علی مقدم ـ مدرس کنکور
سالهای گذشته برنامهریزی معلمها بر این بود که تا پایان فروردینماه تدریس را به پایان برسانند و در ماههای منتهی به کنکور به مرور درسها و آمادگی برای امتحان نهایی بپردازند. امسال نیز با تعطیلی مدارس در اسفند98 با دروسی روبهرو هستیم که 80درصد آن آموزش داده شده و حجم زیادی از آن باقی نمانده است. با شیوع ویروس کرونا، به توصیه آموزش و پرورش، مدارس روش تدریس به شکل آنلاین را در پیش گرفتند و آموزش را ادامه دادند. هرچند طیف گستردهای از معلمان پیش از اعلام آموزش و پرورش درباره امتحان از 80درصد سرفصلها، مطالب را بهصورت کامل برای بچهها تدریس کردند. اما با وجود این، با تصمیم جدید آموزش و پرورش و جدول منتشر شده توسط این سازمان، ملاک عمل برای امتحان نهایی همان 80درصد خواهد بود. 20درصد باقیمانده نیز به شکل امتیاز یا حذفی درنظر گرفته خواهد شد. اما درباره کنکور هنوز بهطور قطع اعلام نظر و تصمیمگیری نشده است. با اتفاقی که امسال برای محصلان سال دوازدهم رخ داد و کلاسهای درسی اسفندماه تعطیل شد، خیلیها با این شوک بزرگ روبهرو شدند که کنکور به جای هفتههای ابتدایی مردادماه، آخرماه برگزار میشود. این زمان اضافه شده به تاریخ تعیین شده پیشین برگزاری کنکور البته میتواند برای عدهای ترسناک و برای عدهای دیگر امیدبخش باشد.
پیشنهاد ما این است که بچهها لازم است از این تهدید بهعنوان فرصت استفاده کنند. این بازه زمانی گسترده، صدروزه میتواند برای آنهایی که امید نداشتند بتوانند همه سرفصلها را بخوانند یا به جبران عقبماندگیها برسند، بهترین فرصت است. در مقابل بچههای بسیارخوان که در برنامهریزیهایشان هفتههای ابتدایی تیرماه کار را به سرانجام میرساندند، 3ماه حفظ داده برایشان دشوار خواهد بود. این دسته از دانشآموزان باید بدانند اگر بهخاطر خستگی از درس فاصله بگیرند، ممکن است ورق کاملا برگردد. در سال کنکور چون مطالب در بازه زمانی کوتاه با حجم وسیعی به ذهن سپرده میشوند، عمق چندانی ندارد. بنابراین با کمترین کنش و واکنش منفی از ایدهآل خود فاصله میگیرند. این گروه باید همچنان به مرور و تست زدن ادامه دهند و خود را سر پا نگه دارند. پس دانشآموزان به چند دسته تقسیم میشوند؛ آنها که فرصت کمی داشتند و نمیتوانستند کامل منابع را مطالعه کنند و منابع حذفی درنظر گرفته بودند و حالا این زمان برایشان درخشان خواهد بود و آنها که باید خود را در همان شرایط آماده نگه دارند. البته باید این را درنظر گرفت که لازم نیست ایدهآل به خواندن نگاه کرد. ما در کنکور با سؤالات فراوانی روبهرو هستیم که به عمق نیاز ندارد. بهعبارتی رشدهای کاریکاتوری در زمان کنکور مناسب نیست؛ اینکه مطالبی عمیق و مطالبی سطحیخوانی شود. مطالب باید در کنار هم رشد نسبی داشته باشند، زیرا بسیاری از سؤالات کنکور در قسمتهای اولیه عمق مطالب، مطرح میشوند. بنابراین ایدهآلنگری درباره مطالبی ممکن است ما را مجبور به حذف بخش دیگری از مطالب کند که در اینصورت ممکن است ما را از رسیدن به نتیجه دلخواه دور نگه دارد. توصیه نهایی اینکه در این زمان باقیمانده مرور مرور مرور، رشد نسبی و سرفصل بیشتر به دور از عمق دادن به دستهای از مطالب فراموش نشود.
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب :
101019
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/G698L
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved