• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 17 خرداد 1399
کد مطلب : 101943
+
-

رشد 31.5 درصدی ارزش معاملات

رشد 31.5 درصدی ارزش معاملات

همه نماگر‌های بورس در هفته قبل رشد کردند و ارزش معاملات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نماگرهای بازار سهام در هفته قبل 31.5درصد رشد کرد. 

پس از 2هفته نزول، هفته قبل بازار سهام وارد یک روند صعودی شد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران در مبادلات هفته قبل در مجموع با 55هزار و 42واحد افزایش معادل 5.6درصد رشد کرد. با توجه به آنکه شاخص بورس بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است، این ارقام به‌معنای آن است که سهامداران توانسته‌اند در هفته قبل به‌طور میانگین 5.6درصد بازده به‌دست بیاورند. هفته قبل همچنین میزان دادوستد سهامداران 12هزار و 743میلیارد تومان یعنی رقمی معادل 31.5درصد رشد کرد و سرمایه‌گذاران جمعا 53هزار و 191میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس مبادله کردند. ارزش معاملات بازار سهام یکی از مهم‌ترین نماگر‌های بازار سرمایه است که چشم‌انداز آینده بازار سهام را ترسیم می‌کند. به‌طور کلی افزایش ارزش معاملات می‌تواند منجر به تحرک بازار و رشد همه نماگر‌های بورس ازجمله شاخص بورس شود؛ بنابر این پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم روند صعودی ارزش معاملات در هفته جاری، شاخص کل بورس تهران در هفته جاری هم با رشد مواجه شود. هفته قبل همچنین ارزش کل شرکت‌های بورس 5.3درصد یعنی رقمی معادل 235هزار میلیارد تومان افزایش یافت و ارزش کل بازار سهام (بورس تهران و فرابورس) به 4625هزار میلیارد تومان معادل 272میلیارد دلار رسید.
 با این میزان رشد اکنون بازار سهام در رده30 بازار سهام بزرگ دنیاست و در جدول بزرگ‌ترین بازار‌های سهام دنیا در کنار بورس استانبول ایستاده است. یکی از اتفاق‌های مهم هفته قبل توقف معاملات پالایشگاه به‌دلیل اصلاح سود در اثر تغییر نرخ تسعیر ارز‌های صادراتی این شرکت‌ها بود. در واقع انتشار گزارش جدید از سوی پالایشگاه نفت لاوان که با نماد شاوان در بورس شناخته می‌شود منجر شد نماد همه پالایشگاه‌ها در بورس متوقف شود و از این شرکت‌ها خواسته شود تا گزارش‌های جدیدی در مورد تأثیر نرخ ارز بر میزان سود‌آوری‌شان اعلام کنند. پالایشگاه لاوان با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده منتهی به اسفند98 از تغییر گزارش اصلاحی مربوط به ردیف سایر درآمدهای عملیاتی به مبلغ 312میلیارد تومان خبر داده بود که در اثر تغییر نرخ تسعیر ارز فروش‌های صادراتی سال97 از سوی وزارت نفت ابلاغ شده است.
بعد از آنکه پالایشگاه نفت لاوان اعلام کرد سودش افزایش یافته، پالایش نفت بندرعباس هم با اعلام اثر تغییر نرخ تسعیر ارز فرآورده‌های صادراتی سال۹۷ از افزایش ۷۲درصدی سود خالص هر سهم خبر داد. بر این اساس به‌احتمال زیاد این هفته بازار سهام در انتظار انتشار گزارش‌های جدید مالی سایر پالایشگاه خواهد ماند و انتشار گزارش‌های امیدوار‌کننده از سوی سایر پالایشگاه‌ها می‌تواند اثر مثبتی بر معاملات بورس داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید