• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 آذر 1399
کد مطلب : 117398
+
-

کی چی گفت؟/پیک زمستانی کرونا در پیش است


در شرایطی که به‌نظر می‌رسد همزمان با اجرای تعطیلات فراگیر آمار فوتی‌های کرونا در کشور با شیب ملایمی رو به کاهش است، وزیر بهداشت هشدار داده است که پیک زمستانی کرونا در پیش است. به گزارش همشهری او گفته: «ما پیک زمستانه‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خود داریم. در استان‌های جنوبی الان هوا معتدل‌تر است ولی با پیشروی به سمت سرما مردم به داخل خانه‌ها رفته و در‌ها و پنجره‌ها را می‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌رود. بنابراین براساس اعلام رنگ هر منطقه شامل قرمز، زرد و نارنجی منطبق بر دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند و نظارت را افزایش دهند.»

کرونا، کم تحرکی را تا 30درصد بیشتر کرده است
دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران گفته است که کم تحرکی طی کرونا 20تا 30درصد بیشتر شده است؛ به‌طوری که از هر 4 نفر 3 نفر ورزش نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، حسین‌پور قریب‌شاهی توصیه کرده است که افراد اولا طی روز هر 30دقیقه یک‌بار از جایشان بلند شوند و 2 تا 3 دقیقه داخل خانه یا محل کار پیاده‌روی کنند که به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. توصیه دیگر آن است که فرهنگ فعالیت فیزیکی خانوادگی باید در خانواده‌ها ایجاد شود و خانواده‌ها برای خودشان زنگ ورزش خانوادگی تعریف کنند. به گفته او ورزش در خانه با تلویزیون و برنامه‌های اینترنتی راهکار خوبی برای مواجهه با پیامدهای کم تحرکی در دوران قرنطینه است.

دفترچه بیمه ندارید؟ اشکالی ندارد
بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در شرایط کنونی و با وجود بیماری کرونا بدون دفترچه درمانی هم می‌توانند به پزشک مراجعه کنند. مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفته در پی تعطیلی اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا، اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای نسخه‌نویسی الکترونیک در برخی شعب وکارگزاری‌های سازمان تعطیل شد، براین اساس بیمه‌شدگان به‌منظور دریافت خدمات بهداشت و درمان ملزم به استفاده از دفترچه درمانی نخواهند بود. به گفته او این سازمان خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نسخه‌نویسی الکترونیک را در مراکز بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها وداروخانه‌ها فراهم کرده است و این طرح از طریق سامانه مربوطه برای درمانگران وهمچنین اتصال سامانه شخصی پزشکان به سامانه مرکزی تامین اجتماعی انجام می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید