• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183212
+
-

۲۰۰تکلیف قانون هوای پاک بر زمین مانده است

سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان تهران اعلام کرد: بارگذاری جمعیت و وسایل نقلیه بیش از ظرفیت تهران است و تاکنون از ۲۲۰تکلیف مشخص شده برای اجرای قانون هوای پاک ۲۰تکلیف اجرا شده و مابقی تکالیف بر زمین مانده است.
علیرضا مزینانی که با موضوع هفته ملی هوای پاک در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، گفت: استان تهران شرایط ویژه‌ای به لحاظ جغرافیایی و توپوگرافی دارد. شمال تهران رشته کوه البرز و جنوب تهران مناطق کویری است و تلاقی بین دو آب و هوا تهران را تبدیل به یک بشقاب کرده است که اتمسفر هوایی آن باید در جریان باشد. در چنین شرایطی وارونگی دما نیز وضعیت خاصی را ایجاد می‌کند و وسایل نقلیه هم مشکلات خاص خود را برای هوای تهران دارند.
به‌گزارش ایسنا، مزینانی اعلام کرد: قانون هوای پاک به‌علت تخصصی بودن این موضوع نوشته شد تا تکالیف و وظایف دستگاه‌ها به‌روشنی مشخص باشد. این قانون در سال۱۳۹۶ مصوب و ابلاغ شد و در آن وظایف ۲۲دستگاه مشخص شد. در سطح استان تهران نیز ۱۶دستگاه به‌طور مستقیم وظایفی برای داشتن هوای پاک دارند. از سال۹۶ تاکنون نیز بودجه اختصاصی برای اجرای قانون هوای پاک مشخص نشده بود. وظایف دستگاه نیز مشخص بود اما انجام یا عدم‌انجام تکالیف مشخص نبود.
مزینانی افزود: اکنون در لایحه بودجه۱۴۰۲، بودجه‌ای اختصاصی برای قانون هوای پاک به مقدار ۱۰۷هزار میلیارد تومان به اضافه ۳میلیارد دلار درنظر گرفته شده است.
سرپرست حفاظت محیط‌زیست استان تهران بااشاره به وظیفه محیط‌زیست در قانون هوای پاک گفت: وظیفه محیط‌زیست نوشتن آیین‌نامه‌ها به اضافه طراحی سامانه‌ای برای بارگذاری تکالیف مشخص شده سایر دستگاه‌ها است اما متأسفانه اقدام خاص و قابل توجهی به نسبت وظایف دستگاه‌ها انجام نشده بود.
به‌گفته وی سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره کل محیط‌زیست تهران وظیفه دارند درباره قانون هوای پاک به بازرسی کل کشور یعنی قوه قضاییه و دیوان محاسبات گزارش ارائه دهند. در گزارش‌های ارسال شده ترک فعل‌ها مشخص و در دست بررسی است. وی افزود: در استان تهران نزدیک ۱۷هزار واحد صنعتی وجود دارد و بارگذاری جمعیتی این استان بیش از ظرفیت است. حدود ۱۲میلیون جمعیت استان تهران است و نزدیک به ۲میلیون خودروی فرسوده و بین 2 تا 2میلیون‌و۵۰۰هزار موتورسیکلت فرسوده تردد می‌کنند. تمامی این موارد باید با درنظر گرفتن ظرفیت تهران باشند اما نیست. ۱۵میلیون خودرو و ۱۲میلیون موتورسیکلت نیز در تمام کشور تردد دارند. وی باتوجه به اقدامات لازم برای اجرای قانون هوای پاک افزود: وزارت نفت باید به تکالیف خود عمل کنند. این وزارتخانه باید طرح «کهاب» را اجرا می‌کرد که مربوط به کنترل بخارات بنزین است. ولی تاکنون این اقدام انجام نشده است. از سال۹۶ دو نوبت طرح کهاب برای وزارت نفت تمدید شد و تاکنون باید اجرایی می‌شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید