• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103043
+
-

مذاکره مطلقا ممنوع

مجلس در واکنش به قطعنامه شورای حکام، خواستار خروج ایران از N.P.T شد

مجلس
مذاکره مطلقا ممنوع

مجلس یازدهم در شروع دومین‌ ماه فعالیت خود، تا حدودی مواضعش در حوزه سیاست خارجی و برجام را تبیین کرد؛ رویکردهایی که زاویه معناداری با مجلس دهم و نطق‌های علی لاریجانی رئیس آن داشتند. 
بیانیه محکومیت 237نفری آنان در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همسویی حداکثری نمایندگان در لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به همراه داشت. برخی از آنان خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را خواستار شدند و برخی دیگر هم خروج از برجام را طلب کردند.

قالیباف: دوران کوتاه‌آمدن‌ها گذشته است
رئیس مجلس با بیان اینکه «برای حفظ حقوق و عزت ایران و برای تضمین پیشرفت و آرامش کشور راهی جز ایستادگی و مقاومت هوشمندانه و تدبیر و خردمندی انقلابی وجود ندارد» گفت: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت فعال را به‌ یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده است. پشت سر این سیاست اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران ضامن و پشتیبان است. از همه کشورهای غربی و کسانی که در اتاق‌های در بسته می‌نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند می‌خواهم به آن اجماع ملی و سیاسی توجه داشته باشند. ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده است. این مطالبه قاطع ملت ایران و مورد اجماع مسئولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت. 
قالیباف در توییت خود هم به این مسئله اشاره کرد و نوشت: «به هیچ وجه اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نمی‌شود. مقاومت فعال و هوشمندانه، راهبرد جدید ملت ایران است. دوران کوتاه‌آمدن‌ها گذشته است و ایران همکاری را فقط در قبال همکاری می‌پذیرد.» 
237نماینده مجلس نیز در بیانیه خودشان در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل هسته‌ای ایران تصریح کردند: «مجلس شورای اسلامی از دولت می‌خواهد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و نظارت‌ها را معلق کند. امید است که آژانس این رویه خطرناک را تغییر و نظام پادمانی را به‌صورت مستقل و حرفه‌ای بنا نهد که از فشارهای سیاسی بعضی اعضای شورای حکام به دور است.»

مذاکره مضر است
رئیس مجلس اما در نطق اول تیرماه خود با بیان اینکه امروز در بین مسئولان نظام اسلامی در این‌باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ‌یک از اهداف خود در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای نیست، اجماع و اتفاق نظر کامل وجود دارد و به‌هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد، تصریح کرد: ملت ایران با اراده سیاسی اخیر خود که در ماه‌های گذشته به بهترین وجه آشکار شد بنده و نمایندگان افتخار آن را داریم، بر همه تفکرات سازش‌گرانه و معامله‌گرانه مهر باطل زده و راه مقاومت فعال را با قدرت انتخاب کرده است. البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضر و ممنوع است. مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌اعتمادی و مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آنها از قدرت‌های سلطه‌گر صورت گیرد و مذاکره با بقیه کشورها نیز براساس این شاخص‌ طراحی می‌شود که در صحنه‌های حساس چقدر از حقوق و منافع ملت ایران حمایت می‌کنند. ما اعتقاد داریم هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا به اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی‌های دستگاه‌های مسئول و نهادهای انقلابی صورت گیرد.

کفن برجام پوسید
برخی دیگر از نمایندگان مجلس هم درخلال تذکرات و نطق‌های روز یکشنبه‌خود نشانه‌های شفاف‌تری از راهبرد و رویکرد مجلس در چارچوب سخنان رئیس مجلس به‌دست دادند. نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد که مخالفت‌های او با برجام مشهور است، با اشاره به قطعنامه ضد‌ایرانی شورای حکام در تذکری به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور برجام مرد و هفت‌کفن پوساند، دولت در واکنش به اقدامات غیرمنتظره کشورهای اروپایی دیگر نباید درخصوص خروج از برجام سخن گوید، باید درباره خروج از NPT صحبت شود. چون با مجموعه‌ای طرف هستیم که ظالمانه درباره ما تصمیم‌گیری می‌کنند. محسن دهنوی نماینده مردم تهران گفت: «دولت آقای روحانی صنعت هسته‌ای را با برجام تعطیل کرد.» حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌کریم هم در نطق میان‌دستور خود با انتقاد از برجام گفت: «جدیدترین گلابی برجام تصویب قطعنامه ضد‌ایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در 2 روز گذشته به پیشنهاد کشورهای غربی فرانسه، آلمان و انگلیس علیه کشورمان صورت گرفت.» او در ادامه صحبت‌هایش تأکید داشت: «امروز از این مجلس حزب‌اللهی انتظار دارم، خروج از NPT را اگر چه دیر شده است تصویب کند، چرا که فاجعه برجام یک سند طلایی برای آمریکا شد که از طرفی مدعی خروج از برجام می‌شود و از طرفی ایران را با اصرار در برجام نگه می‌دارد و این یعنی برد- برد به نفع آمریکا. پس بیاییم برد- برد آمریکا را در برجام با خروج از NPT به باخت آنها تبدیل کنیم.»

جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در مواضعی همسو با قاطبه اصولگرایان مجلس یازدهم توییت کرده بود: «وقتش رسیده که کار را مجلس یازدهم تمام کند و زنجیری که 7 سال آقایان روحانی، ظریف، عراقچی و جریان نفوذ با اسم رمز برجام بر گردن امت اسلام انداختند تا ما را تسلیم نظام سلطه کنند با خروج از NPT پاره و به این رنج پایان دهد.»
این توییت کریمی‌قدوسی با واکنش مخالفان متعددی روبه‌رو شد که اشتباه وی در نگارش MPT جای NPT را یادآوری می‌کردند. آنها از کریمی قدوسی خواستند اگر او و همفکرانش خواهان خروج ایران از برجام و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند، جای توییت‌های جنجال‌برانگیز و تنش‌آفرین در فضای مجازی، آن را تبدیل به طرح و قانون کنند. 
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور نیز در واکنش به همین توییت خطاب به کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت: «اگر دوباره اتهام‌زنی را شروع نمی‌کنید آیا ممکن است به دو سؤال پاسخ دهید! آیا شما و بزرگ‌ترهایتان فکر کرده‌اید بعد از خروج ایران از ان‌پی‌تی، دیگر کشورها ازجمله چین و روسیه چه می‌کنند؟ پاسخ ایران به اقدامات احتمالی دیگران چه باید باشد؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید