• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103048
+
-

گذر شاعرانه از شهریار

گفت‌وگو با کارشناسان درباره پیاده‌راه شهریار که امروز در محدوده بزرگ‌ترین پهنه فرهنگی- هنری پایتخت افتتاح می‌شود

گذر شاعرانه از شهریار

پریسا امیرقاسم‌خانی _‌خبر‌نگار

در میانه شهر راهی شاعرانه ما را به دور از هیاهوی ماشین‌ها و صدای بوق و ترافیک و آلودگی هوا به سرگذشت تهران پیوند می‌زند؛ خیابانی که از همه تصاویر سخت روزگار خالی شده تا به پیاده‌راه تبدیل شود. در این پیاده‌راه رویت آثار تاریخی و فرهنگی روح را نوازش می‌دهد و سر راه‌مان صدای موسیقی، صدای دکلمه نمایشنامه چخوف و... به گوش می‌رسد. در جایی از پایتخت که به پهنه رودکی شهرت دارد و از شمال به خیابان انقلاب، جنوب نوفل لوشاتو، شرق حافظ و غرب ولیعصر می‌رسد. پهنه‌ای که قرار است شهر را انسان‌محورتر از قبل بکند. همان شهر انسان‌محوری که مدیریت‌شهری درپی ‌آن است.

امروز صبح پیروز حناچی، شهردار تهران و برخی اعضای شورای شهر و جمعی از بازیگران و هنرمندان، برای افتتاح پیاده‌راه شهریار در پهنه رودکی حضور پیدا می‌کنند. با این افتتاح شاهد تبدیل یک گذر در یکی از نقاط مرکزی تهران به پاتوق فرهنگی و هنری که در پهنه رودکی به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی و هنری شهر قرار گرفته، خواهیم بود. عملیات عمرانی پیاده‌راه شهریار پاییز سال 98، از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران و با همکاری شهرداری منطقه 11آغاز شد و چندی پیش به پایان رسید. به گفته نصرالله آبادیان شهردار منطقه11تهران، انواع درختچه و گل و گیاه در فضای سبز این پیاده‌راه کاشته شد تا همه‌‌چیز برای گذر آرام و در عین حال با نشاط برای شهروندان آماده شود. پیاده‌راه شهریار دارای 3 لاین فضای سبز در ضلع شمال، جنوب و میانی است و طراحی فضای سبز آن به‌دلیل وجود مکان‌های فرهنگی و هنری مانند تالار وحدت، تالار رودکی و هنرستان موسیقی بسیار دقیق مورد توجه قرار گرفته است. به بهانه افتتاح این پیاده‌راه نظر برخی کارشناسان شهری را جویا شدیم.

افتتاح پیاده‌راه شهریار باید به رونق شهری منجر شود

  سید محمد بهشتی، عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری
پهنه رودکی جایی است که مراکز مهم فرهنگی و هنری شهر مانند تئاتر شهر و تالار وحدت در آن قرار گرفته‌اند و می‌خواهد به یک فضای شهری پررونق و پرنشاط تبدیل شود. ما باید بدانیم پهنه رودکی یک پروژه نیست که امروز افتتاح شود و بعد فردا تمام شود، بلکه یک فرآیند است که ادامه دارد. با افتتاح پیاده‌راه شهریار در پهنه رودکی بنا بر این است که در جهت ساماندهی یک عرصه شهری فعالیتی تازه آغاز شود. فرایندی که بیشتر از آنکه جنبه ساخت‌وساز داشته باشد، جنبه فرهنگی و هنری دارد. ما باید ارزش‌های پهنه را احیا کنیم. اتفاقی که باید بیفتد این است که ارزش‌های پهنه شناخته شوند. پهنه غبارروبی و از انواع محصولات فرهنگی و هنری در آن پرده‌برداری شود تا به مرور بتواند به رونق زندگی شهری منجر شود. البته این رونق و فعالیت‌ها باید به شکل طبیعی اتفاق بیفتد. شاید در ابتدا مدیریت شهری ناچار باشد که وارد عمل شود، ولی حضور مدیریت شهری باید به‌صورت موقتی و نیابتی باشد.  فعالیت‌ها باید توسط مردم و بخش خصوصی ادامه پیدا کند و نقش مدیریت شهری بیشتر حمایتگر و تسهیل‌کننده باشد. در این صورت پهنه به خواست و میل مردم و با مشارکت آنها رنگ و بوی زندگی پیدا خواهد کرد.

 منتظر افتتاح چهار گذر فرهنگی و هنری هستیم

  مهرداد مال‌عزیزی، شهرساز
این خبر خوشحال‌کننده‌ای  است که بالاخره مدیریت شهری بعد از قریب به 40سال به سمت و سوی احیای گذرهای قدیمی، پیاده‌محوری و پیاده‌روها پیش می‌رود و به‌دنبال شهری انسانگراست، ولی پیاده‌محور کردن خیابان شهریار باید به سمت تغییر کاربری فرهنگی و هنری این گذر پیش برود. فکر ایجاد پهنه رودکی شاید به بیش از 20سال قبل بازمی‌گردد، ولی تا به حال جدیتی در آن وجود نداشته است. در مدیریت شهری جدید این جدیت اعمال شده است. اکنون در محور اصلی شهریار آثار ارزشمند تاریخی وجود دارند و این محور دو بنای با هویت تئاترشهر و تالار رودکی را به هم وصل می‌کند در اصل گذر شهریار، خیابان تاریخی ماندگار و زیبایی است که با پیاده‌محور کردن آن مدیریت شهری بر حفظ و نقش اصلی خیابان تأکید خواهد کرد. امروز مدیریت شهری تصمیم گرفته این پهنه را حفاظت کند هر چند دیر اقدام کرده است ولی همین اقدام دیر هم، فرخنده است. مرحله بعد باید افتتاح 4 گذر کتاب، نمایش، هنر و موسیقی در پهنه رودکی باشد. چون اصل افتتاح پروژه پیاده‌محوری، ایجاد رونق و عرصه‌های فرهنگی و هنری و جایی برای حضور پررنگ مردم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید