• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10310
+
-

لرستان،یک گام تا توسعه

مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف استان از مهم‌ترین خبرها و رویدادهای حوزه خود در سال 96 می‌گویند

گزارش
لرستان،یک گام تا توسعه




نسرین صفربیرانوند| خرم آباد - خبرنگار:


سال 96 با همه تلخی‌ها، شیرینی‌ها، نشیب‌ها و فرازهایش به پایان رسید. این سال هم مانند سال‌های دیگر آبستن حوادثی گاه خوشایند و گاه ناخوشایند بود که هر کدام در جای خود از اهمیت خاصی برخوردار بودند. فارغ از رویدادهای تلخ و شیرین در حوزه‌های مختلف اما فرا رسیدن سال جدید، گذر عمر را به ما گوشزد  می‌کند.لرستان در سالی که گذشت شاهد وقوع رویدادهای مختلفی بود. کشته شدن چند نفر از هم استانی‌ها در حادثه کشتی سانچی و سقوط هواپیمای تهران- یاسوج از رویدادهای تلخ سال 96 بود.تداوم خشکسالی ، کاهش بارندگی، وجود تصادفات جاده‌ای و تعطیلی برخی کارخانه‌ها و صنایع فعال استان بخشی از وقایع و رودادهای تلخی بود که لرستان در سال 96 آن را تجربه کرد.

در مقابل اما، رویدادهای خوب و شیرین هم در استان رخ داد که می‌توان به حضور خرم‌آباد در میان 20 شهر کاندیدای پایتخت کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب، افتتاح پایانه برون استانی خرم‌آباد، افتتاح نیروگاه سد رودبار، حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهرو... اشاره کرد. عزل و نصب مدیران استان در رده‌های مختلف و حواشی به وجود آمده در این زمینه هم از رویدادهایی است که لرستان در سال 96 با آن 
مواجه شد.


حوادث سانچی و سقوط هواپیما

نماینده خرم‌آباد، دوره و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث و رویدادهای سالی که گذشت به همشهری، می‌گوید: یکی از تلخ ترین اتفاقات سال 96 کشته شدن چند تن از هم استانی‌ها در حادثه کشتی سانچی بود که لرستان را داغدار  کرد.
«محمد رضا ملکشاهی راد» می‌افزاید: از دیگر اتفاقات تلخ سال 96 کشته شدن چند نفر از چهره‌های تحصیلکرده لرستان در حادثه سقوط هواپیمای تهرن - یاسوج بود. این اتفاق هم مانند حادثه کشتی سانچی، سبب تلخ کامی مردم استان شد.
وی ادامه می‌دهد: تصادفات زنجیره ای در مسیر ازنا - شازند که به جاده مرگ معروف است از دیگر رویدادهای تلخ استان بود که نه تنها نگرانی مردم را به دنبال داشت، بلکه سبب واکنش خانواده افراد داغدار نیز شد.

ملکشاهی راد بیان می‌کند: البته باید به این نکته هم اشاره کنم که تصادفات جاده ای استان تنها مربوط به جاده ازنا - شازند نیست، بلکه در مسیر کوهدشت- خرم‌آباد هم نه تنها در سال 96 ، بلکه در سال‌های گذشته نیز همواره شاهد حوادث تلخی بوده ایم.اما به هرحال وقوع تصادفات جاده ازنا – شازند به دلیل طولانی شدن اجرای طرح چهارخطه کردن این محور، انتقاد مردم را به دنبال داشت.

قطع شدن دست دانش‌آموز دختر کوهدشتی با انفجار نارنجک دست ساز هم از دیگر حوادث تلخی بود که نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره می‌کند. وی می‌گوید: این حادثه که در ماه‌های پایانی سال رخ داد واکنش‌هایی را در جامعه و در رسانه‌ها به دنبال داشت.


تعطیلی کارخانه ها

تعطیلی کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد و چندین کارخانه دیگر همچون« کاشی جم»، «سامان کاشی» و پرداخت نشدن حقوق کارگران هم از دیگر موارد منفی سال ۹۶ بود که فشار زیادی را به کارگران و خانواده‌های آنان وارد کرد.

این نماینده مجلس همچنین به مشکلات اقتصادی اشاره می‌کند و می‌گوید: به رغم تلاش مسئولان، برخی کاستی‌ها در زمینه مسائل اقتصادی و اشتغال جوانان نیز از دیگر مواردی بود که سال 96 را سالی نه چندان خوب برای صنایع استان و همچنین جوانان رقم زد. اما درگذشت استاد «ایرج کاظمی» از چهره‌های فرهیخته و مطرح استان نیز از دیگر حوادث تلخ سال 96 بود که این نماینده مجلس به آن اشاره می‌کند.


تامین اعتبار برای ساخت 2 سد

نماینده خرم‌آباد، دوره و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویدادهای خوب سال 96 می‌گوید: با وجود وقایع تلخ و نگران کننده ای که در استان تجربه کردیم، اتفاقات خوبی هم در این سال رخ داد که در جای خود از اهمیت برخوردارند. تامین اعتبار برای 2 سد «زیبا محمد» و «مخملکوه» پس از مدت‌ها از رویدادهای مهم لرستان در حوزه عمرانی و آب در سال 96 به حساب می‌آید. چرا که این 2 سد، سال‌ها بدون اعتبار به حال خود رها شده بودند.

ملکشاهی راد اضافه می‌کند: حضور پرشور مردم استان در راهپیمایی 22 بهمن، و مشارکت حداکثری آنان در انتخابات شورای اسلامی شهر و  ریاست جمهوری هم از رویدادهای قابل توجه سال 96 بود.
وی بهره برداری از نیروگاه برق آبی سد رودبار را هم از دیگر رویدادهای مهم سال 96 عنوان می‌کند و می‌گوید: سد برق آبی رودبار الیگودرز که از 2 واحد 225 مگاواتی تشکیل شده و تولید سالانه آن با ضریب کارکرد 25 درصد معادل 986 گیگاوات ساعت است ،علاوه بر توانایی تولید 450 مگاوات توان الکتریکی، قابلیت کنترل فرکانس ، کنترل توان رادیو اکتیو و خود راه اندازی برای بازیاب شبکه سراسری در صورت خاموشی شبکه را دارد.
 

خرم آباد، پایتخت کتاب ایران

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز به مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی وهنری سال 96 اشاره و می‌گوید: برگزاری نمایشگاه کتاب لرستان از مهم ترین رویدادهای فرهنگی سال 96 بود که با حضور ناشران مختلف از سراسر کشور در مرکز استان برپا و این نمایشگاه با استقبال خوب مردم استان مواجه شد.


«شیرزاد بسطامی» در گفت و گو با همشهری به انتخاب خرم‌آباد به عنوان کاندیدای پایتخت کتاب هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: ازمیان هزار و 148 شهر کشور، 150 شهر کاندیدای پایتخت کتاب شدند که درنهایت خرم‌آباد در بین 20 شهر کاندیدای نهایی معرفی به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. این رویداد که برای نخستین بار اتفاق افتاد، یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی در حوزه کتاب بود که می‌تواند در ترویج کتاب و کتابخوانی لرستان نقش داشته باشد. این رخداد فرهنگی با همکاری چند دستگاه دولتی ، شهرداری خرم‌آباد و چندین انجمن مردم نهاد به وقوع پیوست.

وی بیان می‌کند: ثبت انجمن نویسندگان لرستان بعد از 20 سال از دیگر رویدادهای مهم فرهنگی سال 96 بود که در جای خود قابل تامل است و اقدامی شایسته برای حوزه ادبیات لرستان به شمار می‌آید.
وی ادامه می‌دهد: ساماندهی خبرنگاران استان که به عنوان یکی از دغدغه‌های هم مدیران وهم اصحاب رسانه مطرح بود از دیگر رویدادهایی است که در سال 96 محقق شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در پایان سخنان خود به برپایی جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در خرم‌آباد اشاره می‌کند و می‌گوید: برپایی چنین جشنواره‌های فرهنگی و هنری در معرفی ظرفیت‌های استان نقش مهمی دارد.


کشاورزی  لرستان در سال 96

ازر سوی دیگر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به برخی از رویدادهای بخش کشاورزی استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: برگزاری جشنواره گردو در « سلسله » که با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌های شهرستان سلسله و استان در توسعه باغ‌های گردو داشت.
«عبدالرضا بازدار» می‌افزاید: کشت 1200 هکتار باغ مثمر در اراضی شیب دار و کم بازده هم از مهم ترین رویداهای سال 96 در حوزه کشاورزی است که بدون شک نقش مهمی در اشتغال زایی 
و رونق اقتصادی دارد. وی کمبود بارندگی و خشکسالی را اما از رویدادهای تلخ سال 96 عنوان می‌کند  و می‌گوید: کاهش بارندگی و تدوام خشکسالی بدون شک برعملکرد تولیدات بخش کشاورزی تاثیر نامطلوبی برجای خواهد گذاشت که این موجب نگرانی کشاورزان و دست اندرکاران بخش کشاورزی استان شده است.

بازدار در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای 11 هکتار پروژه آبیاری بارانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این امر با توجه به چالش کم آبی که دراستان با آن مواجه هستیم نقش بسزایی در بهره وری مطلوب از منابع آبی استان دارد.
راه اندازی شهرک گلخانه ای دیناروند پس از 12 سال کش و قوس از رویدادهای قابل توجه بخش کشاورزی در سال 96 است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: راه اندازی 100 هکتار گلخانه مدرن کشت و صنعت فجر صفا همچنین راه اندازی مزرعه مرغ مادر ماهان با تولید 100 هزار قطعه با اعتباری بالغ بر 28 میلیارد تومان نیزاز رخدادهای حوزه کشاورزی سال 96 بود.


رویدادهای مهم از نگاه مدیریت بحران

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اما در باره رویدادهای مهم سال 96 استان در زمینه مدیریت بحران می‌گوید: وقوع زمین لرزه 21 آبان 96 در کرمانشاه که به دنبال آن 130 مورد زمین لرزه در لرستان رخ داد ، منجر به جراحت 99 نفر از هم استانی‌ها و خسارت به 3 هزار و 500 واحد مسکونی و وارد آمدن خسارت به تعدادی از پروژه‌های عمرانی در استان شد.
«رضا آریایی» می‌افزاید: تهیه و ارسال کمک‌های مردمی و دولتی درقالب 430 دستگاه انواع تریلر و کمپرسی به ارزش 23 میلیارد تومان و انتخاب لرستان به عنوان استان معین در بازسازی خسارات ناشی از زلزله کرمانشاه از دیگر رویدادهای مهم استان بود.
وی ادامه می‌دهد: قبول مسئولیت بازسازی چندین هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در شهرستان اسلام آباد غرب از سوی بنیاد مسکن لرستان و تحویل نخستین واحد مسکونی ساخته شده در مناطق زلزله زده روستایی به مالک آن از جمله رویدادهایی است که در سال 96 مدیریت بحران استان را روسفید کرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری لرستان به حادثه کوهنوردان خراسانی اشاره می‌کند و می‌گوید: امدادرسانی و نجات جان 6 کوهنورد خراسانی و جست‌وجو برای یافتن اجساد 9 نفر از جانباختگان ناشی از سقوط بهمن در ارتفاعات اشترانکوه شهرستان ازنا طی تلاشی شبانه روزی به مدت یک هفته با به کارگیری 2 فروند بالگرد و 110 نفرنیروی انسانی ماهر از دیگر مدیریت بحران لرستان را در بوته آزمایش گذاشت.
آریایی در پایان سخنان خود با بیان اینکه خشکسالی همچنان دراستان جولان می‌دهد، می‌گوید: تداوم خشکسالی نشان از تابستانی گرم همراه با تنش آبی دارد. کاهش 28 درصدی بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تابستان سختی را در سال آینده خبر می‌دهد.


درخشش ورزش لرستان در سال 96

برگزاری آیین تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش استان از اقدامات خوب و مهم سال 96 بود که مدیر کل ورزش و جوانان استان با اشاره به آن می‌گوید: سال 96 تعداد 266 نفر به اردوی تیم ملی دعوت شدند که نسبت به سال گذشته 22 نفر افزایش داشته است.

«علی یاورعزیزپور» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: همچنین در این سال 1356 مدال از سوی ورزشکاران استان در رقابت‌های جهانی، آسیایی ، کشوری که در قالب تورنمنت‌های بین المللی کسب شد که از این تعداد 29 مدال سهم پیکارهای جهانی بود.
افتتاح خانه جوانان خرم‌آباد برای توسعه فعالیت‌های جوانان هم از دیگر رویدادهای سال 96 بود که مدیر کل ورزش و جوانان استان به آن اشاره می‌کند.


بهبود عملکرد بهداشت و درمان استان

از سوی دیگر،رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به رویدادهای سال 96 دراستان می‌گوید: اضافه شدن یک بالگرد اورژانس درشهرستان الیگودرز، بهره برداری از بیمارستان آیت الله بروجردی و جذب 350 پزشک متخصص و فوق تخصص از جمله رویدادهای مسرت بخش حوزه بهداشت و درمان استان در سال 96 به شمار می‌آید.

«کوروش ساکی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: تجمیع مراکز دندانپزشکی شهری در خرم‌آباد ، راه اندازی مرکز مانیتورینگ زنجیره سرما واکسیناسیون ، راه اندازی شبکه آزمایشی  در شهر و روستا همچنین استقرار نیروهای تخصصی بهداشت و روان و  تغذیه در خانه‌های بهداشت بخشی از رویدادهای مهم سال 96 بودند.

وی ادامه می‌دهد: جذب 10 دانشجوی خارجی در سال 96 ، کسب رتبه اول غذا و دارو دربین دانشگاه‌های تیپ 2 کشور، کسب رتبه چهارم تجهیزات پزشکی در کشور ، کسب رتبه 13 فناوری بین 55 دانشگاه و دانشکده کشور و ارتقای رتبه تحقیقات دانشگاه از 21 به 10 نیزاز دیگر رویدادهای خوب سال 96 در لرستان است.
راه اندازی مرکز رشد خرم‌آباد و بروجرد ، راه اندازی 4 مرکز تحقیقات دارویی گیاهی، ساخت 9 کلیلنیک ویژه تخصصی، راه‌اندازی 4 مرکز مشاوره و غربالگری سرطان بخش دیگری از رویدادهای دانشگاه علوم پزشکی در حوزه بهداشت و درمان است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان به آن اشاره می‌کند.

ساکی می‌افزاید: انجام جراحی قلب باز در بیمارستان امام خمینی(ره) بروجرد، احداث مرکز پیوند مغز و استخوان در استان، راه اندازی طب هسته ای دراستان، خرید و راه اندازی مرکز رادیو تراپی باران با 13 میلیارد تومان اعتبار نیز از رویدادهای خوب بهداشت ودرمان در سال 96 است که از ارتقاء این حوزه در لرستان خبر می‌دهد.

این مسئول استان بیان می‌کند: خرید دستگاه «ام.آر. ای » دولتی برای بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد و بیمارستان شهید ولیان الیگودرز و احداث مرکز شیمی درمانی سرپایی و بستری شهید رحیمی از سوی موسسه خیریه از عمده ترین اتفاقات سال 96 در حوزه درمان لرستان به حساب می‌آید.


تهیه برنامه 5 ساله شهرداری 

همچنین شهردار خرم‌آباد به رویدادهای مهم سال 96 در حوزه مدیریت شهری اشاره می‌کند و می‌گوید: افتتاح پایانه برون استانی که یکی مطالبات دیرینه شهروندان خرم‌آبادی بود از مهم ترین رویدادهای سال 96 در حوزه مدیریت شهری به شمار می‌آید. «وحید رشیدی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: تدوین بودجه 97 با افزایش سهم اعتبارت عمرانی و کاهش چند درصدی آن نسبت به بودجه سال گذشته و تهیه برنامه  5 ساله شهرداری برای نخستین بار از رویدادهایی مهم سال 96 است.  تشکیل اتاق فکر شهرداری خرم‌آباد برای اولین بار، ساماندهی ساختمان اداری شهرداری  ، ساماندهی سراب شهوا وخودکفایی در تولید مخازن زباله شهری نیز از  دیگر رویدادهای سال 96 است که می‌توان مطرح کرد.

وی اما مهم ترین خبر حوزه مدیریت شهری مرکز استان را پرداخت حقوق معوق و عیدی کارگران شهرداری دربهمن ماه 96 عنوان می‌کند و می‌گوید: مهم ترین دغدغه مجموعه مدیریت شهری پرداخت حقوق کارگران فضای سبز و پاکبانان بود که در سال جاری محقق شد. همچنین برگزاری همایش روز پاکبان هم از به یادماندنی‌ترین و شیرین‌ترین رخدادهای سال 96 بود. رشیدی انتخاب «علی محمد صالحی نسب» عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد به عنوان نماینده شورای عالی کشور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را هم از رویدادهای مهم سال 96 عنوان می‌کند.


تحول در برق رسانی به روستاهای استان 

مدیر عامل شرکت توزیع برق لرستان هم به برخی از رویدادهای مهم سال 96 اشاره می‌کند و می‌گوید: به منظور تامین برق مطمئن و پایدار برای شهر «معمولان» و روستاهای اطراف 15 کیلومتر شبکه فشار متوسط با اعتباری بالغ بر 5/1 میلیارد تومان هزینه شد.

 این شبکه، شهر معمولان و روستاهای اطراف را زیر پوشش قرار می‌دهد و ضعف ولتاژ و قطعی برق را به طور کامل برطرف می‌کند.  فریدون خودنیا در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: با توجه  به اینکه که مسیر احداث شبکه از کوهستان‌ها ومناطق صعب العبور  بود فاصله بعضی از تاورها یک کیلومتر است که می‌توان گفت در کل  کشور کم نظیر است.
وی ادامه می‌دهد: برق رسانی به 26 روستای سخت گذر و کوهستانی هم از دیگر رویدادهای مهم سال 96 است که با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان اعتبار انجام شد. 

همچنین برق رسانی به روستاهای تنگ هفت با اعتبار 12 میلیارد تومانی هم از مهم‌ترین رویدادهای حوززه انرژی در لرستان بود. برق‌رسانی به روستاهای تنگ هفت با توجه به ناپایدار بودن برق تحول مثبتی را در این بخش 
رقم زد. خودنیا بهره برداری از7 نیروگاه خورشیدی و بهره برداری از 4 نیروگاه درمقیاس کوچک را هم از دیگر رویدادهای سال 96 درحوزه برق بیان می‌کند.


تدوین سند  پروژه‌های اقتصادی و عمرانی

 علی هادی چگنی‌، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم تدوین سندی تحت عنوان پروژه‌های اقتصادی و عمرانی را که نقش کلیدی در توسعه استان دار‌د از مهم‌ترین رویدادهای استان درسال 96 عنوان می‌کند و می‌گوید: تدوین برنامه 4 ساله شاخص‌های داخلی دستگاه‌های اجرایی نیز از مهم‌ترین رویدادهای سال 96 است که از اهمیت بسیاری برخورداراست.

این خبر را به اشتراک بگذارید