• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 24 خرداد 1399
کد مطلب : 102463
+
-

در جست‌وجوی پاک‌ترین هوای زمین

شهرهای جهان همه از آلودگی هوا با مقیاس‌های مختلف رنج می‌برند اما جایی در زمین وجود دارد که هوایی پاک مثل بهشت دارد

در جست‌وجوی پاک‌ترین هوای زمین

دانشمندان براساس تحقیقات جدید خود می‌گویند پاک‌ترین هوای جهان را که عاری از هرگونه ذرات آلاینده ناشی از فعالیت‌های انسانی است در اقیانوس جنوبی واقع در قطب جنوب شناسایی کرده‌اند.
به گزارش سی تی وی نیوز، محققان دانشگاه ایالتی کلرادو در یک مطالعه که در نوع خود نخستین است، در مورد ترکیب ذرات ریز معلق در هوای اقیانوس جنوبی، به منطقه‌ای جوی برخوردند که دور از شر فعالیت‌های انسانی عاری از هرگونه آلودگی باقی مانده است.
آب و هوا و اقلیم مناطق مختلف، بسیار به یکدیگر مربوط هستند و این عوامل بخشی از جهان را به منطقه‌ای دیگر متصل می‌کند. با تغییر سریع آب و هوا به واسطه فعالیت‌های انسانی، دانشمندان و محققان در تلاش هستند تا گوشه‌ای از زمین را بیابند که تحت‌تأثیر انسان نیست. با این حال پروفسور سونیا کریدنویس و تیم او گمان می‌کنند که هوا روی اقیانوس جنوبی کمترین آسیب را از آلودگی‌های تولید شده توسط انسان داشته است. محققان دریافته‌اند که هوای لایه مرزی که ابرهای پایینی را از طریق اقیانوس جنوبی تغذیه می‌کند، عاری از ذرات معلق در هوای تولید شده از فعالیت‌های انسانی است؛ ذراتی که زاییده دود سوخت‌های فسیلی، کاشت محصولات زراعی خاص، تولید کودهای شیمیایی و دفع فاضلاب یا مواد منتقل شده از سایر کشورهای سراسر جهان به‌حساب می‌آیند.
آلودگی هوا به واسطه ذرات معلق ناشی از ذرات جامد و مایع گازها به‌وجود می‌آید و شهرهای بزرگ و صنعتی را می‌بلعد. 

باکتری برای تشخیص
محققان تصمیم گرفتند با استفاده از باکتری‌های موجود در هوا به‌عنوان یک ابزار تشخیصی برای استنباط خواص فضای پایینی بررسی کنند چه چیزی در هوا وجود دارد و از کجا می‌آید.
توماس هیل، دانشمند محقق و نویسنده این مقاله می‌گوید: ذرات معلق در هوا که خصوصیات ابرهای اقیانوس جنوبی را کنترل می‌کنند به‌شدت با فرایندهای بیولوژیک اقیانوس مرتبط هستند و به‌نظر می‌رسد قطب جنوب به‌واسطه پراکندگی میکروارگانیسم‌ها و رسوب مواد مغذی از قاره جنوبی جدا شده است.
به اعتقاد هیل به‌طور کلی این موضوع نشان می‌دهد که اقیانوس جنوبی یکی از معدود مکان‌های روی کره زمین است که بسیار کم تحت‌تأثیر فعالیت‌های انسانی قرار گرفته است. دانشمندان و نویسندگان این تحقیق، نمونه هوای این نقطه را در سطح مرز دریایی - بخشی از جو که ارتباط مستقیمی با اقیانوس دارد - درحالی‌که در یک قایق تحقیقاتی از لبه‌های یخی قطب جنوب به سمت تاسمانی در استرالیا در حرکت بودند ذخیره کرده‌اند.
سپس دانشمندان ترکیب میکروب‌های موجود در هوا را که در اتمسفر موجود است و اغلب هزاران کیلومتر توسط باد پراکنده می‌شوند مورد بررسی قرار دادند. خوان اتاک دانشمند و نویسنده نخست این مقاله، با استفاده از توالی DNA و منبع ردیابی و برگشت مسیر باد دریافت که منشأ میکروب‌ها از اقیانوس بوده‌اند.
محققان از ترکیب باکتریایی میکروب‌ها نتیجه گرفتند که ذرات معلق در هوا از جرم سرزمین‌های دوردست و فعالیت‌های انسانی مانند آلودگی یا انتشار خاک ناشی از تغییر کاربری زمین به سمت جنوب و هوای این منطقه پرواز نکرده است. دانشمندان کلرادو می‌گویند که این نتایج، تفاوت چشمگیری با سایر مطالعات اقیانوسی، هم در نیمکره‌شمالی و هم در نیمه گرمسیری نشان می‌دهد و به این ترتیب دریافتند که بیشتر میکروب‌ها از قاره‌های بالا دست می‌آیند.
در این تحقیق که چندی پیش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، دانشمندان این منطقه را واقعا بکر توصیف کردند. آلودگی هوا هم‌اکنون یک بحران جهانی بهداشت عمومی است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه 7میلیون نفر بر اثر این معضل از دنیا می‌روند. مطالعات نشان داده است که آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه را افزایش می‌دهد.
سازمان بهداشت و درمان می‌گوید: بیش از 80درصد افرادی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند تحت‌تأثیر آلودگی هوا و در معرض سطح کیفیت هوایی هستند که از حد معین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تجاوز می‌کند. در این میان کشورهایی با درآمد متوسط ​​و بیشتر از متوسط ​​از بالاترین میزان مواجهه با این معضل رنج می‌برند.
با این حال همانطور که مطالعات نشان داده است، آلودگی هوا می‌تواند از مرزهای جغرافیایی عبور کند و با منشأیی صدها کیلومتر از محل زندگی به مردم صدمه وارد کند.

جدایی قطب جنوب از قاره‌جنوبی
ذرات معلق در هوا که خصوصیات ابرهای اقیانوس جنوبی را کنترل می‌کنند به‌شدت با فرایندهای بیولوژیک اقیانوس مرتبط هستند و به‌نظر می‌رسد قطب جنوب به واسطه پراکندگی میکروارگانیسم‌ها و رسوب مواد مغذی از قاره جنوبی جدا شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید