• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100896
+
-

ویروس کرونا به روده‌ها هم حمله می‌کند

علی ملائکه
 روزنامه‌نگار و پزشک


ویروس جدید کرونا جزء ویروس‌های تنفسی رده‌بندی شده و از طریق قطرک‌های تنفسی منتقل می‌شود، اما گاهی بیماری کووید-۱۹ ناشی از این ویروس با علائم گوارشی مانند اسهال بروز می‌کند. پژوهشگران شواهدی از وجود ویروس کرونا در مدفوع بیماران یافته‌اند و احتمال انتقال این ویروس از راه گوارش یا به‌اصطلاح «مدفوعی - دهانی» مطرح شده است.

پژوهشگران چینی در یک بررسی روی گروهی از بیماران کووید-۱۹ گزارش داده بودند در یک‌چهارم این بیماران، اسهال و سایر علائم گوارشی تنها علائم بیماری در موارد خفیف بیماری بوده‌اند. در این بررسی فقط یک‌سوم بیماران دارای علائم گوارشی، تب داشتند و دیرتر از بیماران دارای علائم تنفسی هم به پزشک مراجعه کرده بودند. همچنین در بیماران دارای علائم گوارشی مدت بیشتری طول کشیده بود تا ویروس کرونا از بدن بیماران پاک شود.
یک بررسی دیگر به‌وسیله پژوهشگران چینی در کشت‌های سلولی در آزمایشگاه نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند سلول‌های روده‌ای را آلوده و در آنها تکثیر کند.
همچنین گزارش‌هایی از آسیب روده‌ها در موارد شدید بیماری کووید-۱۹ هم منتشر شده است. یک بررسی جدید در آمریکا بر مبنای تصاویر رادیولوژی از بیماران کووید-۱۹ بستری‌شده نشان‌دهنده ناهنجاری‌های شدید در روده‌ها بود که در شماری به نابودی بخش‌هایی از روده‌ها و نیاز به جراحی انجامیده بود. در این گروه از بیماران، علائم شدید گوارشی به‌صورت تهوع، استفراغ و اسهال بروز کرده بود و بیماران دچار علائم تنفسی چندانی نبودند.
این عوارض شدید روده‌ای ممکن است به‌علت اثر مستقیم عفونت روده با ویروس کرونا باشد، یا اختلال خون‌رسانی به روده‌ها به‌علت لخته شدن خون در رگ‌های کوچک روده‌ها یا تنگ شدن رگ‌های خون رساننده به روده‌ها به‌علت واکنش شدید التهابی به ویروس باشد.
با توجه به این یافته‌ها پژوهشگران توصیه می‌کنند افرادی که در تماس با بیماران کووید-۱۹ بودند و دچار علائم گوارشی می‌شوند حتی در نبود تب و علائم تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه باید از لحاظ عفونت با ویروس کرونا بررسی شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید