• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 24 خرداد 1399
کد مطلب : 102513
+
-

پشت پرده سفر بدون بازگشت پرتابگر ایرانی به بلاروس

بلیت بازگشت حسین رسولی به تهران آماده بود اما او سوار هواپیما نشد؛ حالا همه می خواهند بدانند آیا این قهرمان در دوومیدانی ایران آینده ای خواهد داشت

پشت پرده سفر بدون بازگشت پرتابگر ایرانی به بلاروس

 حسین رسولی گفته تا یک سال دیگر نمی‌تواند به ایران بازگردد و پیش‌بینی بعضی‌ها این است که او تصمیمش را گرفته و برای همیشه در بلاروس می‌ماند. ماندن رسولی در بلاروس شایعاتی را هم به همراه داشته است. بعضی‌ها مدعی‌اند رسولی برای فرار از دست مربیان ایرانی به بلاروس پناه برده، مربیانی که متهم شده‌اند علاوه بر حقوقشان از رسولی و دیگر ورزشکاران درصد می‌گرفته‌اند.
رسولی پرتابگر دیسک ایران است. سال2018 به قهرمانی جوانان آسیا رسید و با پشتوانه همین مدال، یکی از امیدهای دوومیدانی ایران برای گرفتن سهمیه المپیک توکیو شد. رسولی به همراه بهنام شیری، دیگر پرتابگر دیسک بهمن‌ سال گذشته به بلاروس رفت تا در یک کمپ تمرینی شرکت کند. قرار بود آنها در پایان تعطیلات نوروز در ایران باشند اما کرونا پروازشان را تا یکشنبه یازدهم خرداد عقب انداخت. با کمک سفارت ایران در بلاروس در یکی از معدود پروازهای مینسک به تهران دو بلیت برای آنها گرفته شد اما رسولی به ایران نیامد. پدر او به فدراسیون گفته بود پسرش درگیر مراسم ازدواجش است. در مصاحبه‌های بعدی حسین خبر داد تا یک‌ماه دیگر در تهران است اما در آخرین صحبتی که کرده، وعده داده که یک سال دیگر و بعد از گرفتن سهمیه به ایران می‌آید.بعد از این اتفاقات فدراسیون
 با انتقادات زیادی روبه‌رو شده و انتقاد اصلی این است که چرا فدراسیون برای مسائل شخصی رسولی از بیت‌المال هزینه کرده. رسولی و شیری در دوره سرپرستی ایرج عرب به کمپ بلاروس رفتند و حالا بیشتر انتقادات متوجه عرب است. یکی از نزدیکان عرب در فدراسیون، داستان اعزام رسولی به بلاروس را تعریف و از عرب حمایت می‌کند: «جورجی کول‌نوچنکو را شیری پیدا کرده بود. این مربی از قهرمانان المپیک بود. پیشنهاد او طوری بود که چه یک نفر به این اردو اعزام می‌شد، چه 3نفر، هزینه‌ها یکی بود. هزینه این مربی کمتر از مربیان داخلی هم بود. آن روزها هم شیری و رسولی با مربی داخلی‌شان (هادی سپهرزاد) به مشکل خورده بودند. قرار شد هر دوی آنها به اردو بروند.» این فرد نزدیک به عرب در ادامه می‌گوید: «فدراسیون در زمان ریاست مجید کیهانی با این مربی قرارداد داشت؛حتی پاداش‌هایش هم مشخص بود اما قبل از اینکه رسولی به مسابقات آسیایی 2018 و شیری به مسابقات آسیایی 2019 بروند، از آنها در دفترخانه رسمی تعهد کتبی گرفته بود که اگر فدراسیون و وزارت‌ورزش برای آنها پاداشی درنظر بگیرند، باید 50درصدش را به مربی بدهند.» 

  سپهرزاد: دروغ می‌گویند
بعد از ابطال انتخابات فدراسیون دوومیدانی که روزهای آخر سال برگزار شد، مهدی مبینی سرپرست فدراسیون شد. تعویق المپیک و بودجه خالی فدراسیون دلیلی شد تا او اعلام کند قرارداد همه مربیان خارجی تمدید نمی‌شود. با تمدید نشدن قرارداد کول‌نوچنکو، رسولی هم باید به ایران بازمی‌گشت و با مربیان داخلی کار می‌کرد. هرچند گفته می‌شود رسولی برای ماندن در بلاروس از چند‌ماه پیش برنامه‌ریزی کرده بود اما بعضی‌ها لغو قرارداد مربی‌اش را با ماندن او در بلاروس بی‌ربط نمی‌دانند؛ اینکه رسولی نمی‌خواهد با مربیان داخلی کار کند.
سپهرزاد این اتهامات را از خودش رد می‌کند. او به همشهری می‌‌گوید: « دروغ می‌گویند. من هیچ‌وقت هیچ‌کسی را به دفترخانه نبرده‌ام که تعهد بگیرم. اگر حسین ایران نیست، پدرش هست! اگر مستنداتی هست ارائه کنند. آنها سندی ندارند که نشان بدهد من هزار تومان از آنها گرفته‌ام اما من اسنادی دارم که نشان می‌دهد بیشترین حمایت را از حسین کرده‌ام. من به‌خاطر اینکه حسین به مسابقات آسیایی برود، جلوی فدراسیون ایستادم. حسین رسولی هیچ‌وقت ورزشکار مورد علاقه فدراسیون نبود.» 
فدراسیون کیهانی با سپهرزاد قطع همکاری کرد. گفته می‌شود همین تعهد کتبی که او از دو ورزشکارش گرفته بود دلیل این قطع همکاری بود اما سپهرزاد دلیل دیگری را برای این موضوع می‌آورد: «من به شرایط اردویی ورزشکارانم اعتراض کردم. به کیهانی گفتم حدادی نفر اول است و شیری نفر دوم، نباید شرایط اردویی آنها خیلی با هم متفاوت و بهترین غذایی که شیری در اردو می‌خورد استانبولی باشد. من به‌خاطر حمایت از آنها به فدراسیون معترض شدم. اینکه چرا امکانات و مسابقات خوبی برای آنها درنظر نمی‌گیرند. به آنها هم گفتم که با این شرایط به جایی نمی‌رسیم.» 
بعد از فدراسیون کیهانی، فدراسیون عرب هم با سپهرزاد کار نکرد. حتی شاگردانش در مصاحبه با سایت فدراسیون علیه او موضع گرفته بودند. سپهرزاد معتقد است که بعضی‌ها در فدراسیون ورزشکارانش را علیه او تحریک کرده بودند: «به آنها گفته بودند اگر دیگر حرف سپهرزاد را نزنید شما را به خارج می‌فرستیم.» 
سپهرزاد هم ایراد اصلی را به فدراسیون می‌گیرد که چرا آنها 2ورزشکار را بدون هیچ نظارتی به کشور دیگر اعزام کرده‌اند: «سال‌هاست که در دوومیدانی این اتفاق می‌افتد. چرا باید پول را به‌دست ورزشکار بدهند و آنها بدون نظارت برای تمرین بروند؟» 
رسولی برای ازدواج در بلاروس مانده و سپهرزاد می‌گوید این موضوع جدیدی نیست: «نزدیک 4 ‌ماه است که با این دختر آشنا شده.» نظر خیلی‌ها این است که این ازدواج برای تغییر تابعیت است. سپهرزاد می‌گوید: 
«این برنامه را مربی او برایش چیده. اگر هر مربی‌ای در بلاروس یک ورزشکار نیمه حرفه‌ای داشته باشد، فدراسیون به او حقوق و جای تمرین می‌دهد و غذایش را هم تامین می‌کند.» حضور احسان حدادی و بهنام شیری 
2 پرتابگر دیسک ایران این فرصت را به رسولی نمی‌دهد که مورد توجه باشد و برایش هزینه‌ کنند. رسولی با این ازدواج می‌تواند تابعیت بلاروس را بگیرد. قد 2متری و دست‌های کشیده‌اش او را به‌عنوان یکی از استعدادهای پرتاب دیسک  معرفی کرده؛ استعدادی که قهرمانی جوانان آسیا را هم دارد. مربیان بلاروس ترجیح می‌دهند رسولی با نام آنها در سطح جهانی مطرح شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید