• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 13 خرداد 1399
کد مطلب : 101875
+
-

مسائل ژئوفیزیک در آب و رسوب

ویترین
مسائل ژئوفیزیک در آب و رسوب


مسائل ژئوفیزیک در آب و رسوب کتابی است نوشته خلیل رضایی، داریوش محمودی و مجید دشتی که انتشارات آراد آن را منتشر کرده است.
ژئوفیزیک علمی است که ساختار درونی زمین را بدون تخریب و حفاری بررسی می‌کند. هدف اصلی روش‌های ژئوفیزیکی، بررسی آن قسمت از درون زمین است که نمی‌توان مستقیماً مشاهده کرد. به‌طور کلی اهداف گوناگونی از قبیل اکتشاف و تعیین دقیق عمق سطح آب‌های زیرسطحی و منابع معدنی زیرزمینی، منابع ژئوترمال، بررسی و تحلیل اثر ساختگاه در مناطق شهری، احداث زیرساخت سازه‌های مهندسی پراهمیت نظیر سدها، فرودگاه‌ها، تونل‌ها و ساختمان‌های مرتفع، تحلیل پایداری و شیوه‌های پایدارسازی شیب‌ها، تنها برخی کاربردهای امروزی ژئوفیزیک را تشکیل می‌دهند.
در پیش‌گفتار کتاب آمده است: «علم ژئوفیزیک روزبه‌روز درحال پیشرفت و گذر از مرزهای دانش است. از سوی دیگر مسائلی که با مطالعات ژئوفیزیکی کم‌عمق و متمرکز بر سطح زمین می‌توان برای یافتن پاسخ آنها تلاش کرد نیز درحال افزایش هستند. اغلب این مسائل بر خاک و رسوبات سطحی کواترنر و خصوصیات آنها تأکید داشته و بالطبع آب و رطوبت خاک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موجود در محیط نقش مهمی را در بروز یا حل مشکلات و معضلات پروژه‌های مهندسی بازی می‌کند. با توجه به محدودیت‌های موجود از یک‌سو و تجربه‌های نگارنده در پروژه‌های روز کشور، در این کتاب تلاش شده تا تنها مسائل مهم و کاربردی آب و خاک در ژئوفیزیک مورد اشاره قرار گیرند.»
ژئوالکتریک، روش‌های تخمین پارامترهای هیدروژئوفیزیکی در مقیاس صحرایی، یک تخمین‌گر خطی متوالی برای توموگرافی مقاومت ویژه الکتریکی، فرآیندهای منطقه غیراشباع، بیوژئوفیزیک یا تأثیر فرآیندهای باکتریایی روی ویژگی‌های ژئوفیزیکی مناطق کم‌عمق، کاربرد روش‌های ژئوفیزیکی در آبخوان‌های ساحلی و مشخصات ژئوالکتریکی مکان‌های دفن زباله عناوین 7 فصل این کتاب 236صفحه‌اند.
این کتاب با شمارگان 500نسخه، به بهای 58هزار و 500تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید