• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100987
+
-

مردم خود را برای تغییر سبک زندگی‌ در طولانی‌مدت آماده کنند

3 پیش‌بینی برای آینده کرونا


بسیاری از مردم در انتظارند تا روزهای زندگی با کرونا و سبک زندگی انفرادی که این ویروس به همگان تحمیل کرده به‌زودی به پایان برسد، در خیابان‌ها به رسم پیشین پرسه  بزنند و در کافه‌ها قرارهای جمعی بگذارند. اما معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید کشورهایی که هم‌اکنون درگیر کرونا هستند بین 18تا 24‌ماه دیگر همچنان درگیر کویید19خواهند بود و مردم باید خود را برای تغییر سبک زندگی‌شان آماده کنند.
به گزارش همشهری،«ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت که دیروز از طریق ویدئو کنفرانس با خبرنگاران سخن می‌گفت، چندین بار بر طولانی شدن دوره کرونا و مصایب آن تأکید کرد و گفت که لازم است بخشی از مناسبات اجتماعی ما برای طولانی مدت تغییر کند و راه دیگری جز این وجود ندارد.
او با تأکید بر اینکه قطعا بشر در طولانی مدت خواهد توانست بر ویروس کرونا غلبه کند، حرف‎هایش را اینطور ادامه داد:«تأکید می‌کنم در ۱۸ تا ۲۴‌ماه آینده، کشورهایی که هم‌اکنون درگیرند، همچنان با این ویروس درگیر خواهند بود.»
به گفته او در چنین شرایطی 3 پیش‌بینی عمده وجود دارد: یکی اینکه در نیم‌کره‌شمالی ما در پاییز مجددا با موج‌هایی مواجه می‌شویم که گرچه شدت آن از اسفند و فروردین‌ماه کمتر است، اما منجر به قرنطینه و تعطیلی‌هایی از کم تا زیاد خواهد شد.
 دوم اینکه مطابق با همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم خصوصا در پاییز و در نیم‌کره‌شمالی شدیدتر باشد و تعطیلات و اقدامات بیشتری نیاز داشته باشد. پیش‌بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌هایی خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نخواهد شد.
 «حریرچی»، در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که چرا تعطیلی کسب و کارها برای پیشگیری از شیوع کرونا ادامه پیدا نمی‌کند، گفت:«از تعطیلات حرف‌زدن ساده است و این ایده‌ای است که عمدتا از سوی 2 گروه مطرح می‌شود؛ یکی دسته‌ای که درآمد ثابت دارند و حتی اگر کار هم نکنند، درآمدشان یا از دولت می‌آید و یا به‌مدت زیادی تامین است و یا افرادی که حساس هستند و احتیاط می‌کنند، اما در عالم واقع هیچ کشوری کشش ندارد که ۱۸‌ماه درصدی از اقتصادش را تعطیل نگه دارد.» به گفته او باید حداکثر بازگشایی‌هایی که تأثیر اقتصادی دارند، برای حفظ معیشت و سلامت مردم  انجام شود چرا که: «اکنون در برخی کشورهای غرب اروپا پیش‌بینی می‌شود که باتعطیلی‌ها، میزان مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی از میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بیشتر   شود. بنابراین باید همه‌‌چیز را باهم سنجید، اما رفتارمان را هم باید تغییر دهیم و احتیاط لازم را داشته باشیم. برخی می‌پرسند دوره پسا کرونا چه خواهد شد، اما باید دید اصلا دوره پساکرونایی داریم یا خیر. مهم این است که یک تا دو سال آینده را تعیین تکلیف کنیم.»
حریرچی افزود:«آنچه مسلم است اینکه در ۱۸ تا ۲۴‌ماه آینده باید بسیاری از رفتارهایمان را تغییر بدهیم از آن جمله‌ رفتارهای خانوادگی، سفر، ملاقات‌ها و دیدارهای جمعی و گردهمایی‌‎ها باید بسیار کاهش یابد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید