• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 آبان 1402
کد مطلب : 207483
+
-

عقب‌نشینی بازارهای طلا و ارز و صعود بورس

نرخ دلار 650تومان و سکه 500هزار تومان نزول کرد

یک روز بعد از صعود پر شتاب بازارها، در مبادلات دیروز بازار طلا و ارز عقب‌نشینی کردند و شاخص بورس هم با رشد مواجه شد.
به‌گزارش همشهری، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه از روز شنبه به رشد قیمت طلا و ارز در بازار آزاد منجر شد به‌طوری که در روز شنبه قیمت هر دلار آمریکا به‌سرعت به محدوده 52هزارو200تومان رسید و قیمت هر سکه نیز با 500هزار تومان افزایش تا مرز 30میلیون تومان پیشروی کرد. به زعم تحلیلگران ترس از تشدید درگیری‌ها در غزه عامل رشد قیمت‌ها در این بازار‌ها بود.
مجید شاکری کارشناس اقتصادی در این‌باره گفت: منابع ارزی بانک مرکزی دست نخورده و تقاضا کنترل شده است، اما واقعیت سیاسی و جنگ در منطقه توانست در حدی که شاهد آن هستیم بر بازار ارز تأثیر بگذارد.

عقب‌نشینی طلا و ارز
دیروز اما یک روز بعد از رشد قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، قیمت هر دلار آمریکا با یک افت محسوس بیش از 1.2درصد نزول کرد و به محدوده 51هزارو400تومان رسید. همگام با کاهش قیمت ارز، قیمت طلا و سکه هم در مبادلات دیروز با کاهش مواجه شده اند. به‌طوری که قیمت سکه طرح جدید با 500هزار تومان کاهش به 29میلیون‌و400هزار تومان و قیمت هر سکه طرح قدیم با 600هزار تومان نزول به 25میلیون ‌و900هزار تومان رسید. قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 1.2درصد افت کرد.
به‌نظر می‌رسد سیاست‌های بازارساز برای کنترل بازار ازجمله دلایل افت قیمت دلار بوده است. هفته پیش احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در این‌باره گفته بود: سیاست ستاد اقتصادی دولت کنترل بازار ارز است.افزایش درآمدهای ناشی از صادرات نفت هم از دلایلی است که بازار باثباتی برای ارز در پیش‌رو داریم و بانک مرکزی هم توانایی کنترل را دارد.
مجید محمدنژاد، کارشناس اقتصادی درباره دلایل ثبات قیمت دلار گفت: این روند متاثر از سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان اضافه کرد: ضمن اینکه بحث مراودات بین‌المللی و سفر‌های مقامات سیاسی و پولی کشورمان به کشور‌های منطقه و آزادسازی پول‌های بلوکه شده نیز می‌تواند همچنان بر بازار سایه بیندازد و منجر به تداوم آرامش و ثبات شود.

صعود بورس
با وجود عقب‌نشینی بازار طلا و ارز وضع در بازار سهام به‌گونه‌ای دیگر بود.در روزشنبه ترس از افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه منجر به نزول سنگین 2.5درصدی بورس شد اما روز گذشته ورق برگشت و شاخص کل بورس تهران توانست بیش از 10هزار واحد رشد کند. این رشد در نهایت به افزایش 41هزار میلیارد تومانی ارزش بازار سهام منجر شد. با این حال به‌نظر می‌رسد سیاستگذاران در حال اجرای همان رویه‌ای هستند که در سایر بازار‌ها در پیش گرفته‌اند. به این معنا که از صعود قیمت‌ها در بازار طلا و ارز و از نزول قیمت‌ها در بورس جلوگیری می‌شود.
آمارها نشان می‌دهد بخش عمده رشد شاخص بورس در مبادلات روز گذشته ناشی از رشد ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس بوده است و نماگر‌های اصلی بازار چندان تغییر معنا داری نداشتند به‌طوری‌که درنهایت 270میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج و ارزش معاملات خرد نیز با افت محسوسی مواجه شد. در واقع این رشد بعد از تزریق 400میلیارد تومان نقدینگی تازه از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه برای کنترل بازار اتفاق افتاد.
علی‌رضا صالح، عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی نیز با تأیید این خبر گفت: این اقدام در جهت عمل به تعهدات در برنامه عملیاتی سال‌جاری صندوق تثبیت بازار سرمایه و با هدف کمک به بازار سرمایه صورت گرفت.
مشخص نیست آیا بازارسازان قادر به حفظ شاخص وکنترل بازار در روزهای آینده هستند یا خیر؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید