• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103036
+
-

تجدید میثاق رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی با آرمان‌های امامره

با اجرای عدالت فاصله داریم

قضایی
با اجرای عدالت فاصله داریم

مسئولان عالی قضایی همزمان با نخستین روز هفته قوه قضاییه با حضور در حرم امام‌خمینی(ره) با آرمان‌های امام راحل و انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند. با این مراسم، حضور مسئولان در حرم امام خمینی(ره) 4ماه پس از شیوع بیماری کرونا دوباره از سر گرفته شد. 
براساس گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌الله ابراهیم رئیسی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قوه قضاییه در این 40سال تا چه اندازه توانسته است، ملجا و پناهگاه مردم باشد، با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و آیت‌الله شهید دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیرماه، گفت: در این 40 ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دستگاه قضایی مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، تلاش‌های قابل‌توجهی را انجام داده است؛ لیکن با آنچه باید، در اجرای عدالت فاصله دارد و باید تلاش کنیم که این فاصله کم و کمتر شود. رئیسی با بیان اینکه از مهم‌ترین آموزه‌های امام‌خمینی(ره) به همه ما، اجرای عدالت است، تصریح کرد: در چهاردهم خرداد امسال، رهبر معظم انقلاب به‌عنوان بهترین شاخص برای تبیین خط امام راحل(ره) فرمودند که امام شخصیتی تحول‌گرا و تحول‌خواه است و یکی از ابعاد مهم تحولی امام‌خمینی(ره)، تحول در اجرای عدالت است.

احساس اجرای عدالت
رئیس قوه قضاییه مسئله اجرای عدالت را مهم‌ترین اقدامی دانست که باید برای نظام اسلامی در گام دوم انقلاب صورت گیرد و افزود: منظور از اجرای عدالت این است که قانونگذاران در حوزه قانونگذاری، قانون عادلانه تصویب کنند؛ مجریان در حوزه اجرا، عادلانه اجرا کنند و قضات در حوزه قضاوت، عادلانه داوری کنند و مردم احساس عدالت کنند. مردم احساس کنند اگر در گوشه‌ای از کشور به آنها ظلمی شد و به دستگاه قضایی مراجعه کردند، به پدری مهربان رجوع کرده‌اند که حتما حق آنها را باز خواهد ستاند. این نکته‌ای است که به‌کار و تلاش جدی نیاز دارد. همه اقداماتی که انجام شده، قابل تقدیر است؛ اما کار متفاوت آن است که حتما مردم در این دوره احساس کنند که اجرای عدالت صورت می‌گیرد. او با تأکید بر اینکه قانون‌گریزی و نظارت‌گریزی ضدارزش و قانونگرایی و نظارت‌پذیری ارزش است، گفت: تمام مدیران باید در اجرای قانون تلاش کنند و هیچ‌کسی به‌خود اجازه ندهد که قانون‌گریزی کند و همگان نظارت، خصوصا نظارت مردم را به‌عنوان یک اصل بپذیرند. رئیسی تصریح کرد: امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در اینگونه موارد به ما تأکید دارند؛ به‌طور مثال هر دستگاهی آمار و ارقامی دارد و به هر دستگاه مراجعه کنیم می‌گوید طبق این آمار کار کرده‌ام و سؤالی که همیشه رهبر معظم انقلاب به درستی از همه ما مسئولان دارند، این است که آیا در خروجی کار، رضایت مردم افزایش پیدا کرده و اعتمادشان بیشتر شده است؟ در دوره تحول درنظر داریم با نگاه به کرامت مردم، هم کرامت قاضی، هم کرامت ارباب رجوع، هم کرامت کارمندان و هم کرامت متهم، کرامت همه در دستگاه قضایی رعایت شود.

حقوق بشر امام، نه اعلامیه حقوق بشر
او در ادامه با بیان اینکه اگر موضوع حقوق بشر را مطرح می‌کنیم، منظور حقوق بشری است که امام(ره) به ما آموخته‌اند، گفت: این حقوق بشر از متن دین سرچشمه گرفته و توجه به حقوق انسان دارد و این موضوع نه به‌دلیل آن است که اعلامیه حقوق بشر اینطور می‌گوید و دیگرانی به‌عنوان سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند، بلکه به دلیل آن است که متن انقلابمان و آموزه‌های امام بزرگوارمان به‌عنوان بنیانگذار این نظام، توجه به حقوق انسان است. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: اساس قانون اساسی، توجه به حقوق انسان و اساس آموزه‌های دینی ما توجه به حقوق بشر است و اینکه توجه می‌کنیم و می‌گوییم در کجای دنیا امروز حقوق انسان‌ها تضییع شده است، از باب آموزه‌های امام بزرگوار، مقام معظم رهبری و ارزش‌های متن انقلاب ماست. 
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد ویژگی‌های شخصیتی و انقلابی شهید بهشتی و نقش ایشان در قوه قضاییه، اظهار کرد: از ویژگی‌های مهم مرحوم شهید بهشتی ولایت‌مداری بود و آن روزهایی که به ایشان بسیار اهانت می‌کردند و او را مورد ظلم و ستم قرار می‌دادند، یادم هست که در مسجد الجواد در مقابل عده‌ای که می‌گفتند چرا حرف نمی‌زنید، فریادشان این بود که امام به ما فرموده‌اند سکوت و سکوت. آنجایی که ایشان پای خود و آبرویش مطرح است، وقتی بحث ولایت‌مداری است، خیلی قهرمانانه می‌گوید: اگر من امروز حرف نمی‌زنم، به‌خاطر امر امام است؛ چون امام فرموده‌اند که نباید ما جامعه را دچار تزلزل کنیم؛ لذا ولایت‌مداری دکتر بهشتی زبانزد خاص و عام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید