• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102237
+
-

اولین پیروزی سیاهان

درپی اعترا‌ض‌های سراسری علیه نژادپرستی در آمریکا، شورای شهر مینیاپلیس، پلیس این شهر را منحل کرد و شهردار نیویورک از کاهش شدید بودجه پلیس خبر داد

گزارش
اولین پیروزی سیاهان


جواد نصرتی ـ خبرنگار

جنبش اعتراضی علیه نژادپرستی در آمریکا بعد از 2 هفته نخستین میوه اعتراض‌های مدنی سراسری خود را چید؛ شورای شهر مینیاپلیس، جایی که اعتراض‌ها در آن شروع شد، به انحلال نیروی پلیس این شهر رأی و شهردار نیویورک هم از کاهش بودجه پلیس این شهر به‌نفع فعالیت‌های اجتماعی خبر داد.
فراتر از این 2شهر، دمکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا هم به فکر قوانینی هستند که هدف آن مقابله باخشونت پلیس و نابرابری نژادی در سراسر آمریکاست.
اعتراض‌های سراسری به نژادپرستی بعد از قتل بی‌رحمانه جورج فلوید توسط یک افسر پلیس در مینیاپلیس کلید خورد. این مرد سیاهپوست بعد از آن درگذشت که افسر پلیس، برای نزدیک به 9دقیقه زانویش را روی گردن او قرار داده بود. درک چاوین بعد از قتل فلوید، به قتل درجه 2متهم   و دیروز در نخستین جلسه دادگاه خود حاضر شد. افسران پلیس دیگری هم که در صحنه قتل فلوید حضور داشتند با اتهام معاونت در قتل درجه2 مواجه هستند. همه این افراد اخراج شده‌اند.
بعد از مرگ فلوید، اعتراض‌ها در مینیاپلیس بالا گرفت و به سراسر آمریکا رسید. 2 هفته بعد از شروع اعتراض‌ها، شورای شهر مینیاپلیس رأی به انحلال نیروی پلیس محلی و تشکیل یک مدل جدید برای تامین امنیت عمومی در این شهر داد. 9نفر از 13عضو شورای شهر مینیاپلیس در حالی به این قانون رأی دادند که جیکوب فری شهردار این شهر پیش از آن با انحلال نیروی پلیس مخالفت کرده بود. فعالان برابری نژادی، تصویب این قانون را  نقطه عطفی در راه مبارزه برای کسب برابری نژادی خوانده‌اند.
کاهش بودجه پلیس، اصلاحات در ساختار و چگونگی برخورد سازمانی با متهمان، یکی از درخواست‌های اصلی معترضان در شهرهای مختلف بوده است. در نیویورک، جایی که در کنار مینیاپلیس یکی از خشونت‌بارترین اعتراض‌ها را داشته هم خواسته معترضان به ثمر نشسته و بیل دو بلازیو، شهردار   از اصلاحات عمیق در نیروی پلیس این شهر و کاهش بودجه آن خبر داده است. به گزارش سی‌بی‌اس، بلازیو درباره اعتراض‌ها و هدف معترضان گفته است: «مردم به‌خاطر اینکه فقط اعتراض کرده باشند به خیابان‌ها نمی‌ریزند. آنها اعتراض می‌کنند تا دستاوردهایی داشته باشند و تغییراتی ایجاد کنند. ما می‌خواهیم این تغییرها را به آنها بدهیم.»
بلازیو گفته است که بخشی از این اصلاحات، کاهش بودجه پلیس و اختصاص آن به خدمات اجتماعی و خدمات مربوط به نوجوانان است. همچنین قرار است اعمال قانون در خیابان‌ها از پلیس نیویورک گرفته شود و به یک آژانس غیرنظامی سپرده شود. قرار است از هر محله هم یک سفیر به‌عنوان رابط افسران و شهروندان در نیروی پلیس به‌کار گرفته شود.
نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا اما در طرحی فراگیرتر، دیروز تلاش برای اصلاحات اساسی  نیروی پلیس را در سراسر این کشور شروع کردند. به گزارش رویترز، در بسته اصلاحی پیشنهادی نمایندگان دمکرات که دیروز مطرح شد، طیف وسیعی از اصلاحات پیشنهاد شده است. برخی از این اصلاحات، استفاده از دوربین برای ثبت برخورد تک‌تک افراد پلیس با متهمان، بازبینی مصونیت قضایی نیروهای پلیس، و بررسی اقدامات پلیس توسط نهادهای غیرنظامی است. نمایندگان دمکرات همچنین پیشنهاد کرده‌اند که استفاد پلیس از تاکتیک‌های ویژه‌ و خطرناکی مانند فشار به گردن متهمان ممنوع شود. منتقدان معتقدند درخواست اصلی معترضان، یعنی کاهش بودجه پلیس، در این بسته اصلاحی مدنظر قرار نگرفته است. با این حال تحلیل‌گران می‌گویند که همین بسته اصلاحی هم باعث ایجاد بحث‌های داغ حزبی خواهد شد.



مکث
اعتراض جهانی به نژادپرستی




اعتراض‌های سراسری برای برابری نژادی در آمریکا، اقیانوس اطلس را پیمود. اروپا در روزهای اخیر شاهد اعتراض‌های سراسری در بسیاری از شهرهایش بود. به‌گزارش یورونیوز، مردم در بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، دانمارک، فرانسه و مجارستان به نشانه همبستگی در اعتراض به نژادپرستی به خیابان‌ها ریختند و تظاهرات کردند. مردم در استرالیا، کره‌جنوبی و تایلند هم به نژادپرستی اعتراض کردند و از راه دور به جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» آمریکا پیوستند. در اروپا، لندن شاهد حضور عظیم مردم در تظاهرات بود. در بریستول، مردم معترض مجسمه یک تاجر برده در قرن‌های پیش را از جا کندند و داخل آب انداختند. مقصد معترضان در پایتخت‌های انگلیس و ایتالیا، سفارت آمریکا در این کشورها بود و مردم مقابل آنها تجمع کردند. این تظاهرات عموما مسالمت‌آمیز بودند اما در لندن مردم و پلیس در مواردی به زد و خورد پرداختند. در پاریس، مردم ممنوعیت تجمع را زیرپا گذاشتند و به خیابان‌ها آمدند. پلیس به‌خاطر جلوگیری از انتشار ویروس کرونا برگزاری اعتراض را ممنوع کرده است. در ایتالیا هزاران نفر در رم در سکوت به نشانه همبستگی با قربانیان نژادپرستی زانو زدند و در میلان هم معترضان به خیابان‌ها ریختند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید