• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102653
+
-

گجت پوشیدنی برای ردیابی کووید-19

ردیابی مخاطب به‌وسیله دستگاه قابل حمل یکی از روش‌هایی است که مقامات سنگاپور برای امنیت مردم این کشور در زمان رفع قرنطینه درنظر گرفته‌اند

گجت پوشیدنی برای ردیابی کووید-19

سنگاپور در حال کار روی یک روش ردیابی مخاطب با یک دستگاه پوشیدنی قابل حمل است که می‌تواند برای جمعیت 7میلیون و 500هزار نفری این کشور قابل‌استفاده باشد و احتمالا در آینده نزدیک استفاده از آن اجباری می‌شود. به گزارش هنگ‌کنگ پست، البته وزیر امور خارجه سنگاپور، ویویان بالاکریشنان، با حضور در مجلس نمایندگان این کشور، آنها را متقاعد کرد که فعلا استفاده از این وسیله را برای همه مردم اجباری نکنند. 

پیش از این دولت سنگاپور استفاده از برنامه ردیابی مخاطب به نام TraceTogether که به‌عنوان ابزاری برای نظارت و ردیابی شیوع کووید-19 در این کشور ساخته شده بود را برای همه اجباری کرده بود.
برنامه ردیابی تماس از سوی کارشناسان فناوری پس از شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها ایجاد شد. در سنگاپور نیز برنامه‌ای در همین فرم با نام TraceTogether ساخته شد که با نصب روی گوشی‌های هوشمند افراد مبتلا را شناسایی و به افرادی که در نزدیکی وی هستند پیام هشدار ارسال می‌کرد اما فناوری بلوتوث این اپلیکیشن با اشکالاتی همراه بود که به همین دلیل از این اپلیکیشن استفاده گسترده‌ای نشد.

تولید یک دستگاه جدید
بالاکریشنان درباره دستگاهی که جایگزین این برنامه شده است، می‌گوید: ما در حال تولید یک دستگاه جدید هستیم و به‌زودی این وسیله قابل حمل پوشیدنی را که بدون نیاز به گوشی تلفن هوشمند، افراد مبتلا و ناقل کووید-19 را شناسایی می‌کند، به همه معرفی خواهیم کرد.
او تأکید می‌کند: اگر این دستگاه بتواند از آزمون‌ها سربلند بیرون بیاید، می‌توانیم استفاده از آن را برای همه افراد ساکن در سنگاپور اجباری کنیم تا به این ترتیب استفاده از آن فراگیرتر و اطمینان از ایجاد امنیت سلامت افراد جامعه بیشتر ‌شود. بالاکریشنان ‌ماه گذشته در مصاحبه با Sky News استرالیا گفته بود: دستگاه در حال توسعه آنها می‌تواند روی یقه لباس وصل یا در یک کیف دستی نگهداری شود؛ ضمن اینکه این دستگاه به‌راحتی با باتری کار می‌کند.
سنگاپور در حال کاهش اقدامات قرنطینه‌ای است که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از‌ ماه آوریل مدارس و مشاغل را به تعطیلی کشانده بود. از هفته آتی نخستین فاز بازگشایی و رفع قرنطینه در این کشور انجام می‌شود. سنگاپور یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار موارد ابتلا و مرگ و میر کووید-19 را در میان کشورهای آسیایی دارد. مقامات این کشور معتقدند که شرط مهم و اساسی برای ورود به فازهای بعدی رفع اقدامات قرنطینه در این کشور، توانایی‌های بهتر در کنترل و مهار بیماری و جلوگیری از ایجاد موج دوم شیوع است. اقدامات آنها علاوه بر ساخت دستگاه ردیابی مخاطب، شامل افزایش حجم آزمایش، بالا بردن سرعت ردیابی مخاطب و اطمینان از ظرفیت کافی مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.
به اعتقاد بالاکریشنان یک ردیابی مخاطب سریع و دقیق بسیار در زمان رفع قرنطینه لازم است؛ «در حقیقت وقتی تصمیم داریم قرنطینه را به‌تدریج برطرف کنیم، وجود چنین وسیله‌ای بسیار اهمیت دارد.»

بن‌بست برای اپلیکیشن
در کشورهای مختلف اپلیکیشن‌های ردیابی مبتلایان به کووید-19 یکی از روش‌های مهم جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری است. این اپلیکیشن‌ها اما در همه جای دنیا با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده‌اند.
برنامه ردیابی مخاطب TraceTogether که چند‌ماه پیش ساخته شد، روی دستگاه‌های آیفون با سیستم عامل ios به‌درستی کار نمی‌کرد، چرا که عملکرد بلوتوث را در حالی‌ که برنامه در پیش‌زمینه باز بود مختل می‌کرد. دولت سنگاپور برای رفع این معضل حتی با شرکت اپل نیز مذاکراتی انجام داد اما راه‌حل رضایت‌بخشی به‌دست نیاورد. بالاکریشنان می‌گوید: به‌دلیل اینکه این برنامه روی همه گوشی‌های هوشمند به‌درستی کار نمی‌کرد تصمیم گرفتیم در مرحله اول رفع قرنطینه ،استفاده از آن را برای همه اجباری نکنیم.
از تاریخ 20مارس، نزدیک به یک‌میلیون و 500هزار نفر از 5میلیون و 700هزار نفر جمعیت سنگاپور موفق شدند این برنامه را روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کنند، اما پس از آنکه عملکرد آن روی برخی از تلفن‌ها دچار اختلال شد، دولت تصمیم گرفت یک دستگاه قابل حمل و پوشیدنی را جایگزین آن کند که بدون اتصال به گوشی هوشمند نیز کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد.
مقام‌های جهانی تصور می‌کنند که استفاده از گجتی پوشیدنی می‌تواند محدودیت‌های گوشی‌های موبایل را از بین ببرد و الزام کردن این گجت‌ها، ارتباط افراد سالم با مبتلایان را بسیار کمتر از گذشته کند.

جلوگیری از ایجاد موج دوم
سنگاپور یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار موارد ابتلا و مرگ و میر کووید-19 را در میان کشورهای آسیایی دارد. مقامات این کشور معتقدند که شرط مهم و اساسی برای ورود به فازهای بعدی رفع اقدامات قرنطینه در این کشور، توانایی‌های بهتر در کنترل و مهار بیماری و جلوگیری از ایجاد موج دوم شیوع است

این خبر را به اشتراک بگذارید