• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 27 خرداد 1399
کد مطلب : 102803
+
-

خروج گردشگری از سایه کرونا

همزمان با پایان محدودیت‌های قرنطینه در اروپا، شهرهای توریستی در اروپا و آمریکا پذیرش مسافر را از سر گرفتند

خروج گردشگری از سایه کرونا

همزمان با گشایش‌های گسترده در بریتانیا و فرانسه، کشورهای مختلف‌ امیدوارند با رونق دادن به بخش گردشگری از بحران اقتصادی ناشی از جهان‌گیری کرونا خارج شوند.
به گزارش رویترز، کشورهای پیشتاز در رونق گردشگری، یونان در اروپا و مکزیک در آمریکا هستند که قصد دارند با بازگشایی مقاصد گردشگری، خیز بلندی برای جبران چند‌ماه ناکامی اقتصادی دارند.
همزمان با بازگشایی ساحل‌ها و جزایر توریستی در دو سوی دنیا، فرانسه و انگلیس هم با لغو گسترده محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، امیدها را به گشایش‌های اقتصادی در اروپا زنده کرده‌اند.
به گزارشی بی‌بی‌سی، علاوه بر فرانسه و بریتانیا که سخت‌ترین و طولانی‌ترین قرنطینه‌ها را در اروپا داشته‌اند، دیگر کشورهای این قاره هم محدودیت‌های مرزی را تسهیل کرده‌اند. همه اینها می‌تواند صنعت گردشگری را در فصل داغ آن، به تحرک درآورد. در انگلیس، دیروز بعد از 3 ماه، فروشگاه‌های غیرضروری بازگشایی شدند و همین باعث شد مردم ساعت‌ها در مقابل برخی از آنها درصف بایستند تا بتوانند نخستین خرید خود را در دوران بعد از قرنطینه انجام دهند. براساس پروتکل‌های ابلاغ شده، فاصله‌گذاری فیزیکی باید در فروشگاه‌ها و صف‌های مقابل آنها رعایت شود. براساس تصمیم دولت انگلیس، رستوران‌ها، کافه‌ها، سالن‌های آرایش، هتل‌ها و سینماها دست‌کم تا 4جولای (15تیر) همچنان بسته خواهند ماند. دیروز همچنین باغ‌وحش‌ها و پارک‌های جنگلی در انگلیس بازگشایی شدند که هجوم مردم به برخی باغ‌وحش‌ها، باعث ایجاد صف‌های طولانی شد. گشایش‌ها، در فرانسه بسیار گسترده‌تر است و تأثیر بیشتری روی اقتصاد گردشگری در اروپا خواهد داشت. با اعلام امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، کافه‌ها و رستوران‌ها در سراسر این کشور بازگشایی می‌شود و از آن مهم‌تر، سفر فرانسوی‌ها به دیگر کشورهای اروپایی هم دوباره آزاد خواهد شد.
از سرگیری سفرها، تأثیر مستقیمی بر صنعت گردشگری در اروپا و دیگر نقاط دنیا دارد. پیش از فرانسه، کشورهای دیگری مانند بلژیک، پرتغال، یونان و سوئیس برخی محدودیت‌های سفر را لغو کرده‌اند. اتحادیه اروپا به کشورهای عضو توصیه کرده که محدودیت‌های مرزی را تسهیل کنند.
رفع محدودیت‌های سفر، بهترین خبر برای کشورهای توریست‌پذیر مانند اسپانیا و یونان است که بخش بزرگی از اقتصادشان به گردشگری وابسته است.
اسپانیا، با وجود اینکه نخستین مرکز بحران کرونا در اروپا بود، نخستین کشوری بود که صراحتا اعلام کرد برنامه‌های مفصلی برای پذیرش گردشگر دارد. اقتصاد جزایر مدیترانه‌ای این کشور وابستگی شدیدی به درآمد بخش گردشگری دارد و در این میان گردشگران آلمانی و بریتانیایی، بخش عمده میهمانان اسپانیا را تشکیل می‌دهند.
یونان هم که وابستگی زیادی به صنعت گردشگری دارد، با لغو قرنطینه در جزایر معروفش امید زیادی دارد بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا را با درآمدهای صنعت گردشگری جبران کند. 30درصد اقتصاد یونان به گردشگری وابستگی مستقیم دارد و یک شغل از هر 5شغل در این کشور مربوط به این صنعت است. سال گذشته، این کشور رکورد بی‌سابقه پذیرایی از 33میلیون گردشگر راثبت کرد. این کشور از دیروز ورود گردشگران را دوباره آزاد کرد، اما قوانین خاصی را برای ورود گردشگران وضع کرده است. برای نمونه، از مسافرانی که از کشورهای کم‌ریسک می‌آیند به‌صورت تصادفی تست کرونا گرفته می‌شود و مسافران از مبدا کشورهای پرریسک مانند بریتانیا و بلژیک حتما باید تست کرونا بدهند. یونان، بعد از آن برنامه‌های گردشگری را در این کشور از سر گرفت که موفق شد همه‌گیری را تا حدود زیادی مهار کند. اما حتی کشورهایی که آمار در حال رشد ابتلا به کرونا دارند هم برای جبران پیامدهای اقتصادی ویرانگر آن دست به دامان گردشگری شده‌اند؛ در مکزیک، جایی که در چند روز اخیر آمار مبتلایان جدید به‌شدت اوج گرفته، برخی ساحل‌های معروف در دریای کارائیب به روی گردشگران باز شده‌اند و مسافران از کشورهای خارجی خود را به آب‌های گرم و شن‌های سفید آنجا رسانده‌اند. به گزارش رویترز، دولت مکزیک می‌خواهد ساحل‌های بیشتری را به‌صورت تدریجی بازگشایی کند. یکی از نخستین ساحل‌هایی که به روی گردشگران باز شده، ساحل کانکن است. بخش گردشگری، 8.7درصد از تولید ناخالص داخلی مکزیک را تشکیل می‌دهد و 4.5میلیون نفر در این کشور به‌صورت مستقیم در این صنعت مشغول به‌کار هستند. سال گذشته مکزیک در‌ماه آوریل پذیرای 2.8میلیون گردشگر بود، اما آوریل امسال و در اوج جهان‌گیری کرونا، تنها 86هزار گردشگر به این کشور سفر کرده‌اند.  

بازگشت بحران به چین 
شیوع گسترده کرونا در پایتخت چین، باعث شده در بخش‌هایی از این شهر شرایط اضطراری اعلام شود. مقامات در تلاش هستند با آزمایش گسترده از ساکنان شهر، جلوی شیوع گسترده کرونا را در این کشور بگیرند. به گزارش سی‌ان‌ان، موج جدید ابتلا به ویروس کرونا در پکن، از یک بازار عمده فروش گوشت و سبزی تازه در این شهر شروع شده است. روز دوشنبه 36مورد ابتلای جدید در پکن گزارش شد و تعداد مبتلایان در چند روز به 80نفر رسید. در 2‌ماه پیش از آن چین حتی یک مورد ابتلا با منشا داخلی هم گزارش نکرده بود. بازار شینفادی که بیشتر سبزی و میوه تازه پکن از آن تامین می‌شود از شنبه تعطیل شده است. شیوع دوباره کرونا در چین، به استان‌های لیائونینگ و هبی هم رسیده و آزمایش 5نفر در این استان‌ها که با مبتلایان پکنی در ارتباط بوده‌اند مثبت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید