• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101762
+
-

افزایش 4تا 48درصدی قیمت محصولات ایران خودرو

چتر قیمت‌گذاری خودرو بازتر شد

خودرو
چتر قیمت‌گذاری خودرو بازتر شد

شورای رقابت علناً از ورود به قیمت‌گذاری محصولات رقابتی خودروسازان خبر داده و گویا قرار است برای سایر محصولات خودروسازان که تاکنون مشمول قیمت‌گذاری نبوده نیز قیمت مصوب تعیین کند و این خودروها نیز با سازوکار قرعه‌کشی به متقاضیان فروخته شود.

به گزارش همشهری، 3 هفته از اعلام نظر نهایی شورای رقابت درباره میزان افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی می‌گذرد و خودروسازان مکلف شده‌اند در 5دوره فروش فوق‌العاده در سال 99، این خودروها را با قیمت مصوب و با قرعه‌کشی به مصرف‌کنندگان واقعی بفروشند. براساس مصوبه قبلی شورای رقابت، قیمت محصولات پرتیراژ سایپا به‌طور میانگین ۲۳ درصد و محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو به‌طور میانگین ۱۰ درصد افزایش یافت و سازمان حمایت نیز این قیمت‌ها را تعیین کرد.

جزئیات فاز اول قیمت‌گذاری
شورای رقابت در نخستین مصوبه قیمت‌گذاری خودرو، قیمت جدید 6محصول سایپا شامل 3مدل پراید 111، 131و 132، تیبا، تیبا 2و ساینا را به‌طور میانگین 23درصد افزایش داد که در این میان بیشترین افزایش قیمت معادل 35.4درصد به تیبا 2و کمترین میزان افزایش قیمت معادل 10.7درصد به پراید 111اختصاص داشت. همچنین در این مصوبه، قیمت جدید 16محصول ایران‌خودرو شامل 3مدل پژو 405، سه مدل پژو پارس، 4 مدل پژو 206، پنج مدل سمند و رانا را به‌طور میانگین 10درصد افزایش داد که بیشترین افزایش قیمت معادل 23.4درصد به‌خودروی رانا اختصاص داشت.

مرحله دوم قیمت‌گذاری
پس از ابلاغ مصوبه اول شورای رقابت و آغاز طرح فروش فوق‌العاده خودروهای پرتیراژ با قرعه‌کشی، حالا تازه‌ترین اعلام رئیس شورای رقابت حاکی از این است که در آخرین جلسه این شورا، تعیین فرمول و دستورالعمل قیمت‌گذاری محصولاتی که تاکنون برای آنها قیمت‌گذاری نشده بوده در دستور کار قرار گرفته و برای 8 محصول ایران‌خودرو که پیش ‌از این مشمول قیمت‌گذاری نبوده‌اند نیز فرمول قیمت‌گذاری تعیین شده است. 
براساس خبرهای منتشر شده، دامنه آن از 4تا 48درصد متغیر است و به‌طور میانگین به افزایش 23درصدی میانگین قیمت این محصولات منجر می‌شود. گویا قرار است این محصولات نیز با شرایطی نظیر شرایطی که برای خودروهای پرتیراژ تعیین شده بود در آینده نزدیک به‌صورت قرعه‌کشی پیش‌فروش شود. 
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت درباره دلیل ورود این شورا به قیمت‌گذاری این محصولات به ایسنا گفته است: تا پیش ‌از این برای محصولات پژو، پراید و سمند فرمول قیمت تعیین و براساس آن قیمت‌گذاری می‌شد و یک سری از خودروها با توجه به اینکه درهای واردات باز بود و در بازار شرایط رقابتی وجود داشت مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شدند؛ اما اکنون با توجه به توقف واردات، محاسبات قیمت‌گذاری این محصولات در شورای رقابت انجام شد.

     تخلیه تورم بخشی در قیمت خودرو
رئیس شورای رقابت می‌گوید: برای قیمت‌گذاری خودروها باید آمارهای تورم‌بخشی بانک مرکزی در محاسبات لحاظ می‌شد؛ اما در مورد خودروهایی که تا پیش‌ازاین مشمول قیمت‌گذاری نبودند، تورم‌بخشی نیز در بانک مرکزی استخراج نشده بود. ازاین‌رو درخواست شد با ارائه‌ اطلاعات خودروسازها به بانک مرکزی این تورم محاسبه شود؛ اما کارشناسان شورای رقابت در دو هفته گذشته راسا تورم خودروهای غیرمشمول قیمت‌گذاری که حتی تا ۵۰ درصد ارزبری دارند را مورد محاسبه قرار دادند و درنهایت به تصویب شورا رسید. آنگونه که شیوا اظهار می‌کند: براساس مصوبه شورای رقابت، 8محصول دیگر ایران‌خودرو نیز مشمول قیمت‌گذاری و افزایش مصوب قیمت شده‌اند به‌گونه‌ای که پژو پارس اتوماتیک tu5، هایما s5، هایما s7، سورن بنزینی، پژو ۲۰۷ دنده‌ای و اتوماتیک، دنا و دنا پلاس از 4تا ۴۸ درصد و به‌طور متوسط ۲۳ درصد نسبت به قیمت‌گذاری قبلی سازمان حمایت در بهمن 97افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. رئیس شورای رقابت می‌گوید: این محاسبات در شورا نهایی و به سازمان حمایت نیز اعلام شده است و نامه آن به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. به گفته شیوا، این دسته از محصولات ایران‌خودرو که به‌تازگی قیمت‌گذاری شده‌اند، به‌زودی براساس شرایط تعریف شده ازجمله انجام قرعه‌کشی، پیش‌فروش خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید