• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10315
+
-

دنیا و خوزستان

هر گوشه استان پر از جاذبه‌‌های طبیعی و تاریخی است

گردشگری خوزستان
دنیا و خوزستان




سیدعلی موسوی| اهواز- خبرنگار:

سرزمین چندهزارساله خوزستان دارای جاذبه‌های متعدد گردشگری و مناطق طبیعی بکر و همچنین آثار باستانی و کهن فراوان است و هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب می‌کند و به یکی از قطب‌های گردشگری ایران بدل شده است.
خوزستان مناطق بکر و دیدنی زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به وجود تالاب‌های هورالعظیم و شادگان، باتلاق‌ها، نیزارها و سواحل زیبا در جنوب و کوه‌های بلند و برف‌گیر در تمامی نقاط شمالی استان و جلگه بسیار پست و گرم شرق خوزستان اشاره کرد.

چشمه‌های آب گرم و معدنی عین خوش، دهلران، گراب، سیزنگر و گلگیر در استان زمینه‌های دیگری برای اکوتوریسم فراهم آورده که هریک از آنها استفاده‌‌های درمانی متفاوتی دارند.
استان خوزستان با داشتن آثار و بناهای تاریخی به جای مانده از تمدن‌های پیشین که در طول تاریخ حیات خود به طور مستمر و مداوم بر این سرزمین حکومت کرده‌اند، از جاذبه‌های توریستی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
مناطق عملیاتی دوران 8 سال دفاع مقدس و یادمان‌های ایجاد شده نیز در مناطق اروندکنار، شلمچه، فکه، طلاییه و شهرهای آبادان و خرمشهر از جاذبه‌‌های گردشگری دوران دفاع مقدس استان خوزستان به شمار می‌روند.
اما نکته مهم اینکه در امر گردشگری در این استان سرمایه‌گذاری مناسبی انجام نشده است، در حالی که اگر برنامه‌‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه در استان خوزستان انجام شود، می‌تواند اقتصاد منطقه و استان را متحول کند.


تالاب‌‌های خوزستان؛ تنفس طبیعت

تالاب‌های زیبا و وسیع مانند هورالعظیم در هویزه و تالاب بین‌المللی شادگان، پارک‌های جنگلی دزفول، شوشتر، مسجدسلیمان، نرگس‌زارهای طبیعی بهبهان و منطقه جنگلی دب حردان از جاذبه‌های طبیعی خوزستان به شمار می‌روند. 
ت‍‍الاب‌ ب‍ی‍ن‌ال‍م‍ل‍ل‍‍ی‌ ش‍‍ادگ‍‍ان‌ در جن‍وب‌ خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ ب‍‍ا وس‍‍ع‍ت‍‍ی‌ ب‍ر‌اب‍ر ب‍‍ا 400 ‌ه‍ز‌ار ‌ه‍ک‍ت‍‍ار م‍ت‍ش‍ک‍ل‌ ‌از ‌ع‍رص‍ه‌‌های ‌آب‌ ش‍ی‍ری‍ن‌، ش‍ور و ل‍ب‌‌ش‍ور ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ش‍‍ادگ‍‍ان‌ و روس‍ت‍‍ا‌ه‍‍ا و ن‍خ‍ی‍لات‌ ‌آن‌ ر‌ا چ‍ون‌ ن‍گ‍ی‍ن‍‍ی‌ درب‍رگ‍رف‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌. در ‌ای‍ن‌ ت‍‍الاب‌ پ‍وش‍ش‌ گ‍ی‍‍ا‌ه‍‍ی‌ زی‍ب‍‍ای‍‍ی‌ ‌از چ‍ولان، ب‍رد‌ی‌، ن‍‍ی‌ و ‌ع‍ل‍ف‌ ش‍ور د‌ارد و ب‍ی‍ش‌ ‌از 150 گ‍ون‍ه‌ پ‍رن‍دگ‍‍ان‌ ش‍‍اخ‍ص‌ و ح‍م‍‍ای‍ت‌‌ش‍ده‌ ن‍ظی‍ر اردک‌ م‍رم‍ر‌ی‌، ت‍ن‍ج‍ه‌، گ‍ی‍لان‍ش‍‍اه‌ خ‍‍ال‍د‌ار، ف‍لام‍ی‍ن‍گ‍و، اردک‌ س‍رس‍ف‍ی‍د، ل‍ی‍ک‍وت‍‍الاب‍‍ی‌ و ن‍ی‍ز م‍‍ا‌ه‍ی‍‍ان‍‍ی‌ ن‍ظی‍ر ش‍ی‍رب‍ت‌، ب‍ن‍‍ی‌، ک‍پ‍ور، ب‍ی‍‍اح‌ و ش‍‍ان‍ک‌ در ‌آن‌ ب‍ه‌‌وف‍ور ی‍‍اف‍ت‌ می‌ش‍ون‍د و لاک‌پ‍ش‍ت‌ ف‍ر‌ات‍‍ی‌ (لاک‌ ن‍رم‌) ن‍ی‍ز ‌از ج‍م‍ل‍ه‌ گ‍ون‍ه‌‌های ج‍‍ان‍ور‌ی‌ زی‍ب‍‍ا‌ی‌ م‍وج‍ود در‌ ای‍ن‌ ت‍‍الاب‌ ‌اس‍ت‌.

این تالاب به همراه هورالعظیم م‍ن‍‍اظر ب‍س‍ی‍‍ار زی‍ب‍‍ا به وی‍ژه‌ در ف‍ص‍ل‌ ب‍‍ه‍‍ار و ‌او‌اخ‍ر زم‍س‍ت‍‍ان‌ ب‍س‍ی‍‍ار دی‍دن‍‍ی‌ ‌اس‍ت‌. ‌ه‍م‍و‌اره‌ می‌ت‍و‌ان‌ گ‍‍اوم‍ی‍ش‌های ش‍ن‍‍اور در‌ آب‌ ر‌ا دی‍د ک‍ه‌ ب‍ه‌ ف‍رم‍‍ان‌ ک‍ودک‍‍ی‌ دس‍ت‌ ‌از ‌آب‌ ت‍ن‍‍ی‌ می‌شویند‌ و در خ‍ش‍ک‍‍ی‌ ب‍ه‌ دن‍ب‍‍ال‍ش‌ رو‌ان‍ه‌ می‌ش‍ون‍د یا ن‍ی‍ز‌ار‌ه‍‍ا، ن‍خ‍ل‍‍‌ه‍‍ا و زن‍‍ان‌ روس‍ت‍‍ای‍‍ی‌ زح‍م‍ت‍ک‍ش‍‍ی‌ ک‍ه‌ پ‍‍ا ب‍ه‌ پ‍‍ا‌ی‌ م‍رد‌ان‌ خود ت‍ور‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍‍ا‌ه‍ی‍گ‍ی‍ر‌ی‌ ر‌ا ت‍‍ع‍م‍ی‍ر می‌ک‍ن‍ن‍د و ‌ع‍لاوه‌ ب‍ر ‌آن‌ ‌ه‍م‍ی‍ش‍ه‌ ب‍‍اف‍ت‍ه‌های ح‍ص‍ی‍ر‌ی‌ رن‍گ‍‍ارن‍گ‌ زی‍ب‍‍ای‍‍ی‌ د‌ارن‍د ک‍ه‌ می‌ت‍و‌ان‌ ب‍ه‌ ی‍‍ادگ‍‍ار ‌از ‌ای‍ن‌ س‍رزم‍ی‍ن‌ ب‍ه‌ ‌ه‍م‍ر‌اه‌ ب‍رد.


یادمان‌های دفاع مقدس

مناطق عملیاتی دوران 8ساله دفاع مقدس و یادمان‌های ایجادشده در مناطق اروندکنار، شلمچه، فکه، طلاییه و شهرهای آبادان و خرمشهر نیز از جاذبه‌‌های گردشگری دوران دفاع مقدس استان خوزستان به شمار می‌روند.
هر سال نزدیک ایام نوروز، مسافران زیادی از سراسر کشور در این مناطق حضور پیدا می‌کنند تا یاد و خاطره 8 سال جان‌فشانی پاک‌ترین جوانان این مرز و بوم را در دفاع از میهن اسلامی خود زنده نگه دارند.


«مال آقا»؛ روستای هدف گردشگری

مال آقا روستایی در 32 کیلومتری شهرستان باغملک کاملا بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است. این روستا یکی از روستاهای هدف گردشگری خوزستان است.
مال آقا در منطقه‌ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس واقع شده که رودخانه‌ای مواج و سرد از کنار آن می‌گذرد و مسیر فرح‌بخش و زیبایی ایجاد کرده است. همه ساله خصوصا در دو فصل بهار و تابستان ده‌ها هزار نفراز همه نقاط خوزستان برای سیاحت و گذراندن اوقات فراغت به این روستای خوش‌آب‌وهوا سفر می‌کنند.

علاقه‌مندان دیدار این روستای زیبا از شهر باغملک که به سمت مال آقا حرکت می‌کنند، با پشت سر گذاشتن شهر قلعه تل و طی کردن حدود 4  کیلومتر راه با دیدن تپه‌ها و کوه‌ها و نسیم خنک کوهستان و جنگل‌های انبوه بلوط، گویی وارد دنیایی متفاوت‌تر از خوزستان شده‌اند. کمی جلوتر، روستای تمبی با قدمتی چندهزارساله و بافتی زیبا در دل کوهستان در مقابل دیدگان گردشگران قد علم می‌کند و آنان را به یاد صفا و صمیمیت روستا می‌اندازد؛ جایی که روستایی باستانی با همین نام را مدفون‌شده در زیر پا دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید