• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 25 خرداد 1399
کد مطلب : 102548
+
-

چالش‌های تکنولوژی در مبارزه با کووید-19

مردم دنیا به‌تدریج در حال بازگشت به محل‌های کار خود هستند. باوجود مزیت‌های فناوری‌های نظارتی برای مهار ویروس کرونا، برخی آن را به‌عنوان تهدید علیه حریم خصوصی تلقی می‌کنند

چالش‌های تکنولوژی در مبارزه با کووید-19


عمادالدین قاسمی‌پناه ـ خبرنگار

هر زمان که یکی از کارکنان شرکت تاتااستیل در آمریکا یا یک اسکله در بندر آنتورپ بلژیک با شخصی که مبتلا به کووید-19 است در فاصله کمی قرار می‌گیرد، دستبند Romware Covid Radius او بوق می‌زند. در بعضی مکان‌ها هم مانند کارگاه‌های ساختمانی و دفاتر بعضی شرکت‌ها در فرانسه، کارمندان پس از بررسی دمای بدنشان به وسیله دوربین‌های حرارتی، مجوز ورود به محل کار را دریافت می‌کنند. لیزرهای نامرئی جمعیت را در مراکز خرید و مراکز حمل‌ونقل اسپانیا و فرانسه مدیریت می‌کنند و برخی از شرکت‌ها از دستگاه‌های ردیابی بیماری استفاده می‌کنند.
وقتی مردم جهان به‌تدریج به سر کار خود بازمی‌گردند، با دنیایی روبه‌رو می‌شوند که با آنچه پیش از این بود، متفاوت است. محیط‌های کار از بانک‌ها و دفاتر گرفته تا انبارهای مشاغل الکترونیکی، کارخانه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و فرودگاه‌ها، دوربین‌های حرارتی تب‌سنج، سیستم‌های شناسایی ماسک و نرم‌افزار ردیابی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را نصب کرده‌اند و یا در حال نصب آنها هستند.
این ویروس درها را روی فناوری‌های نظارتی و کنترل‌کننده باز کرده است و به همین‌خاطر، بسیاری از افراد شاغل نگران به‌کارگیری آنها از سوی کارفرمایان هستند. درحالی‌که چنین سیستم‌هایی در سراسر جهان، به‌ویژه در آسیا، با سیستم تشخیص چهره در چین و نرم‌افزار ردیابی بیماران در کره‌جنوبی، وارد زندگی مردم شده است، اما این روند با فرهنگ حفظ حریم شخصی کشورهای دیگر سازگار نیست و پیامدهای طولانی‌مدت این شرایط برای آنها غیر‌قابل‌قبول است.


توازن میان حریم خصوصی و گردآوری اطلاعات



الا ژاکوبوفسکا، پژوهشگر یک انجمن حقوق اینترنتی می‌گوید: استفاده از زیرساخت‌های گسترده نظارتی می‌تواند منجر به عادی‌سازی‌ این مهمان‌های ناخوانده شود و ارائه شتابزده اپلیکیشن‌ها، دستگاه‌ها و دوربین‌ها در درازمدت، اعتماد بین کارفرمایان و کارکنان را کمرنگ خواهد کرد. بسیاری از مشاغل روی خط مرزی میان امنیت مردم و محافظت از حریم شخصی آنها قدم برمی‌دارند. به‌گفته دانیل کوپر، یکی از شرکای شرکت حقوقی کاوینگتون و برلینگ که در زمینه مقررات و قوانین مرتبط با تکنولوژی به متقاضیان مشاوره می‌دهد، نبود راهنمایی‌های روشن و صریح از سوی رگولاتور‌های اروپایی، شرکت‌ها را که قصد حمایت از کارکنان خود را دارند، ناگزیر به اتخاذ تصمیمات بسیار دشوار می‌کند.او می‌گوید: شرکت‌ها به اطلاعاتی دست می‌یابند که حساس است. بنابراین باید بین حقوق مرتبط با حریم خصوصی افراد و اطلاعاتی که از آنها به‌دست می‌آورند توازن ایجاد کنند. براساس مطالعه‌ای که در‌ ماه می‌ از سوی دفتر مستقر در شانگهای شرکت Pricewaterhouse Coopers منتشر شد، 23درصد از شرکت‌های مورد بررسی در سراسر جهان، در حال آزمایش ابزارهای ردیابی تماس در محل کار خود بودند. اندرو پیکس، مدیر تحقیقات اتحادیه کارگری انگلیس می‌گوید: با افزایش تعطیلی‌ها و در ادامه، استفاده از ابزارهای ردیابی تماس منجر به جمع‌آوری اطلاعات در مورد رفت‌وآمد مردم به مکان‌های مختلف می‌شود و بر نگرانی‌ها در مورد بیشتر شدن نظارت‌ها می‌افزاید. ارائه‌دهندگان این فناوری‌های نظارتی، کالای خود را به‌عنوان راهی مطمئن برای بازگرداندن مردم به مشاغل خود و احیای اقتصادهایی که به‌خاطر تعطیلی‌ها نابود شده‌اند، تبلیغ می‌کنند، درحالی‌که بسیاری می‌گویند که خطر عفونت را می‌توان با روش‌های دیگر هم محدود کرد.


تهدید حریم خصوصی



با این حال، مدافعان حریم خصوصی در این مورد هشدار می‌دهند. راب ون ایک، مدیر بخش اروپا در Forum Future Privacy که یک اتاق فکر غیرانتفاعی است، می‌گوید: دوربین‌های حرارتی می‌توانند به‌عنوان تهدید علیه حریم خصوصی تلقی شوند. این سیستم به افرادی که بدنشان درجه حرارت نسبتا بالایی دارد، برخلاف میل آنها، فشار می‌آورد تا اطلاعاتی را درباره وضعیت سلامت شخصی خود که ممکن است با کووید-19 یا سایر عفونت‌های ویروسی تنفسی ارتباطی نداشته باشد، افشا کنند.
نقض قوانین مربوط به حفاظت از داده‌ها در اروپا می‌تواند جریمه‌ای معادل 4درصد درآمد جهانی سالانه یک شرکت را به همراه داشته باشد، با این حال، شرکت‌ها معمولا چک کردن تب را به‌عنوان ذخیره اطلاعات تلقی نمی‌کنند.
بررسی دمای بدن فعلا در حال انجام است. به‌عنوان مثال، این کار برای کارکنان باشگاه فوتبال بایرلورکوزن آلمان انجام می‌شود که برای استفاده از 5دوربین حرارتی سرمایه‌گذاری کرده است. وقتی بوندس لیگا به‌عنوان نخستین لیگ برتر فوتبال، چندی پیش بازی‌های خود را از سر گرفت، این باشگاه از آمادگی لازم برخوردار بود، زیرا بازیکنان تیم بایرلورکوزن هنگام حضور در باشگاه برای انجام تمرینات، غربالگری می‌شدند. درحالی‌که بخش بزرگی از مردم آلمان در اواخر ‌ماه آوریل به خانه‌های خود پناه برده بودند، لئون بیلی، بازیکن حرفه‌ای فوتبال برای انجام تمرینات خود جلوی در ورودی این باشگاه ایستاده بود تا دمای بدن او چک شود. یک دوربین روی پیشانی او قرار گرفت تا دمای 37درجه سانتی‌گراد را بخواند. او تب نداشت و وارد باشگاه شد تا برای تمرین به هم‌تیمی‌هایش بپیوندد.
کارل - هاینریش دیتمار، مدیر واحد بهداشت بایرلورکوزن، در مصاحبه‌ای گفت: آنها می‌دانند که این کار به‌خاطر امنیت خودشان است. واقعا هیچ‌کس نمی‌خواهد بیمار شود.


ردیاب‌ها



جان باکلمانز، مدیر ارشد اجرایی شرکت رومبیت می‌گوید: دستبندهای ما ابزاری برای ایمنی کارکنان و افزایش کارایی آنهاست. شرکت رومبیت دستبندهای خود را ماندگارتر از ویروس می‌داند، زیرا از نظر مدیران این شرکت، کارفرمایان از آنها برای ردیابی سلامت و عملکرد کارکنان خود استفاده می‌کنند. این شرکت می‌گوید در هفته‌های آینده این دستگاه‌ها را به 300شرکت ارائه می‌دهد. شرکت استیموت هم که در لهستان مستقر است، در حال فروش دستگاه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی به کارخانه‌ها، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌هاست که این امکان را برای مدیران آنها فراهم می‌کند تا تماس‌های حضوری کارکنان مبتلا را با دیگران ردیابی کنند. وقتی کارکنان که این دستگاه‌ها به آنها وصل شده است، بیش از زمان مورد نظر در کنار همکاران دیگر قرار بگیرند، این دستگاه‌ها به‌صورت صوتی به آنها هشدار می‌دهد. همچنین کارکنانی که علائمی از بیماری داشته باشند یا آزمایش آنها مثبت بوده، می‌توانند دکمه روی این ابزار را فشار دهند تا مدیران شرکت مطلع شوند و به این ترتیب امکان ردیابی همه افرادی که با آنها در ارتباط بوده‌اند، فراهم می‌شود. جاکوب کرزیچ، مدیرعامل استیموت با اشاره به اینکه این دستگاه‌ها نزدیک شدن افراد را به دیگران هشدار می‌دهند می‌گوید: این ابزار عادت فاصله گرفتن را در کاربران ایجاد و شیوع ویروس را کنترل می‌کند.


تشخیص چهره و ماسک



لورا بلانش پدگرال، مدیر بازاریابی شرکت هرتا سکیورتی در بارسلون می‌گوید: این شرکت در حال توسعه هر دو فناوری شناسایی ماسک و تشخیص چهره برای لمس کمتر سطوح و اشیا در محیط‌های کار است. رائول براوو، رئیس و بنیانگذار این شرکت می‌گوید: مجتمع‌ها تجاری و مراکز بزرگ حمل‌ونقل در اسپانیا، فرانسه و ایالات متحده از فناوری لیزر Outsight برای اطمینان از فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده خواهند کرد. شرکت فرودگاه‌های پاریس که مدیریت فرودگاه‌های پایتخت فرانسه را در دست دارد، در حال آزمایش لیزرهای Outsight برای نظارت بر مسافران است. دوربین‌های حرارتی کنترل تب هم در همه مکان‌ها آغاز به‌کار خواهند کرد. دانشگاه کامیلو خوزه سلا در مادرید، در حال راه‌اندازی یک سیستم دوربین است که به‌طور همزمان، هم دمای بدن دانشجویان را اندازه‌گیری می‌کند و هم هویت آنها را درصورت استفاده از ماسک، بررسی می‌کند. فرودگاه‌های هیترو لندن و شارل دوگل پاریس هم در حال آزمایش دوربین‌های حرارتی هستند.
گونتر مول، مدیرعامل شرکت سیستم‌های بیومتریک Dermalog Identification Systems GmbH که سیستم شناسایی ماسک را به نرم‌افزار خود اضافه کرده می‌گوید: ما هر هفته دوربین‌های بیشتری می‌فروشیم و تقاضا در شرایط فعلی بسیار زیاد است.



بهترین گجت‌ها برای بازگشت به محل کار
باوجود ابزارهای نظارتی به‌منظور پیشگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا، بعضی از شرکت‌ها با خلاقیت توانسته‌اند گجت‌هایی را به بازار عرضه کنند که مردم با خیالی آسوده‌تر به محل کار خود بازگردند.


+ Molekule Air Mini

 این دستگاه یک سیستم تصفیه هواست و به‌گونه‌ای مهندسی شده است که می‌تواند ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر آلاینده‌های موجود در هوا را نابود کند. این دستگاه همچنین با استفاده از اپلیکیشن Molekule به شما امکان می‌دهد تا سلامت فیلتر را به‌راحتی بسنجید و درصورت نیاز آن را تعویض کنید.
 Air Mini + برای استفاده در اتاقی به مساحت 24مترمربع و کمتر از آن طراحی شده است.





CASETiFY UV Sanitizer
تلفن‌های همراه یکی از آلوده‌ترین اشیا هستند. تحقیقات دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان نشان داده است که نیمی از تلفن‌های همراه از یک صندلی توالت فرنگی آلوده‌تر هستند. بیشتر مراکز بهداشت عمومی در سراسر دنیا دارای دستگاه‌های UV-C (ماوراء بنفش) برای مقابله با ویروس کرونا در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، بیمارستان‌ها و جاهای دیگر هستند. CASETiFY UV Sanitizer در مقیاسی کوچک‌تر با تاباندن اشعه UV-C به تلفن‌های همراه، این دستگاه‌ها را ضد‌عفونی می‌کند. محفظه این گجت همچنین می‌تواند وسایلی در اندازه کلید، کیف پول و عینک آفتابی را ضدعفونی کند.




 Immutouch 
تخمین زده شده است که افراد در هر ساعت یک‌بار صورت خود را لمس می‌کنند. با هر بار دست کشیدن به ابرو یا خاراندن پیشانی، خطر ابتلا به آنفلوآنزای فصلی یا بدتر از آن وجود دارد. یک دستگاه پوشیدنی جدید به نام Immutouch هر زمان احساس کند که دست فرد به‌صورت نزدیک می‌شود، شروع به لرزیدن می‌کند تا این عادت خطرناک را یادآوری و با آن مقابله کند. ابتدا لازم است که دستگاه به‌گونه‌ای تنظیم شود که هنگام نزدیک شدن دست به چشم‌ها، بینی، دهان و سایر قسمت‌های صورت بتواند آن را حس کند. کسانی که این عادت در آنها بسیار تکرار می‌شود، ممکن است نیاز به 2دستگاه داشته باشند؛ هر کدام برای یک دست.






 بطری آب LARQ Self -Cleaning
این بطری آب برای اینکه در مدت زمان شیوع این همه گیری، شما را از نوشیدن آب مطمئن کند، یک راه‌حل مطلوب به شمار می‌آید. LARQ Self-Cleaning مثل CASETiFY، از اشعه UV-C داخلی برای تصفیه محتویات بطری استفاده می‌کند. یک دکمه را به سادگی فشار دهید تا این سیستم در 60ثانیه آب آشامیدنی شما را ضد‌عفونی کند. برای راحتی و اطمینان بیشتر، این بطری به‌طور خودکار اشعه UV-C را هر 2ساعت یک‌بار به محتویات بطری می‌تاباند. این گجت همچنین دمای اولیه مایعات گرم را به‌مدت تقریبی 12ساعت حفظ می‌کند و مایعات سرد را حدود 24ساعت خنک نگه می‌دارد. یک micro-USB شارژ لازم را برای دستگاه شما فراهم می‌کند.






 قهوه‌ساز تک‌نفره K-Mini 
با توجه به اینکه مردم یا به سر کار خود برگشته‌اند و یا به‌زودی کار خود را شروع می‌کنند، احتمالا شاهد تغییرات جدیدی در محل کار خود خواهند بود. یک وسیله عمومی مانند یک قهوه‌ساز مشترک دیگر جذابیت سابق را ندارد. به همین دلیل شرکتی به‌نام Keurig یک دستگاه قهوه‌ساز جمع و جور و شخصی عرضه کرده تا خطر آلودگی به ویروس در محل کار را کاهش دهد. K-Mini برای استفاده شخصی مطلوب است و با کمتر از 13سانتی‌متر عرض، بدون اینکه نگران محدودیت فضا باشید، به‌راحتی روی میز کار شما قرار می‌گیرد.






کیبورد ضد‌آب WetKeys 
مدتی است که ضد‌عفونی‌کننده‌های خانگی معمولی با قیمتی ارزان در دسترس نیستند. متخصصان می‌گویند که شستن هر وسیله‌ای با آب و صابون در شرایط همه‌گیری بیماری کووید-19، بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس کروناست. WetKeys مجموعه‌ای از وسایل اداری ضد‌آب مانند این کیبورد قابل شست‌وشو را برای نظافت راحت آن و آسودگی خاطر در شرایط فعلی تولید کرده است. این شرکت همچنین مجموعه‌ای از موس‌های ضد‌آب را برای کسانی که مایل به استفاده از آن هستند، عرضه کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید