• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 خرداد 1399
کد مطلب : 101947
+
-

نمایندگان جدید با پیشنهاد دولت همراهی می‌کنند؟

مجلس درآزمون رهایی ازتورم و بودجه نفتی

کلان
مجلس درآزمون رهایی ازتورم و بودجه نفتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: امروز جزئیات برنامه اصلاح ساختار بودجه به مجلس می‌رود و رئیس‌کل بانک مرکزی هم به مجلس پیام داده که برای کنترل نقدینگی و تورم، اصلاح رابطه بانک مرکزی و دخل و خرج بودجه کشور یک ضرورت است. اظهارنظر این 2 چهره اقتصادی نشان می‌دهد که نسخه ضدتورمی و رهایی بودجه کشور از درآمدهای به‌شدت افت کرده نفتی به تأیید سران نظام رسیده و قرار است مبنای ریل‌گذاری اقتصاد ایران در سال‌های آینده باشد. با این حال چالش اصلی رویکرد نمایندگان جدید مجلس در پذیرش نسخه پیشنهادی دولت و یا چکش‌کاری آن خواهد بود. چند روز پس از اکران وضعیت اقتصادی ایران از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه وعبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هفته گذشته با حضور در صحن علنی مجلس سیاست‌های دولت و بانک مرکزی را با نمایندگان در میان گذاشتند و قرار است این هفته فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد راهی خانه ملت شود تا بلکه سطح توافق بین مجلس و دولت برای عبور از چالش‌های اقتصادی افزایش یابد.

جبران کسری بودجه بدون تورم
به گزارش همشهری، سیاست رسمی بانک مرکزی به گفته همتی این است که کسری بودجه دولت نباید منجر به رشد پایه پولی شود و به سمت کاهش تدریجی نرخ تورم برویم و این اتفاق با استفاده از عملیات بازار باز خواهد افتاد. او با اشاره به موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت بنا ندارد دست در جیب بانک مرکزی کند، با اشاره به رویکرد تامین نقدینگی دولت از طریق حراج اوراق خزانه خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کرد: نمایندگان و دولت باید هزینه‌ها را کنترل کنند و کنترل استقراض از بانک مرکزی را جدی بگیرند.

دلارهای ارزان در راه کانادا
رئیس‌کل بانک مرکزی که به‌نظر نگران تشدید فشارها برای حراج ارزها جهت کاهش تصنعی نرخ ارز است، به تزریق 280میلیارد دلار از منابع ارزی در 15سال گذشته اشاره و فاش کرد که بسیاری از این ارزها به‌صورت سرمایه از کشور خارج شده است. همتی با اشاره به چالش رانت ارزی از یک واقعیت تلخ پرده برداشت و گفت: ما وقتی جلوی تزریق ارز به بازار را گرفتیم خیلی‌ها گفتند ما نمی‌توانیم اقساطمان را در کانادا و جاهای دیگر پرداخت کنیم چرا که با سود بالای 25درصدی که از بانک‌ها می‌گرفتند و تبدیل آن به ارز 3000یا 4000تومانی اقساط خانه‌های خریداری شده در خارج را می‌پرداختند. یعنی به خرید ملک در خارج ازکشور سوبسید می‌دادیم اما از اواسط سال 97سیاست‌های ارزی را اصلاح کرده‌ایم و به سمت مدیریت علمی ارز و تأمین کالاهای اساسی دارو و مواداولیه رفته‌ایم.

دسترسی محدود به منابع ارزی
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز تعدیل خواهد شد، به نمایندگان جدید مجلس یادآوری کرد که کشورهای مختلف ازجمله کره و حتی عراق که با آن رابطه خوب و دوستانه‌ای داریم به‌خاطر فشار آمریکا بر بانک‌ها و بانک مرکزی‌شان اجازه نیافتند منابع ارزی ایران را در اختیار ما بگذارند. همتی تصریح کرد: ذخایر ارزی بانک مرکزی خوب و کافی است اما دسترسی به آنها را با مشکل روبه‌رو کردند، البته برای رفع این موضوع در حال مذاکره هستیم تا منابع را در اختیار بگیریم. او با بیان اینکه باید بین سیاست تجاری و ارزی هماهنگی باشد، گفت: در سیاست‌های پولی قطعا به سمت ثبات اقتصادی و مهار تورم حرکت خواهیم کرد.

واقعیت‌های بودجه ایرانی
محمدباقر نوبخت، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس پیشنهاد داد تا هفته‌ای یک‌بار جلسه‌ای فوق‌العاده و غیررسمی در مجلس برای بررسی وضعیت اقتصادی ایران برگزار شود. او با اشاره به برخی دستاوردهای دولت در مقابله با فقر و ایجاد اشتغال اعلام کرد: دولت اصلاح ساختار بودجه بر مبنای حذف نفت از اقتصاد کشور را به مجلس یازدهم می‌دهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در عین حال با بیان اینکه میزان درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز از 119میلیارد دلار در سال 90به 8.9میلیارد دلار در سال گذشته افت کرده، افزود: میزان درآمد ارزی کشور در سال‌جاری در جلسه غیرعلنی اعلام خواهد کرد. سکاندار نهاد برنامه و بودجه کشور در عین حال به نمایندگان یادآوری کرد که شاخص رشد اقتصادی با هدف 8درصدی برنامه ششم توسعه فاصله بسیاری دارد که دلیل اصلی آن تأثیر تحریم‌هاست. موضوعی که در همان نشست سه‌شنبه مجلس از سوی برخی چهره‌های اصولگرای مجلس به چالش کشیده شد چرا که آنها تأکید داشتند که افت شاخص رشد اقتصادی کشور ربطی به تحریم‌ها ندارد. اما نوبخت تأکید کرد که کاهش نرخ تورم به زیر 10درصد در فاصله سال‌های 94تا 96به‌دلیل فشار ناشی از تحریم‌ها دوباره افزایشی شده است. وی با تأکید بر اینکه مجلس باید در کنار دولت قرار گیرد تا وابستگی بودجه از نفت کاهش پیدا کند، گفت: آمادگی آن را داریم که اصلاح ساختار بودجه را در مجلس ارائه کنیم و آن را به شکل قانون به تصویب برسانیم.

     167هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت

رئیس سازمان برنامه و بودجه میزان کسری بودجه یا به گفته  او  ناترازی منابع دولت را 167هزار‌میلیارد تومان اعلام و خطاب به نمایندگان جدید مجلس اظهار کرد: برای رفع این وضعیت باید صرفه‌جویی در مصارف بودجه صورت گیرد تا منابع جدید شناسایی شود. به گزارش همشهری، ماه‌های آینده قدرت کارشناسی مجلس یازدهم در عرصه اقتصادی محک خواهد خورد و باید دید آیا آنها با واقعیت‌های اقتصادی ازجمله افت شدید رشد اقتصادی، خطر تشدید بیکاری و تضعیف سرمایه‌گذاری کنار خواهند آمد و با دولت همراه می‌شوند یا اینکه مسیر جدیدی را در پیش می‌گیرند؟

     رصد پرونده بانک‌های ضعیف

همتی: بانک مرکزی برخی از بانک‌ها و مؤسسات ناتراز را با مجوز شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی تحت سرپرستی قرار داده و وضعیت آنها در حال کنترل است. البته مدیریت بعضی از بانک‌های بزرگ که ایجاد مشکل می‌کردند و نرخ سود و بهره را در بازار به هم می‌زدند از سهامداران آن جدا کردیم و مدیریت آنها را اصلاح کردیم تا بتوانند تراز آن بانک‌ها را اصلاح کنند. هم‌اکنون اضافه برداشت تقریبا نصف شده و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نزدیک به 40درصد در سال گذشته کاهش پیدا کرده است، تمام هدف ما این است که بانک‌ها را از فشار رشد نقدینگی خلاص و نقدینگی را در کشور کنترل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید