• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 22 خرداد 1399
کد مطلب : 102415
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ADmBz
+
-

مرکز پژوهش‌های مجلس خواستار شد

هدایت نقدینگی به تولید از کانال بورس

مرکز پژوهش‌های مجلس باتوجه به هجوم نقدینگی به بازار سهام از سیاستگذاران بازار سرمایه خواست با اجرای سلسله تدابیری نخست از فرصت به‌وجود آمده استفاده کنند و توان مالی شرکت‌ها را افزایش دهند تا تولید واقعی اقتصاد افزایش یابد و سپس نقدینگی را با استفاده از راهکارهایی مدیریت کنند.
به گزارش همشهری، هجوم نقدینگی به بازار سرمایه منجر به رشد شتابان شاخص‌ها شده است. شدت ورود پول‌های جدید به حدی است که براساس تازه‌ترین اطلاعات روزانه 1500میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود. این موضوع منجر شده است که فرصت‌های بی‌نظیری پیش روی بازار سرمایه ایجاد شود. اکنون این پرسش ایجاد شده است که هجوم نقدینگی به بورس چه فوایدی برای اقتصاد دارد؟
اقتصاددانان معتقدند سیاستگذاران بازار سرمایه باید از این پتانسیل استفاده و منابع عظیم مالی که در حال ورود به بورس است را صرف افزایش توان مالی شرکت‌ها کند تا از این طریق میزان تولید شرکت‌ها و همینطور تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. انتقاد تحلیل‌گران این است که چنانچه این منابع فقط صرف خریدوفروش سهام شود اثر اقتصادی ماندگاری بر جای نخواهد گذاشت. همه اینها در حالی است که اقتصاد ایران چند سالی است  با رکود تورمی مواجه است و اغلب شرکت‌ها حتی با کسری وجوه در گردش مواجهند بنابراین ضروری است که سیاست‌هایی از سوی مسئولان بازار سرمایه درنظر گرفته شود تا  نقدینگی عظیم در بورس صرف تأمین مالی شرکت‌های بورس شود تا این شرکت‌ها بتوانند تولیدشان را افزایش دهند و همگام با افزایش تولید چرخ اقتصاد هم بهتر بگردد و تولید ناخالص داخلی هم رشد کند.

هدایت نقدینگی به سمت تولید
مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی خواستار آن شد که با عرضه سهام شرکت‌ها در بازار اولیه، افزایش سرمایه از روش صرف سهام یا از محل آورده نقدی سهامداران و انتشار صکوک، نقدینگی موجود در بورس به سمت تولید هدایت شود. به‌زعم مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به ورود گسترده نقدینگی و افزایش قابل‌توجه تقاضا برای خرید سهام، افزایش سرمایه از روش صرف سهام یا از محل آورده نقدی سهامداران  یا عرضه عمومی اولیه سهام هم باعث افزایش عرضه سهام و متعادل‌تر شدن شرایط بازار می‌شود و هم منابع جدید مالی به بنگاه تزریق می‌کند و بنگاه توان توسعه فعالیت‌ها را به‌دست خواهد آورد. اجرای این پیشنهاد به‌طور خاص درمورد بانک‌های خصوصی و بانک‌های واگذار شده در قالب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 که دچار ناترازی و زیان انباشته جدی هستند، ضرورت دوچندان دارد. با توجه به اینکه این نوع افزایش سرمایه هم منجر به ورود نقدینگی جدید به بانک می‌شود و هم زیان انباشته بانک را کاهش می‌دهد، توان اعطای تسهیلات بانک نیز افزایش خواهد یافت و تأثیر مثبت مجدد بر بخش واقعی اقتصادخواهد داشت. همچنین ضروری است معافیت‌های مالیاتی نیز برای تشویق بنگاه‌ها درنظر گرفته شود.

مدیریت نقدینگی
مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین خواستار آن شده است که برای ایجاد تعادل در بازار سهام، نقدینگی وارد شده به بورس با اجرای سلسله تدابیری مدیریت شود.
آنطور که بازوی تحقیقاتی مجلس پیشنهاد کرده است برای مدیریت این نقدینگی باید هر چه سریع‌تر سهام شرکت‌های بیشتری در بورس عرضه شود و همینطور میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها افزایش یابد. همچنین سازمان بورس باید دقت کند که شرکت‌ها قواعد و الزامات مربوط به سهام شناور آزاد را رعایت کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین پیشنهاد کرده است عرضه‌های اولیه افزایش یابد و باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های فهرست شده در بورس و فرابورس هم عرضه شوند. ضمن اینکه لازم است شرکت‌های بورس که خود زیرمجموعه یک شرکت هستند اما سهام شرکت اصلی خود را خریداری کرده‌اند، سهام شرکت اصلی را در بورس بفروشند. مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده است برای اینکه شرکت‌ها ملزم شوند تا سهام شرکت‌های اصلی را بفروشند باید تنبیه‌های مالیاتی درنظر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید