• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102190
+
-

تعدیل خبرنگاران به‌خاطر هوش‌مصنوعی

شرکت مایکروسافت به‌تازگی تعدادی از نیروهای روزنامه‌نگار خود را تعدیل کرده تا سیستم‌های هوش مصنوعی جایگزین آنها در خبررسانی شوند

هوش مصنوعی اگرچه در بسیاری از زمینه‌ها توانسته و می‌تواند برخی امور را برای انسان‌ها راحت‌تر کند، اما خطر جایگزینی و گرفتن رشته کارها به‌دست این فناوری نوین، انسان را تهدید می‌کند. یکی از نمونه‌های تهدید شغلی انسان‌ها توسط هوش مصنوعی اتفاقی است که اخیرا از سوی شرکت مایکروسافت رقم خورده است. به‌زودی ده‌ها روزنامه‌نگار پس از تصمیم مایکروسافت برای جایگزینی آنها با نرم‌افزارهای هوش مصنوعی از کار بیکار می‌شوند. به گزارش گاردین، شرکت بزرگ مایکروسافت به خبرنگارانی که صفحات اصلی اخبار را در وب‌‌سایت MSN مایکروسافت و مرورگر Edge - که روزانه میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند - را پشتیبانی می‌کردند گفته است که دیگر نیازی به آنها نخواهد داشت چراکه روبات‌ها حالا می‌توانند به‌راحتی کار آنها را انجام بدهند. چندی پیش به 27نفری که در مایکروسافت به‌کار گرفته شده بودند، اعلام شد که پس از تصمیم این شرکت مبنی بر توقف استفاده از انسان برای انتخاب، ویرایش و اصلاح اخبار در صفحه اصلی خود، طی یک‌ماه آینده شغل خود را از دست خواهند داد.

این تصمیم مایکروسافت برای پایان دادن به قرارداد با شرکت رسانه‌ای PA Media، به‌عنوان جزئی از تغییر رویکرد جهانی در مسیر استفاده نکردن از انسان به‌نفع به‌روزرسانی‌های خودکار برای اخبار به خبرنگاران طی یک اعلامیه کوتاه اما ناراحت‌کننده ابلاغ شد. یکی از کارکنان حال حاضر تیم مایکروسافت می‌گوید:«من تمام وقت خود را صرف خواندن در مورد چگونگی جایگزینی کار خود با روش‌های هوش مصنوعی و اتوماسیون کرده‌ام و حالا در همان نقطه هستم، هوش مصنوعی شغلم را از من گرفته است». این فرد معتقد است تصمیم جایگزینی انسان‌ها با نرم‌افزار، کاری پرخطر است چرا که کارکنان فعلی باید مراقب دستورالعمل‌های ویرایشی بسیار سختگیرانه باشند که تضمین می‌کند کاربران هنگام باز کردن مرورگر خود محتوای خشن یا نامناسب نمی‌بینند که البته اهمیت آن در بحث کاربران جوان بسیار بیشتر است. هرچند تیمی که در سایت مایکروسافت کار می‌کند نقشی در تولید گزارش ندارد اما آنها در روند انتخاب سرمقاله‌ها و اخبار تولید شده توسط سایر سازمان‌های خبری و ویرایش مطالب و عناوین - درصورت لزوم متناسب با قالب - نقش مؤثری دارند. مقالاتی که آنها انتخاب می‌کنند سپس روی وب‌سایت مایکروسافت قرار می‌گیرد و شرکت فناوری درآمد تبلیغاتی را با ناشران اصلی به اشتراک می‌گذارد. علاوه بر اینها، انتخاب و ویرایش دستی اخبار ضمن تشویق انتشار نظرات سیاسی و جلوگیری از انتشار اخبار غیرواقعی و غیرقابل اعتماد، مقالات جالب توجه از رسانه‌های کوچک را برجسته می‌کند و فراتر از اینها، با وجود خبرنگارها سرفصل‌های مناسب برای هر قالب به درستی انتخاب می‌شود.

برخی از روزنامه‌نگاران که اکنون مازاد تلقی می‌شوند، تجربه طولانی در دنیای خبرنگاری دارند درحالی‌که برای برخی دیگر که تازه وارد این عرصه شده‌اند، ظهور فناوری‌های مختلف مدام موج‌های مختلف تعدیل و تهدید به اخراج را برای آنها به همراه داشته است. در شرایط فعلی که کل این صنعت به‌دنبال کاهش هزینه‌هاست، برای ایجاد شغل در جاهای دیگر با چالش سختی روبه‌رو هستند. حتی انتظار می‌رود تیم‌های دیگر در سراسر جهان تحت‌تأثیر تصمیم مایکروسافت برای خودکارسازی سایت‌های خبری خود دست به‌کار شوند. مانند سایر سازمان‌های خبری، PA Media با چالش‌های مالی سختی روبه‌رو است و مجبور شده است تا برخی از کارمندان خود را مرخص کند و دستمزد باقی‌مانده‌ها را نیز کاهش دهد. این شرکت در تصمیمی برای گسترش ابعاد اقتصادی خود خارج از آژانس خبری سنتی، به‌تازگی و کمی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، سهام صنعت آلامی را خریداری کرده بود. سخنگوی این شرکت می‌گوید:«تمام تلاش ما این است تا نگرانی‌های افراد را بابت بیکار شدن کم‌کنیم اما ناچار به تعدیل نیرو هستیم. ما به کارهایی که با مایکروسافت می‌کنیم افتخار می‌کنیم و می‌دانیم که سرویسی با کیفیت بالا ارائه می‌دهیم».
سخنگوی مایکروسافت می‌گوید: «مانند همه شرکت‌ها ما نیز به‌طور منظم تجارت خود را ارزیابی می‌کنیم. این کار می‌تواند منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در بعضی از مناطق و حتی کم کردن نیرو در نقطه‌ای دیگر شود. با صداقت تمام می‌گویم که این تصمیمات نتیجه بیماری همه‌گیر کووید-19 نیست». بسیاری از شرکت‌های فناوری در حال آزمایش استفاده از هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری هستند. شرکتی مانند گوگل نیز در حال سرمایه‌گذاری در این زمینه روی پروژه‌هایی برای فهم کاربردهای آن است. اگرچه تلاش برای اتوماتیک کردن نوشتن مقالات به‌طور گسترده هنوز انجام نشده است.

فناوری علیه اشتغال
برخی از روزنامه‌نگاران که اکنون مازاد تلقی می‌شوند، تجربه طولانی در دنیای خبرنگاری دارند درحالی‌که برای برخی دیگر که تازه وارد این عرصه شده‌اند، ظهور فناوری‌های مختلف مدام موج‌های مختلف تعدیل و تهدید به اخراج را به همراه داشته است

این خبر را به اشتراک بگذارید