• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102188
+
-

استارتاپ هندی پیشرو در ارائه 5G

وستا اسپیس با پرتاب بیش از 35ماهواره به فضا، اینترنت نسل پنجم همراه را به هندی‌ها هدیه می‌دهد

استارتاپ هندی پیشرو در ارائه 5G

رشد عجیب هندی‌ها در حوزه استارتاپ باعث شده تا دنیا آماده به‌وجود آمدن چین دوم در زمینه کسب‌وکارهای نوپا باشد. اگرچه خبر آمده که در بحران شیوع بیماری کووید -19بسیاری از استارتاپ‌های هندی با مشکلات مالی عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند اما این هرگز به‌معنای پایان کار و دست کشیدن از پیشرفت نیست.

تقویت 5G با 35ماهواره
یک استارتاپ هندی به نام «وستا اسپیس»
(Vestaspace) که کارش ساخت و تولید پلتفرم‌های ماهواره‌ای کوچک برای کاربری‌های تجاری و علمی است، می‌خواهد براساس یک برنامه، با ارسال بیش از 35ماهواره به فضا، شبکه ارتباطی 5G در هندوستان را ساخته و راه‌اندازی کند. به نقل از بیزنس‌لاین، این برنامه مورد تأیید مقامات مسئول در این کشور است و کارهای اجرایی آن به‌زودی انجام خواهد گرفت.

5G در هندوستان
چند وقتی می‌شود که هندی‌ها خیز بلندی را برای راه‌اندازی شبکه 5G برداشته‌اند. آنها مذاکراتی را با شرکت هوآوی چین به‌همین منظور انجام داده و برای توسعه زیرساخت‌های شبکه 5G به چینی‌ها چراغ سبز نشان داده‌اند. در این میان استارتاپ وستا اسپیس یکی از مهم‌ترین وظایف را برعهده گرفته است و نخستین ماهواره‌‌اش را در سپتامبر (شهریور) امسال در اختیار شرکت ارتباطات هندوستان قرار خواهد داد. پرتاب ماهواره‌ها از اوایل سال2021آغاز خواهد شد. این استارتاپ که دفتر مرکزی‌اش در شهر پونه قرار دارد در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مشغول نصب ۸ایستگاه زمینی و ۳۱هزار گیرنده اطلاعات در سراسر هندوستان است تا شبکه 5G را در مناطق شهری و روستایی توسعه دهد. تمام این ماهواره‌ها قرار است در مدارهای «لئو» و «ژئو» قرار بگیرند.

فضا برای همه
آرون کومار سوربان، مؤسس و مدیرعامل استارتاپ وستا‌اسپیس می‌گوید: «در ماموریتی هستیم که طی آن همه می‌توانند به فضا دسترسی داشته باشند، ضمن اینکه از طریق اتصالات امنی که ما فراهم می‌کنیم، یک فرد عادی هم قادر خواهد بود به ماهواره‌های مورد نظر خود دسترسی پیدا کند و برای خودش در فضا غوطه‌ور شود. در این راه ما تمام مجوزهای لازم را از دولت دریافت کرده‌ایم و باید بگویم که این سرویس در باندهای Ku و Ka ارائه خواهد شد. برای شروع کار، ما قصد داریم پهنای باند را به اپراتورهای مخابراتی موجود و ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت پیشنهاد دهیم و در مرحله بعدی در پی کسب مجوز به‌منظور ارائه مستقیم خدمات به مشتریان خود خواهیم بود».

مشابه با طرح اسپیس ‌ایکس
در هندوستان قوانین به‌گونه‌ای است که تنها سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) که مورد حمایت دولت این کشور است می‌تواند امور ماهواره‌ای را انجام دهد. در همین راستا استارتاپ وستا اسپیس باید پیش از پرتاب ماهواره‌های خود تمام مجوزهای لازم را از این سازمان دریافت کند و سپس زیرنظر ISRO کار پرتاب ماهواره‌هایش را انجام دهد. این موضوع همگان را یاد شیوه همکاری شرکت خصوصی اسپیس ‌ایکس با ناسا می‌اندازد. گفته شده که اسپیس ‌ایکس طبق برنامه‌های از پیش تعیین‌شده می‌خواهد امسال اینترنت ماهواره‌ای خود را در آمریکای شمالی راه‌اندازی کند. در این میان وستا اسپیس امیدوار است با پروژه خود، اینترنت ماهواره‌ای را جایگزین شبکه‌های فیبری سنتی کند و نسل پنجم اینترنت همراه را برای هندی‌ها فراهم آورد. این استارتاپ در سال۲۰۱۸ تاسیس شده و چندی پیش سرمایه‌ای 10میلیون دلاری از شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی نکست کپیتال دریافت کرده است.

خوش‌بینی
آرون کومار سوربان که روی سری CubeSat (ماهواره‌های مینیاتوری با کاربری‌های بسیار خاص) کار کرده و پروژه‌های نانو ماهواره‌ای را پیش برده، خیلی خوش‌بین است که این بودجه باعث شود تا استارتاپ رشد قابل توجهی داشته باشد. او حتی پیش‌بینی کرده که شرکتش با رشدی 300درصدی روبه‌رو خواهد بود.

ناکامی دیگران
طرح‌های مشابهی هم در هندوستان وجود داشت که تقریبا هیچ‌کدام به نتیجه‌ای نرسید. به‌عنوان نمونه، شرکت دواس‌مولتی‌مدیا برنامه‌هایی مشابه با وستا اسپیس داشت، اما طرح‌هایی که ارائه کردند با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد و آنها هرگز نتوانستند کاری را پیش ببرند.

خیز هندوستان به سمت 5G
چند وقتی می‌شود که هندی‌ها خیز بلندی را برای راه‌اندازی شبکه 5G برداشته‌اند. آنها مذاکراتی را با شرکت هوآوی چین به‌همین منظور انجام داده‌اند و برای توسعه زیرساخت‌های شبکه 5G به چینی‌ها چراغ سبز نشان داده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید