• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102239
+
-

سقوط مهم‌ترین پایگاه نظامی امارات در آفریقا

آفریقا
سقوط مهم‌ترین پایگاه نظامی امارات در آفریقا


طی 48ساعت گذشته و با چرخش اساسی موازنه قوا در لیبی، بسیاری از پایگاه‌های نظامی در مناطق مرکزی این کشور به کنترل دولت وفاق (مورد حمایت ترکیه) درآمده است، روندی که به‌نظر می‌رسد با عقب‌نشینی‌های گسترده شبه‌نظامیان تحت امر ژنرال حفتر، همچنان طی روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. 
در این میان اما پایگاه هوایی الجفره به‌دلیل موقعیت استراتژیک و نقشی که در جنگ داخلی لیبی داشته، نسبت به سایر پایگاه‌های آزاد شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این پایگاه مجهز هوایی در حد فاصل مساوی نسبت به غرب و شرق لیبی قرار دارد و به گفته مامون ابونوار، افسر سابق نیروی هوایی اردن، «هر قدرتی که بر این پایگاه سیطره داشته باشد، حرف آخر را در آسمان لیبی می‌زند». براساس گزارش فرانس 24عربی، پایگاه الجفره از سال 2015 و همزمان با پیشروی‌های نظامی حفتر به سوی طرابلس، عملا به مرکز فرماندهی نظامی امارات در لیبی تبدیل شد. بسیاری از تسلیحات و مخصوصا پهپادهای پیشرفته‌ای که توسط امارات در اختیار شبه نظامیان حفتر قرار می‌گرفت در این پایگاه مستقر می‌شد. همچنین به گفته این شبکه، اتاق عملیات نظامی امارات در جنگ لیبی نیز در همین پایگاه تشکیل شده بود.
از سوی دیگر پایگاه هوایی الجفره به مرکزی برای تجمیع نیروهای خارجی تبدیل شده بود که برای حمایت از حفتر در نبرد طرابلس مشارکت داشتند؛ از سربازان سودانی گرفته تا کماندوهای روسی شرکت واگنر و... علاوه بر این، خبرگزاری ترکی آناتولی نیز در سال گذشته مدعی شد سامانه موشکی روسی پانستیر که توسط امارات برای مقابله با حملات پهپادهای ترکیه خریداری شده بود در همین پایگاه هوایی مستقر شده است. شبکه الجزیره پیش از این، «الجفره» را پایگاهی برای توسعه نفوذ نظامی امارات در آفریقا توصیف کرده بود؛ حالا اما این پایگاه به تهدیدی برای متحدان امارات در لیبی تبدیل شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید