• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102217
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Dk03q
+
-

عقب‌نشینی عجیب بورس

دیروز با وجود رشد پرقدرت شاخص بورس در ابتدای صبح، بازار سهام در یک روز عجیب پس از آنکه 13هزارو300واحد رشد کرد از ساعت11 شروع به عقب‌نشینی کرد و 9هزار واحد نزول کرد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اختلال در روند نمایش قیمت‌ها یا ارائه لایحه عایدی سرمایه از سوی مجلس عامل این رویداد بوده است.

پس از چند روز صعود، دیروز شاخص کل بورس تهران بار دیگر معاملاتش را در ابتدای صبح با روند صعودی آغاز کرد به‌طوری که تا ساعت 10 و 50دقیقه شاخص کل بورس تهران بیش از 13هزارو300واحد رشد کرد و به مرز یک میلیون و 128هزار واحد رسید اما از ساعت11 ناگهان برحجم سفارش‌های فروش اضافه شد و شاخص کل بورس تهران نزدیک به 9هزار واحد عقب‌نشینی کرد. این نزول ناگهانی شائبه‌های زیادی را در بازار ایجاد کرد به‌طوری‌که برخی فعالان بازار معتقد بودند که اختلال در سامانه و هسته معاملات بورس منجر به‌بروز چنین رویدادی شده اما برخی گمانه‌زنی‌ها هم حاکی از آن بود که فروش گسترده سهام عدالت دلیل عقب‌نشینی ناگهانی شاخص بوده است با این حال شواهد اصلی از وضعیت معاملات بورس نشان می‌دهد که ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه‌ توسط نمایندگان مجلس با موردی چون دریافت مالیات پلکانی از سهام موجب نگرانی فعالان از آینده بازار سهام شده است و بروز مشکل در نمایش قیمت‌ها نیز بر شدت نزول اضافه کرده است.
مجلس در لایحه خود پیشنهاد کرده است تملک سهام برای 6‌ماه مشمول20درصد، بیش از 6‌ماه و تا سقف دو سال 10درصد و بیشتر از دو سال مشمول 5درصد مالیات شود این موضوع منجر به نگرانی گسترده سهامداران برای انجام معاملات در بورس شده است. برآورد می‌شود که تصویب این لایحه منجر به خروج نقدینگی عظیمی از بورس به سمت بازار‌های موازی نظیر طلا و ارز شود.طرح مالیات بر عایدی سرمایه هنوز از کمیسیون‌های مرتبط به‌دست هیأت رئیسه نرسیده بنابراین مجلس باید در جلسات بعد کلیت آن را به رأی بگذارد.

بروز یک رویداد عجیب در بورس
دیروز همچنین بروز یک رویداد عجیب هم روی بازار سهام تأثیر منفی برجای گذاشت و حتی بر شدت نزول بورس اضافه کرد.
در مبادلات روز گذشته تابلوی معاملات بورس قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها را به‌طور کامل نزولی یا منفی نشان می‌داد درحالی‌که قیمت معاملات به آن عدد نرسیده بود و قیمت‌هایی که نمایش داده می‌شد واقعی نبود به‌طور مثال در معاملات روز گذشته قیمت سهام یک پالایشگاه در درگاه آماری بازار سرمایه نزولی، همراه با صف فروش نشان داده می‌شد درحالی‌که قیمت سهام این شرکت در هیچ دوره زمانی با نزول مواجه نشد و این موضوع منجر به گمراهی سهامداران شد و روی سهام سایر پالایشگاه‌ها هم اثر منفی بر جای گذاشت. درواقع در مبادلات روزگذشته قیمت‌هایی برای سهام شرکت‌ها نمایش داده می‌شد که واقعا معامله نشده بودند. هنوز در مورد بروز این رویداد عجیب و نادر در بورس اطلاعی در دست نیست اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از وقوع یک رویداد با اهمیت است و به‌نظر نمی‌رسد این مشکل به‌دلیل بروز مشکل در هسته معاملات بورس بوده باشد. در همین رابطه روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: اختلال دیروز در مرحله گشایش رخ داد که طی آن به اشتباه برخی سفارش‌های عرضه که روز یکشنبه و صبح دیروز در حافظه مانده بود با سفارش‌های خرید، تلاقی کرد و موجب انجام معاملات شد به همین دلیل معاملات اول وقت دیروز سهام برخی از شرکت‌ها تأیید نشد.


تداوم روند نزولی قیمت طلا و ارز
روند نزولی قیمت طلا و ارز که از ابتدای هفته آغاز شده است همچنان ادامه دارد به‌طوری که در مبادلات روز گذشته قیمت طلا و اغلب ارز‌ها با نزول مواجه شد. در دادو ستد‌های روز گذشته قیمت هر سکه امامی با 61هزار تومان کاهش به 7میلیون 725هزار تومان و هر سکه بهار آزادی با 50هزار تومان کاهش به 7میلیون تومان رسید. قیمت هر دلار آمریکا هم در صرافی‌های مجاز یک تومان کاهش یافت و به قیمت 16هزارو 935تومان دادوستد شد. با این حال قیمت هر دلار در خرده فروشی‌ها و کف بازار بیش از 17هزار تومان دادوستد می‌شود. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید