• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102143
+
-

امتحانات نهایی در اوج کرونا

مدرسه
امتحانات نهایی در اوج کرونا


امتحان‌های نهایی دانش‌آموزان در حالی ادامه دارد که آمار شیوع کرونا در تعدادی از شهرها افزایش یافته و مسئولان وزارت بهداشت نسبت به پیامدهای کاهش فاصله اجتماعی هشدار می‌دهند. با وجود اختلاف نظرهایی که درباره برگزاری حضوری امتحانات نهایی وجود دارد، مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند چاره‌ای جز برگزاری حضوری این امتحانات نداشته‌اند.
همزمانی امتحان‌های مدارس با اوج گرفتن دوباره کرونا، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را نگران کرده و بسیاری از آنها به این تصمیم وزارت آموزش و پرورش اعتراض دارند و می‌گویند چرا با وجود رشد آمار مبتلایان، مسئولان این وزارتخانه زمان برگزاری امتحان‌ها را به تعویق نمی‌اندازند؟ در مقابل این انتقادات مسئولان آموزش و پرورش وعده داده‌اند تمام پروتکل‌های بهداشتی را در زمان برگزاری رعایت کنند.
محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش پیش‌تر در این‌باره گفته بود: «تمام پایگاه‌های برگزاری آزمون باید ضدعفونی باشند؛ همچنین حوزه‌های امتحانی باید بعد از برگزاری آزمون‌ها هم مجددا ضدعفونی شوند. دانش‌آموزان باید با ماسک وارد ‌شوند و مدارس و پایگاه‌ها هم آمادگی دارندکه اگر کسانی ماسک نداشته باشند، ‌ماسک برایشان تامین و با رعایت حداکثر مراقبت‌های بهداشتی در امتحان شرکت کنند.» 
آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای که به مدارس ابلاغ کرده از دانش‌آموزان خواسته‌ از حضور زود‌هنگام در محل حوزه امتحانی و توقف در حوزه بعد از پایان امتحان خودداری کنند و در تمام مدت حضور در جلسه امتحان ماسک داشته باشند.
 از تجمع، دست دادن و صحبت مستقیم با همکلاسی‌ها در محیط حوزه و هنگام تردد در مسیرها خودداری  و ملزومات و مایحتاج مورد نیاز ازجمله نوشت‌افزار ذخیره (خودکارو...)، آب آشامیدنی و مواد خوراکی را به‌صورت شخصی تهیه کنند و با خود به جلسه امتحان ببرند. به هیچ عنوان از وسایل اشتراکی استفاده نکنند و از دست زدن و نشستن روی صندلی امتحانی دیگران خودداری کنند.
پیگیری‌های همشهری نشان می‌‎دهد کیفیت برگزاری جلسات امتحانات نهایی در مدارس مختلف متفاوت است. برخی از مدارس مجهز به دستگاه‌ تب‌سنج هستند درحالی‌که در تعدادی از مدارس امکانات اولیه سنجش علائم کرونا وجود ندارد.
امتحانات نهایی امسال در ۶هزارو۶۰۰ حوزه امتحانی برگزار می‌شود. ‌اکنون مهم‌ترین پرسش  در باره نحوه اجرای پروتکل بهداشتی است. امسال دانش‌آموزان به 2 گروه تقسیم شده اند و در روزهای زوج و فرد برای امتحانات نهایی مراجعه می‌کنند تا فاصله اجتماعی 2متر رعایت شود و همچنین در رفت و‌آمد دانش‌آموزان به حوزه‌های امتحانی تجمع و تراکم پیش نیاید.
به جز دانش‌آموزان، دانشجویان هم با این مسئله روبه‌رو هستند و برای حضور در دانشگاه برای امتحان‌ها نگرانی‌های مشابهی دارند. امتحان‌هایی که حداقل یک‌ماه طول می‌کشد و دانش‌آموزان و دانشجویان باید بین 10تا 15نوبت برای حضور در جلسه آزمون به محل تحصیل‌شان مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید