• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103033
+
-

میهمان ایران

سرپرست وزارت خارجه افغانستان برای مذاکره و رفع سوءتفاهم‌های بین 2کشور دیروز به تهران آمد

میهمان ایران

پس از 2ماه تلخی در روابط ایران و افغانستان دیپلمات‌ها دست‌به‌کار شدند تا مناسبات 2کشور همسایه و فارسی‌زبان منطقه بهتر شود. حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان دیروز در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و امنیتی به ایران سفر کرد. 

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه، این هیأت در طول 2روز حضور خود در کشورمان ضمن ملاقات با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات کشورمان در موضوعات مختلف و در چارچوب کارگروه‌های سند همکاری‌های جامع ایران وافغانستان، همکاری‌های اقتصادی، همکاری‌های مرزی، همکاری‌های مربوط به اتباع افغانستان، همکاری‌های رسانه‌ای، همکاری‌های امنیتی، همکاری‌های بهداشتی و کارگروه همکاری‌های آب و انرژی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.
در جریان دیدار‌های ظریف و اتمر که در 3دور برگزار شد، آخرین تحولات روابط دوجانبه ازجمله همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی، مرزی، اتباع و پناهجویان، حمل‌ونقل و دیگر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر شد. سند همکاری‌های جامع 2کشور ازجمله محورهای این گفت‌وگو بود که مقرر شد حداکثر تا 3‌ماه آینده نهایی شود.
هیأت بلندپایه کشور همسایه افغانستان طی 2روز در قالب ۸کمیته توافقات وزرای امور خارجه 2کشور را بررسی و پیگیری می‌کنند.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در این رابطه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: هوشیاری دولت افغانستان در جلوگیری از دامن‌زدن به ایران‌هراسی که سناریوی طراحی‌شده از سوی دشمنان برای تخریب روابط برادرانه بین 2ملت است و فراموش‌نکردن میهمان‌نوازی سخاوتمندانه دولت و ملت ایران طی دهه‌های اخیر از ٣میلیون نفر از اتباع افغانستان، در راستای منافع ملی آن کشور است.
پس از انتشار اخباری مبنی بر وقوع حادثه برای برخی اتباع افغانستان در مناطق مرزی ایران و اعتراضات در افغانستان که باعث آسیب‌دیدن اماکن دیپلماتیک کشورمان شد دیروز سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران آمد تا با رایزنی با همتای ایرانی مانع تخریب روابط 2کشور شوند.

به‌گزارش همشهری، 12اردیبهشت امسال انتشار تصاویری از اجساد برخی اتباع افغانستان که گفته شده بود توسط مرزبانان ایرانی در رودخانه مرزی 2کشور غرق شده‌اند باعث تنش در روابط 2کشور شد. ایران هرگونه برخورد مرزبانان خود با پناهجویان افغانستانی را از بیخ و بن تکذیب و از طرف افغانستانی درخواست کرد به‌صورت مشترک ادعاهای موجود را بررسی کنند. هنوز یک‌ماه از آن غائله نگذشته بود که این‌بار خبر شلیک مأموران ایرانی به یک خودروی حامل اتباع افغانستان خبرساز شد. این‌بار نیروی انتظامی تأیید کرد که پس از اخطار به راننده خودرویی که به دستور پلیس برای توقف گوش نداده به سمت لاستیک آن شلیک کرده و اصرار راننده قاچاقچی انسان برای حرکت روی رینگ خودرو باعث جرقه و آتش گرفتن خودرو شده که در نتیجه آن اتباع افغانستانی که در خودرو حضور داشته‌اند جان باخته‌اند.
وقوع این 2حادثه پیاپی باعث شد در افغانستان شیطنت‌هایی علیه روابط 2کشور شکل بگیرد. همان روزهای نخست انتشار خبر غرق شدن اتباع افغانستان در رودخانه هریرود، سفارت آمریکا در افغانستان و وزیر خارجه این کشور برای تخریب روابط ایران و افغانستان وارد عمل شده بودند که در ادامه تجمعاتی ضد‌ایرانی در برابر سفارت و کنسولگری‌های ایران در افغانستان شکل گرفت و به پرچم ایران و ساختمان سفارت کشورمان اهانت شد و در پی آن ایران سفیر افغانستان را احضار کرد. پس از تنش اخیر در روابط ایران و افغانستان، ایران یک هیأت بلندپایه با حضور محسن بهاروند؛ معاون حقوقی وزیر خارجه، سیدرسول موسوی؛ دستیار وزیر خارجه و نماینده مرزبانی ایران را به کابل فرستاد تا با مقامات افغان درباره جزئیات حادثه غرق‌شدن اتباع افغانستان رایزنی کنند.
نخستین جلسه بررسی حادثه مذکور با توجه به قرارداد کمیساریای سرحدی (مرزبانان) ۱۳۳۵، 25اردیبهشت‌ماه، با حضور هیأتی متشکل از کارشناسان مرزبانی کشور افغانستان و ایران و با حضور در محل مورد ادعا برگزار شد و موضوعات به‌طور میدانی مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست 2طرف به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکرده بودند. ظریف و اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان 21اردیبهشت نیز با هم تلفنی رایزنی و توافق کردند تا 2کشور با همکاری یکدیگر و با تشکیل هیأتی مشترک، حادثه به‌‌وقوع پیوسته در مرز مشترک 2کشور را مورد رسیدگی قرار دهند.

فضای خبری سنگین مایه تعجب و تأسف بود

محمد حنیف اتمر دیروز با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم دیدار کرد. در این دیدار شمخانی با اظهار تأسف از جان باختن گروهی از اتباع افغانی که غیرقانونی وارد ایران شده بودند خاطرنشان ساخت: در حالی ‌که نیروهای انتظامی ایران هیچ‌گونه نقشی در شکل‌گیری این رخدادها نداشته‌اند، فضای خبری سنگین و غیرمستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولان و رسانه‌های افغانستان مایه تعجب و تأسف است. وی افزود: مستندات غیرقابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده علیه ایران وجود دارد که در صورت اراده طرف افغانستانی می‌تواند فارغ از فضاسازی‌های غیرسازنده مورد بررسی قرار بگیرد. محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این دیدار با قدردانی از همراهی و حمایت‌های مستمر، مؤثر و همه‌جانبه جمهوری اسلامی از دولت و ملت افغانستان در طول سال‌های متمادی، بر اراده دولت و ملت افغانستان برای گسترش روابط فی‌مابین تأکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید