• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 24 خرداد 1399
کد مطلب : 102504
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZEBp
+
-

سیاتل در دست معترضان

محله مرکزی شهر سیاتل برای پنجمین روز، بدون حضور پلیس و از سوی معترضان اداره می‌شود

گزارش
سیاتل در دست معترضان


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

خارج شدن کنترل یکی از مناطق مرکزی شهر سیاتل در شمال غرب آمریکا از دست پلیس و افتادن آن به‌دست معترضان، شرایطی بی‌سابقه‌ را رقم زده و به رویارویی مسئولان شهری و ایالتی با دونالد ترامپ منجر شده است.
2هفته از آغاز اعتراض‌های خیابانی در آمریکا می‌گذرد و بسیاری از شهرهای این کشور همچنان ناآرام است اما وضعیت در سیاتل طی روزهای اخیر به‌گونه‌ای پیش رفته که شبیه هیچ‌یک از دیگر شهرهای آمریکا نیست. اعتراض‌ها در این شهر نیز با زد و خورد شدید میان نیروهای پلیس و مردم همراه بود اما معترضان از هفته گذشته، منطقه‌ای از مرکز شهر را به کنترل خود در آوردند و آن را «منطقه خودمختار کپیتال هیل» نامیدند؛ منطقه‌ای که به گفته آنها عاری از تمامی قوانین و احساسات نژادپرستانه است.
رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در یک رشته پست توییتری، معترضانی که کنترل این منطقه را در دست گرفته‌اند، «تروریست‌های دمکرات» خواند و از فرماندار ایالت و شهردار این شهر خواست «فورا» کنترل اوضاع را به‌دست بگیرند. ترامپ تهدید کرد اگر آنها نتوانند شرایط را تحت کنترل خود در آورند، او در جایگاه رئیس‌جمهور نیروهای نظامی فدرال را وارد عمل خواهد کرد.
سیاتل پرجمعیت‌ترین شهر ایالت واشنگتن است و تحت مدیریت دمکرات‌ها اداره می‌شود. ترامپ سعی کرده اتفاق بی‌سابقه این شهر را به مدیریت دمکرات‌ها در این منطقه نسبت دهد. او فرماندار این ایالت یعنی جی اینسلی را هم مورد خطاب قرار داد و گفت که در شرایطی که تروریست‌ها شهر را اشغال کرده‌اند، اینسلی «مثل احمق‌ها» نظاره‌گر ماجرا بوده است.
فرماندار هم سخنان ترامپ را بی‌پاسخ نگذاشت. جی اینسلی در پستی توییتری نوشت:‌ «فردی که خود کاملا ناتوان از مدیریت است، نباید در مسائل ایالت واشنگتن دخالت کند.» او همچنین تأکید کرد که اجازه نمی‌دهد کاخ سفید مردم ایالت واشنگتن را تهدید نظامی کند. جنی دورکان، شهردار سیاتل نیز در یک پست توییتری ضمن دفاع از حق مردم برای اعتراض، از ترامپ خواست اجازه دهد ساکنان این شهر سلامت بمانند. او تهدید ترامپ برای «لشگرکشی» به سیاتل را غیرقانونی خواند و خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «شما به سنگرت برگرد.»

محله‌ای برای اعتراض
وضعیت شهر سیاتل بعد از آغاز اعتراض‌ها به تبعیض نژادی در آمریکا، همچون دیگر شهرهای این کشور بود اما از هفته گذشته، مسئولان این شهر و مقام‌های ایالتی رفته رفته رویکردی تازه در پیش گرفتند. طبق گزارش رسانه‌های محلی، در این شهر نیز همچون دیگر نقاط آمریکا، شهردار مقررات منع رفت‌و‌آمد اعلام کرد و نیروهای گارد ملی نیز برای کمک به پلیس از سوی فرماندار به خیابان‌ها اعزام شدند. مرکز درگیری‌ها اغلب در خیابان‌های اطراف مقر پلیس در مرکز شهر بود. معترضان در درگیری‌ با نیروهای پلیس، از بمب‌های دست‌ساز استفاده می‌کردند. شمار زیادی از خودروهای پلیس به آتش کشیده شد و بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌ها غارت شدند. پلیس نیز برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و گلوله پلاستیکی استفاده کرده و تعداد زیادی از آنها را دستگیر کرد.
استفاده بی‌حد و مرز پلیس از زور برای کنترل خیابان‌ها، اعتراض اعضای شورای شهر سیاتل را به‌دنبال داشت؛ موضوعی که باعث شد شهردار روز دوشنبه گذشته دستور تخلیه مقر پلیس و دور شدن نیروهای امنیتی از مرکز شهر را صادر کند. طبق دستور خانم دورکان، نیروهای پلیس قبل از تخلیه، تمامی موانع اطراف مقر خود را برچیدند و پنجره‌ها و در ورودی را با چوب پوشاندند. از آن روز، درگیری‌ها جای خود را به تجمع‌های مسالمت‌آمیز داده است و معترضان خود کنترل اوضاع را در این منطقه به‌دست گرفته‌اند.
این نخستین بار طی 100سال گذشته است که یک زن شهردار سیاتل می‌شود و تصمیم‌های جدید جنی دورکان اکنون به کانون توجه رسانه‌ها در آمریکا تبدیل شده است. دورکان تأکید کرده است که با توجه به ضرورت شنیده شدن صدای معترضان چنین تصمیمی گرفته و اجازه نمی‌دهد نیروهای امنیتی برای بازپس‌گیری کنترل اوضاع در مرکز سیاتل، به این محدوده حمله کنند. او با اشاره به سخنان تهدیدآمیز ترامپ نیز گفته است: «چیزی که رئیس‌جمهور هیچ‌گاه درک نمی‌کند این است که شنیدن صدای جامعه نشانه ضعف نیست، بلکه نشانه قدرت است.»
یکی از مخالفان تصمیم شهردار سیاتل، رئیس پلیس این شهر است که از قضا او نیز یک زن است. کارمن بست که خود سیاهپوست است، تصمیم شهردار سفیدپوست سیاتل را زیر سؤال برده و اعلام کرده که در تصمیم‌گیری در مورد تخلیه مقر پلیس و سپردن کنترل محدوده مرکزی شهر به مخالفان، دخالتی نداشته است. کارمن بست در ویدئویی که روز پنجشنبه منتشر کرد، خطاب به نیروهای پلیس، این تصمیم را «توهین» به آنها دانست. او گفت که نیروهای پلیس چندین روز در مقابل معترضان مقاومت کرده‌ بودند اما تصمیم مسئولان شهری باعث شد تا مقرشان را تخلیه کنند. در روزهای گذشته، تقابل این دو زن به یک پای وقایع سیاتل تبدیل شده است. خانم شهردار به‌دنبال آرام کردن فضا و یافتن راهی است تا معترضان بتوانند خواسته‌هایشان را بیان کنند؛ خانم رئیس‌پلیس به‌دنبال راهی است تا از نیروهای پلیس اعاده حیثیت کند و نیروهایش بار دیگر وارد مقر خود شوند.



مکث
روایتی از منطقه خودمختار سیاتل





روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی، وضعیت محدوده مرکزی شهر سیاتل که کنترل آن طی 5روز گذشته در دست معترضان بوده و از سوی آنها اداره می‌شده را روایت کرده است. به نوشته این روزنامه، این محله همیشه به‌عنوان مرکز فرهنگ و هنر سیاتل شناخته می‌شده است. معترضان اکنون به جای نیروهای پلیس، تمامی خیابان‌های ورودی به این محدوده را با موانعی بسته‌اند. روی بنری در سردر مقر پلیس نوشته شده است: «این ملک، متعلق به مردم سیاتل است.» در هر گوشه‌ای از خیابان‌های این محدوده، اتفاقی در جریان است؛ در گوشه‌ای فردی سخنرانی می‌کند و جماعتی گردش جمع شده‌اند، در گوشه‌ای دیگر چند نفر موسیقی خیابانی اجرا می‌کنند و در گوشه‌ای هم عده‌ای مشغول شعرخوانی هستند. شب‌ها هم در یکی از چهار‌راه‌های اصلی این محدوده، فیلم‌های ضد‌نژادپرستی نمایش داده می‌شود. کارگران شهرداری به دستور خانم شهردار، توالت‌‌های سیار در این منطقه نصب کرده‌اند تا مردمی که هر روز برای تجمع و شنیدن سخنرانی‌ها و حضور در وضعیت فستیوال‌گونه خیابان‌ها به این محله تردد می‌کنند با مشکل روبه‌رو نشوند. رئیس اداره آتش‌نشانی هم روز چهارشنبه به این منطقه رفته تا از نزدیک وضعیت ایمنی ساختمان‌ها را بررسی کند و با مردم گپ بزند. در منطقه خودمختار سیاتل، تناقض و اختلاف نظر هم دیده می‌شود. در یکی از خیابان‌ها عده‌‌ای در اعتراض به کاپیتالیسم، خوراکی‌‌های خود را در سبد‌هایی قرار داده‌اند تا دیگران به رایگان استفاده کنند. چند متر آن‌طرف‌تر اما دستفروشی در چارچوب مناسبات سرمایه‌داری، ساندویچ هات‌داگ می‌فروشد و در برابر هر ساندویچ، 6دلار آمریکا می‌گیرد. عده‌ای نگران یورش ناگهانی نیروهای پلیس برای بازپس‌گیری مقر خود هستند و عده‌ای دیگر مطمئن از کنترل خود بر اوضاع، می‌گو‌یند تا زمانی که خواسته‌هایشان عملی نشود، همین وضعیت ادامه دارد. روی یکی از دیوارها، فهرست 3بندی خواسته‌های معترضان چسبانده شده است: برچیدن اداره پلیس، رسیدگی به مشکلات بهداشت و سلامت مردم سیاتل و آزادی معترضان بازداشت‌ شده. روی دیوار دیگری، یک فهرست 5بندی چسبانده شده است. گروهی دیگر هم در توییتر، یک فهرست 30بندی منتشر کرده‌اند. برخی از معترضان اما همچنان معتقدند خواسته‌ها باید حول حذف نژادپرستی از سیستم اداره جامعه در آمریکا باشد. منطقه خودمختار سیاتل، هرچه هست، متفاوت از روزها و شب‌هایی است که بوی دود و گاز اشک‌آور فضای تمام خیابان‌ها را پر کرده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید