فعالیت این کسب و کارها ادامه داشته باشد. به‌خصوص اینکه در ساعات شب است و مردم تمایل بیشتری برای رفتن به رستوران دارند. به‌نظر می‌رسد قدم مناسبی است. البته مسئله اقتصاد همه دنیا آمریکا و اروپا درگیر هستند و کار ساده نیست. حالا برای آنها تقریبا اجتماع و در کنار هم بودن یک اصل است ولی در اینجا رستوران و غذا خوردن است. بنابراین، مطمئنا فاصله اجتماعی هم رعایت می‌شود.»  آن‌طور که بررسی‌ها و شنیده‌های همشهری نشان می‌دهد فرمانداری و نیروی انتظامی نیز به طور ضمنی و شفاهی موافقت خود را با مصوبه شورا اعلام کرده‌اند.
فعالیت رستوران‌ها تا 2بامداد این فرصت را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد که در ساعات شلوغی وارد رستوران‌ها نشوند. به این ترتیب که جمعیت در طول شبانه‌روز تقسیم می‌شود و به گفته مجید فراهانی اینکه طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری پیش از لایحه محرک اقتصادی در صحن شورای شهر مطرح شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه شورا گفت: «به‌دلیل مشابه بودن چند بند و ماده در طرح تسهیلات تشویقی با لایحه شهرداری، قرار شد تا این طرح با مصوبه محرک اقتصادی تلفیق شود. براساس طرح تسهیلات تشویقی، به کسب و کارهایی که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌ویژه رستوران‌ها و مراکز خرید آسیب دیدند و متضرر شدند اجازه داده شود تا با تأیید نیروی انتظامی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و صنفی تا ساعت ۲ بامداد فعالیت داشته باشند. در این صورت هم ترافیک کمتری در آن ساعت ایجاد می‌شود و هم کسب و کار این اصناف رونق می‌گیرد که به سود اقتصاد شهری هم است.» البته مجوز ادامه فعالیت رستوران‌ها و کافه‌ها منوط به رعایت موارد بهداشتی و امنیتی است. سختگیری در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند نسبت به کنترل بیماری کرونا مؤثر باشد؛ زیرا در برخی محدوده‌هایی مانند میدان امام حسین، میدان بهمن، ترمینال جنوب به‌نظر می‌رسد دستفروشان چندان موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

گودهای رها شده
در دویست و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران یک عضو شورا از منطقه 2به‌عنوان منطقه مال و گودهای رها شده یاد کرد. در این جلسه اعضای شورای شهر پس از استماع گزارش شورایاران منطقه ۲ به بیان نظرات خود پرداختند، درحالی‌که احمد مسجدجامعی گفت: «۵۵ مجتمع تجاری در منطقه ۲ فعال است و مجوز ساخت ۵۰ مجتمع دیگر نیز صادر شده است، اما چرا در مورد تأثیر مجتمع تجاری و مال‌ها بر روند زندگی مردم تاکنون بررسی انجام نداده‌ایم. منطقه ۲ را می‌توان منطقه مال و گودهای رها شده نامید، زیرا سال گذشته که بازدیدی از این منطقه داشتم ۳۵ گود رها شده در این منطقه وجود داشت که باید تعیین تکلیف شود. نگاه شهرداری به این محلات همیشه حذفی بوده است، اما یک‌بار برای همیشه باید در مورد این محلات تصمیم‌گیری شود. در کنار پارک مروارید که در کنار ساختمان وزارت ارشاد است یک  راسته وجود دارد که می‌تواند به راسته هنر تبدیل شود تا وضعیت کیفیت زندگی در این محله نیز بهبود یابد.» در ادامه سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط‌زیست با بیان اینکه باغ‌های خصوصی زیادی در سطح منطقه ۲ ازجمله طرشت وجود دارد که انتظار می‌رود مصوبه خانه باغ در آن عملیاتی شود، ادامه داد: «اگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این باغات خصوصی اجرایی نشود شاهد تخریب کوچک اما مویرگی باغات باقی مانده خواهیم بود.» 
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر با بیان اینکه شورای شهر پنجم بر حل مشکلات محلی مردم تأکید داشته که در این راستا از هر محله خواسته‌ایم که پروژه‌های کوچک مقیاس خود را که در افزایش رضایتمندی مردم تأثیر بسزایی دارند، معرفی کنند، گفت: «قرار بود این لیست به شورای شهر اعلام شود، اما با اینکه 3‌ماه از سال گذشته است؛ اما هنوز برخی مناطق لیست پروژه‌های کوچک مقیاس محلی خود را اعلام نکرده‌اند.» 
زهرا نژاد بهرام، عضو کمیسیون شهرسازی نیز با بیان اینکه شاهد فرسودگی شدید در محله فرحزاد منطقه ۲ هستیم، گفت: «با اینکه دفتر شهرسازی در این منطقه مستقر شده، اما هنوز اتفاقات خوبی در راستای حل مشکل فرسودگی این محلات رخ نداده است. انتظار می‌رود که با رویکرد مساعد مدیریت شهری بافت فرسوده در این منطقه حل و فصل شود.» مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: «منطقه ۲ با اجرایی کردن پروژه‌های مختلف به منطقه هوشمند تهران تبدیل شده، اما امروز از صحبت‌های شورایاران متوجه شدیم که حتی این افراد در اداره سرای محله مشکل دارند که لازم است ستاد شورایاری و حتی شورای شهر به این مسئله ورود کند تا مشکل‌شان حل شود.» همچنین محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: «متأسفانه شهرک‌هایی با داشتن چند هزار واحد مسکونی به‌دلیل آنکه تفکیکی ندارند تنها یک بلوک محسوب می‌شوند. اسناد فاقد مالکیت این شهرک‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است. فریز کردن پهنه‌های شهری و باغات و اصرار به تملک آن توسط شهرداری دیگر منسوخ شده و باید بتوانیم با اتخاذ روش‌های جدید مشارکت مردم را جلب کنیم.» سالاری با بیان اینکه باید حواسمان به باغات باقی مانده در منطقه ۲ همچون باغ برره باشد، عنوان کرد: «قرار است این باغ تغییر کاربری بدهد، اما هنوز هیچ پروانه و سندی صادر نشده و حقوق مکتسبه ایجاد نشده است.» 

درباره ملک جماران 
رئیس شورای شهر تهران بعد از جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد. محسن هاشمی در پاسخ به حواشی پادگان ۰۶ گفت: «بعضا افرادی بدون اطلاع کافی سخنانی را در مورد نحوه واگذاری این پادگان و تبدیلش به بوستان مطرح کردند که موجب بروز سوءتفاهم شده است و نهایتا این سوءتفاهم‌ها سبب شده که هیچ‌کس متوجه نشود که چه اتفاقی رخ داده است.» او در مورد وضعیت گودهای پرخطر تهران ادامه داد: «اکثر گودها متعلق به مدیریت قبلی گذشته است و ما به دکتر حناچی پیشنهاد داده‌ایم که اقدام قضایی و درستی در مورد تعیین تکلیف گودهای پرخطر داشته باشد و حتی پیشنهاد دادیم که شهرداری ضمن رفع خطر گودها، در مورد هزینه کردش با مالکین گودهای رها شده شریک شود که در حال بررسی این موضوع هستند.» هاشمی در مورد سرانجام گود برج میلاد گفت: «اختلافی فی مابین پلیس و شهرداری در مورد نحوه خروج از این گود وجود دارد.» هاشمی در مورد اختلاف بانک آینده و شهرداری در مورد عدم ‌واریز پول اوراق مشارکت مترو عنوان کرد: «می‌دانید که شهرداری تهران بدهی زیادی به بانک‌ها دارد و وقتی بدهی ما به بانک‌ها زیاد باشد نمی‌توانیم وام بگیریم و دولت با این فرضیه به ما اجازه انتشار اوراق مشارکت می‌دهد. البته شهرداری باید تضامین لازم را برای بازپرداخت به بانک بدهد و حالا اختلاف بانک آینده و شهرداری نیز در مورد تضامین است و تاکنون هم پولی در این زمینه واریز نشده اما بهره‌ها در این مدت به‌حساب شهرداری اضافه شده است؛ اما به لجبازی رسیده و شهرداری نیز از بانک آینده درقوه قضاییه شکایت کرده است و باید این موضوع توسط مقام قضایی بررسی شود.» رئیس شورای شهر تهران همچنین در مورد سرانجام ملک نهاد ریاست‌جمهوری در جماران گفت: «شهرداری می‌توانست بهتر عمل کند و اینقدر عجله به خرج دادن درست نبود و موجب سوء‌تفاهم می‌شود. این زمین سال‌هاست که متعلق به نهاد ریاست‌ جمهوری است و مدتها خانه خاتمی بود و از آنجایی که فرسوده بود و حتی استانداردهای ۲۸۰۰ را نیز پاس نمی‌کرد ریاست‌جمهوری تصمیم گرفت که نسبت به تخریب و بازسازی آن اقدام کند.» او با بیان اینکه این ملک خانه شخصی نیست و قرار بود دفتر ریاست‌جمهوری شود گفت: «به‌نظرم به روحانی در این زمینه ظلم شده است؛ چرا که این خانه متعلق به نهاد ریاست‌ جمهوری و نه شخص رئیس‌جمهور است.» 

قفل عدم‌گزارشگری به شورا شکست

مجید فراهانی، ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد در جلسه دیروز شورای شهر تهران، نخستین گزارش انضباط مالی مناطق شهرداری تهران براساس گزارش‌های قائم‌مقامان ذیحساب در 6 ماهه نخست سال ۱۳۹۸ را ارائه کرد. او گفت: «شورای پنجم، تا امروز با تکیه بر عهدی که با مردم بسته برای مبارزه با فساد تلاش کرده است. به این ترتیب، نظارت بر عملکرد قائم‌مقامان ذیحساب، انتخاب حسابرسان با بالاترین رتبه کیفی و نظارت برعملکرد آنان، توجه جدی به گزارش‌های حسابرسی و قرائت آن در جلسات رسمی، علنی و تعیین تکالیف در پیگیری بندهای گزارش‌های حسابرس، پیگیری تخلفات مطرح شده در گزارش‌های حسابرسی، گزارشگری مالی به شهروندان از طریق اعلان عمومی و انتشار اطلاعات مالی و معاملاتی و حمایت از گزارشگران فساد را مورد پیگیری و پی‌جویی قرار داده است. در این مسیر از پیگیری برنامه انتخاباتی و وعده‌های مطرح شده در برنامه اصلاح طلبان، برای اداره امور شهرها غفلت نکرده است.» او ادامه داد: «شورای اسلامی شهر براساس بندهای ۸-۱۰-۱۲-۳۰ ماده ۸۰ قانون شوراها مسئولیت نظارت مالی بر شهرداری را به‌عهده دارد و این مسئولیت را در چارچوب ماده ۷۹ قانون شهرداری‌ها و تبصره یک ذیل بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون شوراها با تأیید ذیحساب و قائم ‌مقامان ذیحساب در شهرداری اعمال می‌کند.» فراهانی تأکید کرد: «تکلیف فراموش شده این مصوبه نیز اجرای تبصره ۷ بود که براساس آن ذیحساب شهرداری تهران مکلف شده بود، هر 2‌ماه یک‌بار گزارش نظارتی خود را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند،که خوشبختانه با همکاری جناب آقای دکتر زارعلی، ذیحساب منتخب شورا و مدیرکل محترم امور مالی و اموال شهرداری تهران، قفل عدم‌ گزارشگری به شورا شکست و این گزارش که امروز اینجانب به‌عنوان ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد ارائه می‌کنم«اولین گزارش انضباط مالی در شهرداری تهران» در اجرای تبصره ۷ مصوبه «انتخاب عوامل ذیحسابی در شهرداری تهران» است.» فراهانی در ادامه وضعیت انضباط مالی در شهرداری تهران از حیث عدم‌ انطباق اسناد مالی با قوانین و مقررات دارای امتیاز ۱۶ عنوان کرد که این امتیاز نمایانگر وضعیت مناسب انضباط مالی در سطح شهرداری تهران از حیث رعایت مقررات و قوانین است. او گفت: «در 6‌ماه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۳٫۰۵۱ سند هزینه را در سطح واحدهای شهرداری تهران مورد بررسی قرار داده‌اند. و پس از انطباق با مقررات تعداد ۵۴٫۸۴۸ سند هزینه تأیید شده به‌علت مغایرت با ضوابط یا اشکالات در اسناد و… تعداد ۸٫۲۰۳ سند هزینه توسط قائم‌مقامان ذیحساب منتخب شورا تأیید نشده است. بر همین اساس شاخص عدم‌تأیید درخواست وجه در شهرداری تهران برابر با ۱۳٫۱ درصد است.» 
اعضای شورای شهر در ادامه پیشنهاد اصلاح موادی از طرح «تعیین حریم آثار هنری در محوطه‌های عمومی سطح شهر تهران» را پس از بحث و بررسی در جلسات مشترک کمیسیون شهرسازی و معماری، فرهنگی و اجتماعی و نظارت و حقوقی تصویب کردند.

تذکرات اعضا در دویست و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران
شهربانو امانی


مدت‌هاست شعار «شهری بدون پلاستیک» می‌دهیم و باید خود در این اقدام پیشقدم باشیم. ولی متأسفانه می‌بینیم گلدان‌های پلاستیکی زینتی در طبقات شورا گذاشته می‌شود. ضمن اینکه این گلدان‌ها از ابتدا نباید خریداری می‌شد، لذا خواستار جمع‌آوری آنها هستم. اقدامات اینچنینی دهن‌کجی به نمایندگان مردم است. امیدواریم هر چه زودتر در راستای جمع‌آوری این گلدان‌ها اقدام شود.

محمد سالاری

یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه سوم که در سال ۹۹ برای آن بودجه هم پیش‌بینی شده، تشکیل سازمان اجرایی طرح‌های موضعی کن و فرحزاد است. به‌موجب مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مقرر شده، شهرداری تهران سال گذشته یکی از سازمان‌های موجود را متولی اجرای طرح‌های مذکور کند، تا با کمترین هزینه، بزرگ‌ترین عرصه تفرجگاهی شهر و کشور در محدوده کن و فرحزاد ایجاد شود. اما متأسفانه هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. خواستار ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری در مجلس شورای اسلامی هستم.

زهرا نژاد بهرام

طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر تلاش یکی از نهادها در زمینه اخذ سند برای 70هکتار از محدوده اراضی قلعه مرغی واصل شد. در شرایطی که کل اراضی این محدوده براساس مصوبه سال ۶۷هیأت وزیران باید به فضای سبز، اماکن ورزشی و پارک تبدیل می‌شد. اما این اتفاق رخ نداد و طی سال‌های گذشته نیز 6مطالعه مفصل برای اجرای طرح یکپارچه، با محوریت فضای سبز و در جایگاه ریه تنفسگاهی محدوده جنوب پایتخت برای این اراضی تهیه شد که هیچ کدام به سر انجام نرسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید