• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 7 خرداد 1399
کد مطلب : 101398
+
-

فردیس در حسرت احیای بانک‌های سوخته

فتانه احدی - کرج – خبرنگار

اعتراض به گرانی بنزین و مشکلات معیشتی در آبان 98 منجر به نابودی بخشی از اموال عمومی و از بین رفتن بسیاری از بانک‌ها و فروشگاه‌ها شد. اتفاقی که بیش از همه جمعیت 200 هزار نفری فردیس در استان البرز را با مشکل مواجه کرده است. این روزها در فلکه اول تا پنجم فردیس و بازار بزرگ پررفت وآمدش تنها یک بانک وجود دارد که بی‌شک پاسخگوی جمعیت ساکن در این منطقه و مردمی که برای خرید از شهرهای اطراف مراجعه می‌کنند، نیست. این کمبودها در روزهای شیوع و بحران کرونا بیشتر از گذشته مردم را آزار می‌دهد و به نظر می‌رسد بعد از گذشت 7 ماه برنامه‌ای هم برای ترمیم بانک‌های آسیب دیده در فردیس وجود ندارد. اگرچه در شرایط اقتصادی موجود، حتی از بانک‌ها نیز نمی‌توان انتظار داشت تا ظرف این مدت، تمام تجهیزات سوخته را مجددا تهیه و خدمت‌رسانی را آغاز کنند. اما ایجاد حداقل باجه‌های سیار از بانک‌های مختلف می‌توانست اقدامی عاجل برای سهولت در امور بانکی مردم و کاهش تردد بین شهری باشد.

سفرهای بین شهری برای خدمات بانکی
نبود خودپرداز و کمبود خدمات بانکی باعث شده اغلب مردم فردیس برای انجام امور مالی خود مجبور به سفر به شهرهای همسایه شوند. این مطلب را یکی از اهالی فردیس مطرح می‌کند و می‌گوید: در فردیس بانک ملت و تجارت نداریم و این بانک‌ها بعد از حوادث آبان سال گذشته دوباره راه‌اندازی و احیا نشدند. سحر احمدی می‌افزاید: برخی امور اداری از طریق این دو بانک انجام می‌شود و به همین خاطر در هفته چندین بار به ملارد و کرج می‌روم. شرایطی هم فراهم نیست که بتوانیم از طریق خدمات الکترونیک مشکلاتمان را حل کنیم. وصول کردن چک به جای خود اما برای جابجایی پول از حساب هم با توجه به محدودیت‌های برداشت و انتقال گاهی تا چند رو گرفتار می‌شویم.  دیگر شهروند ساکن فردیس هم به تنها شعبه بانک ملی در فردیس اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تا قبل آتش‌سوزی‌ها 2 شعبه وجود داشت اما اکنون یک شعبه فعال است که تنها دو باجه آن کار می‌کند. ازدحام زیاد شهروندان در بانک باعث می‌شود برای انجام حتی یک کار کوچک هم ساعت‌ها معطل شویم. اغلب ساعت‌ها سیستم‌های همین یک بانک هم قطع است و در نهایت امور بانکی مردم به روز بعد موکول می‌شود. قابل تصور نیست در دنیای امروز که همه خدمات الکترونیکی شده برای گرفتن یک رمز پویای ساده یک هفته معطل ماند.  این شهروند نمای نامناسب بانک‌های فردیس را نیز یکی از عوامل زشتی چهره شهر عنوان می‌کند و می‌گوید: این که خرید تجهیزات با وجود تحریم‌ها مشکل است را می‌توان پذیرفت اما آیا رنگ هم ندارند که ظاهر سیاه و سوخته بانک‌ها را درست کنند؟ در این هفت ماه حتی به این موضوع هم رسیدگی نشده است.  

فرمانداری پیگیر راه‌اندازی بانک‌ها
طبق بند 33 قانون شرح وظایف فرمانداران، هدایت و هماهنگی فعالیت‌های بانکی بر عهده فرماندار به عنوان عالی ترین مقام اجرایی در هر شهرستان است. به همین دلیل برای پیگیری مشکلات بانکی مردم فردیس به سراغ فرماندار این شهرستان رفتیم. ابوالفضل اینانلو از تلاش فرمانداری برای حل این مشکل خبر می‌دهد و می‌گوید: با سرپرستان شعب تمام بانک‌ها در استان مکاتباتی انجام شده تا در اسرع وقت نسبت به رفع آسیب‌ها اقدام کنند. برخی از شعب در حال حاضر مراحل اصلاحی را پشت سر گذاشته‌اند اما تعدادی هم هنوز هیچ اقدامی نکرده‌اند.  اینانلو با تایید محدودیت خدمات‌رسانی بانکی و کمبود دستگاه‌های خودپرداز در فردیس اظهار می‌کند: باید هر چه زودتر بازسازی بانک‌ها و نصب خودپردازهای جدید انجام شود. البته برخی شعب راه‌اندازی و فعال شده‌اند، اما در مکان قبلی نیست و به جای دیگر نقل مکان کرده‌اند. باید این بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز در هسته مرکزی و پرتراکم شهر فعال شوند، چرا که در حاضر به دلیل مسافت طولانی دسترسی به این بانک‌ها برای بسیاری از شهروندان به ویژه سالمندان سخت شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید