• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101640
+
-

کسی بیماران کلیوی را ویزیت نمی‌کند

شیوع کرونا فرآیند درمان بسیاری از بیماران، به‌ویژه بیماران خاص را تحت‌تاثیر منفی قرارداده است. یکی از گروه‌های در معرض آسیب،  بیماران کلیوی‌اند که جراحی پیوند عضو  برای آنها  متوقف یا بسیار کند شده است.

رئیس ‌هیأت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا تأثیرات نامطلوبی بر زندگی افرادی که دیالیز می‌کنند و پیوند کلیه داشته‌اند گذاشته، به همشهری می‌گوید: مهم‌ترین مشکل برای افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند به‌وجود آمده، کمبود دارو است. کمبود داروها از زمان تشدید تحریم‌ها بیشتر شده و اثرات نامطلوبی را بر سلامت بیماران بر جای می‌گذارد. علیرضا خباز زاده در این‌باره توضیح می‌دهد: «یکی از مهم‌ترین داروها برای بیماران پیوندی داروی سلسپت است که هم در داروخانه‌ها موجود نیست و هم اگر موجود باشد قیمت آن نوسان دارد. داروهای رنوژل و سیناکلسپت هم برای بیماران دیالیزی است و جزو داروهایی هستند که نوع خارجی آنها در دسترس نیست و تولید ایرانی آنها نیز مشکلاتی را برای برخی مصرف‌کننده‌ها به‌وجود آورده است، همین نبود و در برخی موارد کمبود دارو باعث شده تا استرس زیادی به بیماران پیوندی وارد شود و استرس زیاد هم باعث می‌شود تا عضو پیوندی پس زده شود.» او با اشاره به اینکه این دارو از ابتدا نیز در کشورمان تولید نمی‌شد و از سوئد وارد و در شرکت زهراوی تبریز بسته‎بندی می‌شد، گفت: «از قبل از شیوع ویروس کرونا هم سیستم پخش و توزیع این دارو مشکلات زیادی داشت و همیشه برای تهیه این دارو بیماران پیوندی با مشکل مواجه بودند.»
خباززاده درباره دیگر مشکلات بیماران پیوندی و کلیوی هم می‌گوید: «از زمان شیوع ویروس کرونا پزشکانی که بیماران پیوندی را ویزیت می‌کردند، در مطب‌های خود حاضر نشدند و موضوع چکاپ این بیماران بیشتر از 2‌ماه است که با مشکل روبه‌رو شده است. بیمارستان‌هایی هم که کار چکاپ را برای بیماران پیوندی انجام می‌دادند به‌دلیل شیوع ویروس و اختصاص بخش عمده‌ای از مراکز درمانی به بیماران کرونایی،حاضر به چکاپ بیماران پیوندی نیستند.» او ادامه داد: «بیماران پیوندی جایی برای درمان سریع ندارند و وزارت بهداشت باید هرچه سریع‌تر بیماران پیوندی را برای چکاپ فراخوان کند تا به مسئله پس‌زدن کلیه‌ها دچار نشوند.»
رئیس هیأت مدیره انجمن بیماران کلیوی با ابراز نگرانی از وجود هزینه‌های بالای بیماران پیوندی و مشکل کمبود دارو برای آنان ادامه می‌دهد: «بخش‌های پیوند بیمارستان‌ها باید دوباره مثل قبل راه‌اندازی شود و این بیماران باید دوباره مثل قبل ویزیت شوند تا دچار مشکلات ریوی و قلبی ناشی از پیوند و کمبود دارو نشوند.»
به گفته او، «اکنون فقط چند پزشک در تهران هستند که تقبل کرده‌اند تا بدون ویزیت برای بیماران داروهای‌شان را تجدید کنند. این پزشکان به هیچ عنوان بیماران حضوری را قبول نمی‌کنند و یک نفر باید چندین دفترچه بیمه بیماران پیوندی را برای این پزشکان ببرد تا دستور تجدید دارو در مطب‌های آنها ثبت شود.»
 داروی رنوژل (تامین و تنظیم‌کننده‌های آب و کالری بدن) که تولید هلند و یکی از مهم‌ترین داروها برای بیماران دیالیزی است، 2ماه است که وارد کشور نشده و برخی داروخانه‌ها تولیدات کشورهای هند و یونان را به بیماران ارائه می‌دهند. داروی سیناکلسپت (سطوح هورمون پاراتیروئید (PTH)، کلسیم، فسفر در بدن را کاهش می‌دهد) یا میمپارا نیز از داروهای مهم دیگری است که بیماران دیالیزی باید این داروها را مصرف کنند و کمبود این داروها باعث می‌شود تا سطح هورمون پاراتیروئید در بیماران بالا برود که عوارضی همچون پوکی استخوان شدید را به‌همراه خواهد داشت. مشابه ایرانی این دارو برخی عوارض را برای بیماران داشته و نوع خارجی آن نیز به‌دلیل تحریم‌ها به کشور وارد نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید