• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102161
+
-

کارت قرمز به اسطوره فوتبال چین

اعتراض سیاسی هائو هایدونگ، او و همسرش را از اینترنت داخلی این کشور حذف کرد

کارت قرمز به اسطوره فوتبال چین

برای ما که فوتبال تیم ملی را دنبال کرده‌ایم، هائو هایدونگ نامی آشناست. بهترین گلزن تاریخ تیم ملی چین دیگر بهترین گلزن تاریخ این کشور نیست. نه اینکه مهاجمی دیگر رکورد 41گل زده او در 107بازی ملی را زده باشد؛ او به‌خاطر مواضع سیاسی و ضد‌حکومتی‌اش از سوی دولت دچار تحریم‌های شدیدی شده است؛ ازجمله اینکه عنوان و رکورد او پاک شده. نیازی به گفتن نیست که در حکومت‌های تمامیت‌خواه و استبدادی، ورزشکاران اگر در راستای منافع ایدئولوژیک حزب حاکم نباشند، امکان ادامه موفقیت ندارند. جرم هایدونگ این است که او 4 روز قبل در سی‌ویکمین سالروز تظاهرات دانشجویان در سال1989در میدان تیان‌آن‌من ویدئویی از خودش منتشر و مردم را برای براندازی حزب کمونیست چین فرا خوانده بود. جالب اینکه هواداران پرشمار (بیش از 7 میلیون نفر) این اسطوره فوتبال چین به این فراخوان روی خوش نشان ندادند و در شبکه‌های اجتماعی بومی به او انگ افراطی بودن زدند و حرف‌هایش را گنگ و غیرمسئولانه خواندند. بخشی از واکنش‌ها از سر ترس بود و بخشی از سوی کاربران فیک وابسته به نظام کمونیستی. چیزی که هایدونگ را برای بارگذاری این ویدئو ترغیب و تهییج کرده، اعتراضات یک سال اخیر در هنگ‌کنگ است که اخیرا و پس از فروکش کردن موج کرونا دوباره از سر گرفته شده است. اما بازیکن سابق فوتبال به این توجهی نداشت که هنگ‌کنگ هنوز به‌صورت خودمختار اداره می‌شود و آزادی در این مستعمره و ملک اجاره‌ای سابق انگلیس اندکی بیشتر از چین است. در همین تیان‌آن‌من که حدود 3‌ماه در آن تظاهرات برقرار بود از   3600تا به‌روایتی حدود 
10 هزار نفر قتل‌عام شدند. از آن سال تاکنون هیچ تفاوتی در میزان آزادی‌ها و سرکوب‌ها ایجاد نشده و این اشتباه استراتژیک هایدونگ بود. بازیکن 50ساله سابق دالیان و شفیلدیونایتد در اینترنت ملی چین دیگر بهترین گلزن تاریخ تیم ملی این کشور نیست و این به‌خاطر شهرت و اعتبار بین‌المللی او کمترین تنبیهی است که می‌شد برای چنین حرکتی درنظر گرفت. هایدونگ همچنین از سیاست‌های چین در اعطای تابعیت این کشور به فوتبالیست‌های خارجی برای صعود به جام جهانی انتقاد کرد و به‌خصوص اعطای تابعیت به الکسون برزیلی را مورد انتقاد قرار داد. او که در خارج از چین به آلن شیرر چینی شهرت دارد و در خود چین به او لقب مایکل جردن فوتبال چین را داده‌اند، با حرکتی که در تیان‌آن‌من کرد،  خودش و خانواده اش را به دردسر انداخت. همسراوکه 2 بار قهرمان بدمینتون جهان شده و یک برنز المپیک در سال2000دارد، همچنین پسر23ساله‌شان -رونزه هائو- در عضویت تیم اسپانیایی رکرتیوو گراناداست.
hupo (هوپو) مرجع اینترنتی اطلاعات و اخبار چین است. چینی‌ها با اینترنت داخلی خود همه‌‌چیزشان اختصاصی است. مثلا به‌جای گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجوی اینترنتی چیزی دارند به نام baidu و renren.com که همان فیس‌بوک و پر کاربرترین شبکه اجتماعی آنهاست؛ چیزهایی که یک میلیارد و نیم چینی را از جهان اینترنت جدا می‌سازد. هم‌اکنون در hupo همه اخبار و آمار و فیلم و عکس و پست‌هایی که درباره هایدونگ و همسرش وجود داشته، فیلتر شده‌اند؛ گویی چنین شخصی در تاریخ ورزش این کشور وجود نداشته است. او را در نقطه مقابل جکی چان می‌دانند که به‌تازگی از قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ حمایت کرده و انگ سلبریتی حکومتی را به‌خودش چسبانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید