• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103020
+
-

سایه روشن رابطه مجلس جدید با دولت

20چهره سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب آینده رابطه مجلس جدید و دولت دوازدهم را پیش‌بینی کرده‌اند

لیلا شریف_روزنامه نگار

چند هفته‌ای از شروع فعالیت مجلس یازدهم با اکثریت اصولگرایان گذشته است و همین مدت تا حدودی نشان داد که این جمع راه‌یافته به خانه ملت قرار است چه خط‌مشی‌ای را دنبال کنند. در سوی دیگر هر چند دولت تدبیر و امید به‌عنوان یک دولت اصلاح‌طلب شناخته نمی‌شود اما حمایت اصلاح‌طلبان را داشته و از همین رو نام دولت تدبیر و امید با اصلاح‌طلبان گره خورده است. همین موضوع موجب شده تا تفاوت منش سیاسی دولت و مجلس به دغدغه محفل‌های سیاسی تبدیل شود و برخی با نگرانی از رابطه این دو قوه صحبت کنند.  به همین دلیل سراغ چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب و اصولگرا رفتیم و در قالب یک نظرسنجی از آنها در رابطه با آینده مجلس و دولت در یک‌سال باقی‌مانده از عمر ریاست حسن روحانی بر قوه مجریه پرسیدیم.  سه‌گزینه برای این نظرسنجی درنظر گرفته شد: «مجلس جدید فشار به دولت را افزایش می‌دهد و اختلاف‌ها میان دو قوه گسترش پیدا می‌کند»؛ «با توجه به اینکه یک سال از عمر دولت باقی‌مانده است، تعامل مجلس با دولت کج‌دار و مریز ادامه پیدا می‌کند و تحول خاصی در این رابطه ایجاد نمی‌شود»؛ «رابطه دو‌قوه در جهت همکاری و وحدت بیشتر برای حل مشکلات ترسیم می‌شود». در این میان مهدی چمران و احمد کریمی اصفهانی، 2چهره‌سیاسی اصولگرا بحث در رابطه با آینده رابطه مجلس و دولت را منوط به متغیرهای متعدد اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی دانستند و نظرشان را بدون انتخاب گزینه‌ها، با ابراز امیدواری برای تعامل میان دو قوه مطرح کردند. به جز این دو چهره اصولگرا، سایر سیاسیون حاضر در این نظرسنجی یکی از سه گزینه را برای پیش‌بینی رابطه مجلس و دولت انتخاب کردند که در این میان 9نفر، تعامل و همکاری میان دولت و مجلس را محتمل دانستند و در مقابل 5نفر از چهره‌های سیاسی، حکم به اختلاف بیشتر این دو قوه دادند و در نهایت نیز 4نفر یک‌سال باقی‌مانده را فرصت کافی برای شکل‌گرفتن تعامل خاصی نمی‌دانند و معتقدند که نمایندگان مجلس و دولت این یک سال را کج‌دار و مریز پشت‌سر می‌گذارند. با این حساب 50درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، تعامل و وحدت میان دو قوه را پیش‌بینی کرده‌اند. 28درصد به بیشترشدن اختلافات معتقدند و 22درصد ادامه مسیر فعلی را برآورد کرده‌اند.

اصولگرایان


حسین سبحانی‌نیا 
نماینده ادوار مجلس

تعدادی از نیروها با نگاه انقلابی و تند به مجلس آمده‌اند، خواسته آنها یک حرکت سریع در جهت تحقق مطالبات موکل‌هایشان است. ‌به‌رغم تمام این مسائل برداشت من این است که به‌دلیل زمان کوتاهی که پیش‌روی دولت و مجلس برای فعالیت مشترک وجود دارد و همچنین مسائل مختلفی که در حوزه اقتصادی و سیاست کشور با آن درگیر است، مجلس یک مشی معتدل‌تری پیش می‌گیرد. به‌نظر من آن تعدادی که در مجلس نگاه تند دارند و قائل به برخورد با دولت هستند، از سوی ‌اکثریت مجلس کنترل می‌شوند تا دولت این بازه زمانی یک سال را پشت‌سر بگذارد. از نظر من برخورد جدی میان دولت و مجلس صورت نخواهد گرفت. اکثریت مجلس، اصولگراست. در این یک سال، مجلس به سمت همکاری با دولت همراه با نقد حرکت خواهد کرد اما این به‌معنای ایجاد اختلاف نیست.


مهدی چمران 
عضو جمنا

انتظار ما از دولت و مجلس این است که در کنار هم مشکلات مردم را حل کنند. این یک خواسته ایده‌آل برای من است. مجلس باید با روحیه انقلابی، ریل‌گذاری درستی برای مسائل اقتصادی انجام دهد و دولت هم براساس این قوانین همکاری کند تا این همکاری، منتج به حل مشکلات مردم شود. نوع تعامل میان مجلس و دولت به شرایط داخلی و بین‌المللی وابسته است و براساس مسائل شکل‌گرفته، بازیگران این دو قوه باید تصمیم بگیرند که به سمت تعامل یا اختلاف بروند.


مرتضی طلایی 
فعال سیاسی اصولگرا

مجلس در این شرایط به سمت این می‌رود که در کنار اجرای وظایف قانونی خود تا حدودی در مسیر همکاری با دولت گام بردارد تا دولت این باقی‌مانده عمرش را سپری کند. یک سال بیشتر از عمر دولت باقی‌نمانده است و از سوی دیگر تا نمایندگان مجلس بخواهند با سازوکار مجلس آشنا شوند، چند‌ماه وقت می‌برد و به مصلحت کشور نیست که در فرصت کوتاه همکاری مشترک دولت آقای روحانی و مجلس یازدهم، زمان صرف اختلاف‌نظرها شود.


جواد آرین‌منش 
عضو حزب موتلفه اسلامی

نمایندگان فعلی مجلس با یک ایده‌آل‌هایی وارد مجلس شده‌اند و هدفشان از شعارهایی که داده‌اند، ‌حل مشکلات کشور بوده است. شعار این منتخبان در آغاز راه، انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه رفت اما واقعیت چیز دیگری است. اکثریت قریب به اتفاق این مجلس جزو کسانی هستند که با دولت همراه نخواهند بود و در آغاز راه برای پاسخگویی به مردم ممکن است دورخیزهایی برای تقابل با دولت داشته باشند و اگر این تقابل استمرار پیدا کند، بدون شک وضعیت کشور بهبود نخواهد یافت. من احتمال می‌دهم در آغاز راه و به‌خصوص بعد از شکل‌گیری کمیسیون‌ها به دولت‌ها فشارهایی وارد شود.


حسین کنعانی‌مقدم 
فعال سیاسی اصولگرا

قاعده جناح‌های سیاسی این است که پس از در اختیارگرفتن بخشی از قوای مجریه یا مقننه، سعی می‌کنند از آن در جهت توسعه قدرت خودشان بهره‌برداری کنند. ظاهراً مجلس یازدهم هم به‌دنبال این است که از ابزارهای قانونی خود مثل نظارت، سؤال و استیضاح استفاده کند تا به گفته خودشان دولت را اصلاح کنند. این موضوع در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، می‌تواند به کشمکش‌های سیاسی دامن بزند. اما اگر این دو قوه بخواهند منافع ملی، مصلحت نظام و مطالبات مردم را درنظر بگیرند چاره‌ای ندارند که با یکدیگر همکاری کنند اما در عین حال رقابت‌های سیاسی نیز با هم خواهند داشت.


جهانبخش محبی‌نیا 
نماینده ادوار مجلس

جامعه ایران از منظر اجتماعی هنوز به سطح همکاری و مفاهمه نرسیده است. جرأت همکاری‌های داخلی و خارجی راحت به‌دست نمی‌آید و ما پشتوانه اجتماعی‌مان برای رسیدن به این ویژگی، تهی است. از بعد دیگر، مجلس یازدهم به‌دلیل مشارکت ضعیف در انتخابات، پشتوانه مردمی را هم آنچنان که باید پشت‌سر خود ندارد. مشارکت ضعیف مردم، قابلیت لازم را برای نمایندگی کل جامعه از این نهاد گرفته است. تهدیدهای این موضوع همین حالا نیز عیان شده است. از سوی دیگر یک سال بیشتر از عمر دولت باقی نمانده و در این مدت نمی‌تواند بستر همکاری و یگانگی را با مجلس پی‌ریزی کند. در آخر اینکه در پارلمان نمایندگانی را می‌بینیم که وظیفه خود را در تندی می‌بینند و در فهم نگاه انقلابی که مورد نیاز جامعه است، دچار هیجان و احساس شده‌اند. انقلاب نباید به ارتجاع دچار شود بلکه باید به ایجاد تحول و توانمندسازی نهادهای رسمی کشور منجر شود و رضایت مردم را جلب کند. در چنین معرکه‌ای صلح و همکاری میان دو قوه را پیش‌بینی نمی‌کنم.


سید محمد حسینی 
عضو جمنا

از نظر من رابطه مجلس یازدهم با دولت مقداری با رابطه مجلس دهم با دولت متفاوت خواهد بود. به این معنی که قرار نیست مجلس یازدهم به تأیید و همراهی کامل دولت بپردازد اما قطعا همکاری با نگاه انتقادی وجود خواهد داشت. در مواردی که ضعف و کم‌کاری وجود داشته باشد، مجلس ورود می‌کند و تذکر می‌دهد. از این‌رو فکر می‌کنم اصل بر تعامل و همکاری مجلس با دولت است اما در جای مناسب و لازم، نقد‌ها و پرسش‌های خود را نیز مطرح خواهد کرد.


احمد کریمی اصفهانی 
عضو حزب موتلفه اسلامی

با وجود اینکه ممکن است دو قوه مجریه و مقننه از نظر تفکر با یکدیگر متفاوت باشند، ‌مشترکات زیادی نیز در رابطه آنها وجود دارد که می‌تواند این دو قوه را به تعامل کامل برساند تا بتوانند در یک سال آینده نهایت همراهی را برای یاری‌رساندن به نظام و مردم با یکدیگر داشته باشند. همیشه در تعامل است که نتیجه به‌دست می‌آید؛ تعاملی که ضمن حفظ حقوق قوه مقننه و مجریه، دو قوه می‌توانند نهایت همراهی را با یکدیگر داشته باشند و به هم یاری دهند تا کارنامه‌ای درخشان به دست آید. امیدوارم که دو قوه آگاه باشند که در آینده، قضاوت با مردم است و نهایت سعی خود را برای همکاری با یکدیگر بکنند. اگر هردو سمت قضیه به درستی به وظیفه‌اش عمل کند، ‌دوطرف می‌توانند به خوبی این یک سال را پشت‌سر بگذارند.


احمد کریمی اصفهانی 
عضو حزب موتلفه اسلامی

خوشبختانه نیروهای خوب و مجربی وارد مجلس یازدهم شده‌اند، دولت هم همواره زحمت می‌کشد. اگرچه پاره‌ای از اختلاف‌نظرها برسر برخی موضوعات وجود دارد اما باید بدانیم که این اختلافات نیز قابل گفت‌وگو است. سران قوا باید با یکدیگر گفت‌وگو و یکدیگر را نقد کنند، البته نقد باید منصفانه و ناصحانه و در راستای سازندگی به دور از تنش و برخورد باشد. از نظر بنده نمایندگان مجلس که عقلای مجرب و اهل منطق هستند با دولت- که به‌خصوص در این یک سال باقیمانده به‌دلیل ماجرای کرونا و گرانی‌ها با مشکلاتی مواجه است- همکاری می‌کنند زیرا مصالح ملی و شرایط اقتصادی اینگونه ایجاب می‌کند.


ناصر ایمانی 
فعال سیاسی اصولگرا

برخلاف تصور فعلی که مجلس و دولت را جنس متفاوت می‌دانند و بر این اساس ایجاد تنش میان این دو قوه را با احتمال بیشتر تصور می‌کنند، من باید بگویم که چنین نگاهی ندارم و به گمانم رابطه این مجلس با دولت اگر از مجلس قبلی بهتر نباشد، بدتر نخواهد بود. دلیل این حرف این است که شرایط کشور به‌دلیل کرونا و وضعیت اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از سوی دیگر زمانی به پایان دوره این دولت باقی نمانده است، بنابراین در این مدت کوتاه هرگونه تنازع مجلس با دولت، مشکلات کشور را نه‌تنها بهبود نخواهد بخشید بلکه بیشتر خواهد کرد. از نظر من مجلس به سمت اختلاف حرکت نمی‌کند که دولت را به چالش جدی بیندازد. البته این تحلیل را نباید به این معنا دانست که مجلس هیچ انتقادی از دولت نخواهد کرد اما بدون شک به سمت اختلاف جدی نمی‌رود و مجلس مسیر تعامل با دولت را پیش می‌گیرد.

وابسته به رویدادها
نوع تعامل میان مجلس و دولت به شرایط داخلی و بین‌المللی وابسته است و براساس مسائل شکل‌گرفته، بازیگران این دو قوه باید تصمیم بگیرند که به سمت تعامل یا اختلاف بروند

نگاه  هیجانى
 در پارلمان نمایندگانی را می‌بینیم که وظیفه خود را در تندی می‌بینند و در فهم نگاه انقلابی که مورد نیاز جامعه است، دچار هیجان و احساس شده‌اند


رنگ آبی
 الف)مجلس جدید فشار به دولت را افزایش می‌دهد و اختلاف‌ها میان دو قوه گسترش پیدا می‌کند.

رنگ نارنجی
ب)با توجه به اینکه یک سال از عمر دولت باقی مانده است، تعامل مجلس با دولت کجدار و مریز ادامه پیدا می‌کند و تحول خاصی در این رابطه ایجاد نمی‌شود.

رنگ طوسی
ج)رابطه دو قوه در جهت همکاری و وحدت بیشتر برای حل مشکلات ترسیم می‌شود.

اصلاح طلبان


محمدرضا خباز 
نماینده ادوار مجلس

مجلس و دولت باید مسیر همدلی را پیش بگیرند اما این سخن را نباید اینگونه معنا کرد که دو قوه دست به نقد یکدیگر نزنند. از نظر من مجلس و دولت با حفظ مواضع سیاسی‌شان در جهت منافع ملی کشور با هم همکاری می‌کنند. اگر کسی دامنه اختلاف را گسترش دهد، نخستین لطمه را به‌خودش وارد می‌کند. در شرایطی که کشور درگیر مشکلات متعدد است، بدون شک‌ ایجاد یک مشکل جدید از جانب مردم مورد قبول قرار نخواهد گرفت و از خودشان نام نیکی به یادگار نخواهند گذاشت.


داریوش قنبری 
نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم

بنده با توجه به رویکردی که از مجلس فعلی دیده‌ام، گمان نمی‌کنم که در تعامل مجلس یازدهم و دولت مشکل حادی شکل بگیرد. هر چند یک تعداد انگشت‌شماری در مجلس فعلی مواضع تندی دارند اما از نظر من این مواضع تند تشکیل‌دهنده شاکله کل مجلس نخواهد بود. از طرف دیگر نباید فراموش کرد زمان زیادی تا پایان کار دولت باقی نمانده است و با توجه به این شرایط، مجلس سعی می‌کند که مسیر تعامل با دولت را پیش بگیرد.

سید مصطفی هاشمی‌طبا 
فعال سیاسی

  چالش‌هایی میان دولت و مجلس وجود دارد اما این چالش‌ها بیشتر کلامی است و در واقعیت می‌بینیم که دولت و مجلس هر کدام مسیر خود را پیش می‌گیرند، البته در این میان بعید نیست که مجلس مصوباتی در زمینه اینکه دولت باید چه کارهایی را انجام دهد پیگیری کند. این مصوبات ممکن است از نظر اجتماعی بسیار خوشایند باشند اما در واقعیت امکان اجرایی‌شدن ندارند. براین اساس باید گفت که چالش‌هایی میان دولت و مجلس رخ می‌دهد که بیشتر جنبه تبلیغاتی و سیاسی دارد و به اختلافات جدی ختم نمی‌شود.


آذر منصوری 
قائم‌مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت

نوع مواجهه دولت و مجلس یازدهم متأثر از عوامل متعددی است. یکی از این عوامل به نوع نگاه اکثریت مجلس به ریاست‌جمهوری 1400وابسته است. این نگاه قابل انکار نیست که جناح پیروز انتخابات، ‌حداکثر تلاش‌اش را برای باقی‌ماندن در انتخابات به‌کار می‌برد. در رابطه با نوع تعامل مجلس و دولت نیز باید گفت که اگر نگاه و رویکرد نهادهای نظارتی مشابه انتخابات مجلس یازدهم باشد، یعنی بدون توجه به الزام مشارکت حداکثری بر نوع حضور جریان‌های سیاسی در انتخابات آینده تصمیم‌گیری شود، بدون شک در این یک سال پیش‌رو چالش‌هایی جدی میان نهاد قانونگذاری و دولت خواهیم داشت.


علی صوفی 
فعال سیاسی اصلاح‌طلب

اصولگراها در جریان انتخابات مجلس، عزمشان جزم بود که اگر پیروز شدند به هر شکل ممکن دولت را ساقط کنند و شعارهایشان را هم حول این نگاه شکل داده بودند. نباید فراموش کرد که اصولگرایان از انسجام لازم برخوردار نیستند به‌عنوان مثال آقای قالیباف از آن اعتبار و منزلتی که آقای لاریجانی در مجلس داشت، بهره‌مند نیست، بنابراین مجلس یازدهم از انسجامی که آنها را به یک تصمیم واحد برساند، ‌برخوردار نیست. شرایط کشور ایجاب می‌کند که هر چه بیشتر از تنش بین قوا پرهیز کنند و مجموعه حاکمیت هم با توجه به بحران کرونا، روی خوش به دشمنی میان دو قوه نشان نخواهد داد، چرا که در این صورت انرژی و توان حاکمیت صرف حل این اختلاف‌ها می‌شود. در نهایت باید گفت از این مجلس نمی‌توان توقع همکاری با دولت را داشت اما می‌توان مطمئن بود که با توجه به نبود انسجام درونی میان اهالی مجلس، کارشکنی خاصی نسبت به دولت هم صورت نمی‌گیرد.


محمدعلی ابطحی 
فعال سیاسی

جریان‌های افراطی زمانی که به قدرت می‌رسند، باید در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرند. این جریان‌ها در دوره خارج از قدرت این فرصت را دارند که به شعارگویی و تخریب بپردازند اما هنگام قرارگرفتن در جایگاه قدرت باید به افکار عمومی و جامعه پاسخ دهند. بر همین اساس این مجموعه‌ای که اکنون بر کرسی‌های مجلس تکیه زده‌اند و بخش عمده‌شان متشکل از افراطی‌های بیرون مجلس بودند، نسبت به گذشته آرام‌تر خواهند بود. از طرف دیگر پیش‌بینی من این است که آقای قالیباف که محوریت این جریان شده است یک رفتاری مانند آقای لاریجانی خواهد داشت؛ ‌یعنی جریان‌های افراطی‌تر داخل مجلس فعال خواهند بود و آقای قالیباف جنبه ملی و همکاری با دولت را بیشتر از خود نشان می‌دهد، براین اساس ویترین مجلس به این سمت حرکت خواهد کرد که از تخریب فاصله بگیرد و اندکی به سمت همکاری برود. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که جریان اصولگرا در تلاش است که برای انتخابات 1400برای خود وجهه‌ای درست کند، بدون شک علاقه‌ای ندارد که این وجهه را در مسیر مقابله با دولت تخریب کند. به‌نظرم در یک سال پیش‌رو بحران روابط میان مجلس و دولت رقم نمی‌خورد اما از سوی دیگر تحول خاصی هم در نوع تعاملشان رخ نمی‌دهد.

عبدالله ناصری 
مشاور سیدمحمد خاتمی

من معتقدم اتفاق خاصی در مناسبات دولت و مجلس نسبت به مجلس قبلی رخ نخواهد داد. همان روند قبلی خواهد بود با این تفاوت که رئیس مجلس فعلی به‌خاطر مسائل شخصی گذشته که با آقای روحانی دارد در سخنان خود غیرمستقیم علیه مواضع دولت سخن خواهد گفت و نمایندگان مجلس هم با توجه به ماهیت ضد‌دولتی‌شان در سخنان و مصاحبه‌ها ضد‌دولت خواهند بود اما مصوبه یا قانون جدی و مهمی که مانع دولت شود، تصویب نخواهند کرد. 
علت هم این است که شرایط حاد بین‌المللی و بحران‌های متعدد داخلی اجازه نمی‌دهد که هسته اصلی قدرت روش جدیدی را در مدیریت دو قوه مقننه و مجریه اتخاذ کند. یک عامل دیگر البته پروپاگاندا و تبلیغات ضد‌سیاست‌های دولت را از سوی مجلس افزایش خواهد داد و آن هم انتخابات یک سال آینده ریاست‌جمهوری است. مجلس یازدهم 2وظیفه اصلی برای خود می‌بیند؛ اول اتخاذ موضع شدید ضد‌آمریکایی که این طبیعتا تابع نهاد بالادستی است و دوم زمینه‌سازی‌ برای پیروزی فرد همسو با خودشان برای ۱۴۰۰.
 نکته دیگری که موید رابطه نه جنگ و نه صلح دوقوه است و باید توجه کرد، خواست دولت است. روحانی و دولت هم در وضعیتی نیستند که درمقابل مجلس یازدهم بایستند لذا با تعارف و درعین حال چند نقد و انتقاد از دولت خواهد گذشت. این احتمال را هم می‌دهم که آقای قالیباف و تیمش چند تحقیق و تفحص از دستگاه‌های اجرایی تهیه کنند و آنها را درمجلس قرائت کرده و با کمک صداوسیما دربوق و کرنا کنند. تأکید می‌کنم مهم‌ترین تلاش وهدف مجلس یازدهم درراستای تصاحب کرسی پاستورخواهد بود و برای اینکه خیلی مردم را به زعم خودشان از رأی ۱۴۰۰ ناامید نکنند، سعی خواهند کرد تا فقط ناکارآمدی رقبایشان در دولت را اثبات کنند. دریک جمع‌بندی عنوان رابطه دوقوه را اینگونه می‌توان تعریف کرد: مجلس -دولت؛ دغدغه ۱۴۰۰ .


طیبه سیاوشی 
عضو فراکسیون امید مجلس دهم

به‌رغم اینکه آقای روحانی گفته‌اند که خواهان رابطه گسترده با مجلس هستند و دست یاری به سوی مجلس دراز کرده‌اند، این سؤال ایجاد می‌شود که آیا مجلس این دست یاری را خواهد گرفت؟ من فکر می‌کنم که مجلس واکنش مثبتی به دولت نشان نخواهد داد و رابطه سختی میان این دو قوه شکل می‌گیرد. با توجه به خط و نشان‌هایی که نمایندگان مجلس یازدهم برای دولت می‌کشند، بدون شک مشکلاتی بر سر راه دولت ایجاد خواهد شد. بدون شک اختلاف میان دولت و مجلس ایجاد خواهد شد اما اینکه اختلافات تا کجا ادامه پیدا کند، بحث مهمی است و باید ببینیم که با وجود این اختلافات آیا روابطی که باید در جهت رفع مشکلات موجود عمل کند آیا منافع سیاسی جناح حاکم در مجلس را تأمین خواهد کرد یا خیر؟


محمود میرلوحی 
عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

در کشورهایی که ساختار حزبی وجود دارد، عموماً اعضای دولت از بین نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند و هر سه قوه تقریبا همسو با هم عمل می‌کنند و سیاست‌های کلان کشور را عملاً به سمتی که می‌خواهند می‌برند. در ایران ساختار حزبی وجود ندارد. همواره مجلس و دولت، یک دوره همسو با هم عمل می‌کنند و یک دوره دیگر به اختلاف می‌خورند. در دوره اول حسن روحانی نیز مجلس با لیست امید بسته شد و فضای برجامی و مثبت آن زمان، این دو قوه را همسو کرد. حالا اما وضعیت و فضای عمومی کشور با سال‌های پیش تفاوت کرده است. درست است که مجلس یازدهم با شعارهایی آمد، اما چالش‌های کشور باعث می‌شود با دولت رودررویی و تقابل نکند. مجلس پشتوانه مردمی خوبی ندارد. دولت نیز یک سال بیشتر روی کار نیست. تنگناها و امتیازاتی که هم دولت و هم مجلس با آن مواجهند باعث می‌شود، طی یک توافق نانوشته در این یک سال همکاری کنند. البته این همکاری در حد ایده آل و کارآمد نخواهد بود ولی با هم کنار خواهند آمد.


جلال میرزایی 
عضو فراکسیون امید مجلس دهم

از بعد نظری قرارگرفتن یک قوه دست یک جریان سیاسی و قوه دیگر در دست جریان سیاسی دیگر، الزاماً به‌معنای تقابل و تیرگی روابط میان این دو نیست اما در بعد عملی، این امکان وجود دارد که در امور مختلف مربوط به اداره کشور، اختلاف‌نظرهایی به‌وجود بیاید. امید می‌رود که آشنایی نمایندگان مجلس یازدهم با واقعیت‌های کشور کمک کند که از تنش‌های زمان انتخابات فاصله بگیرند و برای حل مشکلات مردم به همکاری با دولت بشتابند. دولت هم مقابل موضع‌گیری‌های بعضی نمایندگان خویشتنداری نشان داده است و این نشان می‌دهد که دولت می‌خواهد مسیر تعامل را پیش بگیرد.

فصل همکارى
در شرایطی که کشور درگیر مشکلات متعدد است، بدون شک‌ ایجاد یک مشکل جدید از جانب مردم مورد قبول قرار نخواهد گرفت و از خودشان نام نیکی به یادگار نخواهند گذاشت 

پرهیز از تنش
شرایط کشور ایجاب می‌کند که هر چه بیشتر از تنش بین قوا پرهیز کنند و مجموعه حاکمیت هم با توجه به بحران کرونا، روی خوش به دشمنی میان دو قوه نشان نخواهد داد





 

این خبر را به اشتراک بگذارید